Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan arbeide med strategiprosesser?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan arbeide med strategiprosesser?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan arbeide med strategiprosesser?
Studieforbundets utfordringer og muligheter Årskonferansen 2017 Hurdalsjøen Karen Johanne Strømstad

2 Om å oppnå resultater Hva gjør vi: Skaffer penger til aktiviteter?
Gjør aktiviteter for å tjene penger? Hvilke aktiviteter?

3 Fasthet på mål – frihet på aktivitet
Fra ord til handling Visjon Formål Vedtekter Strategiplan Virksomhetsplan Handlingsplan Langtidsplan Korttidsplan Mål Arbeidsmål To do lister Oppfølgingslister Must Win Battles… Hva gir resultater? Fasthet på mål – frihet på aktivitet

4 Hva skal til for å lykkes?
Strategiprosess Hva er oppdraget vårt? Hva gjør oss unike? Hvem er vi til for? Hva skjer der ute? Noe nytt på gang? Hvem trenger oss? Hvem vil betale? Hva er vår ambisjon – vårt målbilde? Hva hindrer oss? Hva skal til for å lykkes?

5 Spørsmål: - Noen som har lurt på hvorfor de er med i Studieforbundet?

6 Endringstid

7 Hvem er vi? Formål og særtrekk

8 Formål, mandat og medlemskap
Studieforbundet natur og miljø er en sammenslutning av organisasjoner som hver for seg arbeider for sine egne mål bl.a. gjennom studiearbeid. Forbundet er landsomfattende med egne fylkesavdelinger. Fylkesavdelingene kan unntaksvis omfatte mer enn ett fylke. Fylkesavdelingene skal ivareta Studieforbundets oppgaver regionalt. Studieforbundet skal organisere og legge forholdene til rette for opplysningsvirksomhet og opplæringstiltak i sine medlemsorganisasjoner innen rammen av Lov om voksenopplæring, med hovedvekt på emner som har tilknytning til landbruk, natur, miljø og fritid. Studieforbundet kan også arrangere egne opplæringstiltak. Studieforbundet er åpent for medlemskap for landsdekkende, demokratisk oppbygde organisasjoner med medlemsvalgte styrende organer. Stiftelser og ideelle fortjenestefrie aksjeselskaper kan opptas som medlem med begrenset tilskuddsrett som fastsettes av styret.

9 Aktive og engasjerte medlemmer?
Norsk Kennel Klub Norges speiderforbund Norges Jeger- og Fiskerforbund Norsk Botanisk Forening Norske Redningshunder Natur og Ungdom Den Norske Turistforening Hest og Helse 4H Norge Norges Kaninavlsforbund Norges Birøkterlag Norges Naturvernforbund Norsk Bonde- og Småbrukarlag Norsk Ornitologisk Forening Norges sopp- og nyttevekstforbund Norges Fritids- og Småfiskerforbund Det norske hageselskap Sabima Jakt- og Fiskesenteret

10 Hva gjør disse verdiene med oss som forbund?
Våre verdier Hva gjør disse verdiene med oss som forbund? Ansvarlighet Åpenhet Samarbeid Frivillighet Respekt (Toleranse)

11 Vårt særpreg – typisk oss?
Forvalter av tilskudd til medlemsorganisasjonene Enkelt byråkrati – effektivt Lokallagene har kursvirksomheten Inspirerer og stimulerer til kurs – utvikler en pedagogisk studieplankatalog Godkjenner planer så fort som mulig for å få kurs i gang – eller tenker vi kvalitet? Temaene vi kjører kurs i: Friluftsliv, bruk av natur, praktisk/fysisk aktivitet Vår metode: Åpenhet i forhold til pedagogiske muligheter/vide muligheter – ikke bare forelesninger som metode, snarere tvert i mot… Opptatt av pedagogikk – hvordan? God opplæringsteknikk Mindre teori – learning by doing/praksis Lære sammen – lære av hverandre – samhandling Øke livskvalitet (samhandling) Styrt av medlemmenes interesser Grønt element – forbedre opplevelsen av natur Samfunnsoppdrag Stemmer dette?

12 Voksenopplæringsloven
Formålet med denne loven er å fremme livslang læring ved å legge til rette for organiserte læringsaktiviteter ved siden av det formelle utdanningssystemet. Loven skal bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle, og slik fremme den enkeltes utvikling og møte behovene i samfunns- og arbeidslivet. Loven gjelder godkjenning for statstilskudd for godkjente studieforbund og godkjente nettskoler, og vilkår for slikt tilskudd, jf. kapittel 2 og kapittel 3 i loven. Loven gjelder videre vilkår for statstilskudd for skoler som 30. juni 2010 er godkjent og i drift etter kapittel 6A i lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova), jf. kapittel 4 i loven, og skoler som blir godkjent etter § 17 annet ledd i denne loven.

13 Studieforbundene skal drive sin opplæringsaktivitet på grunnlag av følgende overordnede mål:
Å bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere. Å gjøre det mulig for mennesker å påvirke egen livssituasjon. Å bekjempe utstøting og bidra til inkludering. Å bidra til motivasjon og tilgang til kunnskap og kompetanse for alle og slik møte behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring. Å styrke kulturelt mangfold og øke deltagelse i kulturlivet. Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlige utdanningstilbud for voksne. Voksenopplæringslovens § 4

14 Dilemma? Redskap for 19 medlemsorganisasjoner eller
få tak i pengene fra statstilskuddet på en enklest mulig måte. Organisasjonene trenger det for å få gjennomført sine egne mål eller Redskap for myndighetene Voksenopplæringsloven og politiske prioriteringer av emner

15 Spørsmål: - Hvor viktig er Studieforbundet for din organisasjon?

16 Hva skjer der ute? Hva skjer rundt oss?

17 Hva skal vi være føre var på?
Tendenser? Hva skal vi være føre var på? Økonomi i endring – endring i tilskudd? Generasjonsskifte? Hva skal staten bruke penger på? Travle organisasjoner? Henger vi med i timen? Mest opptatt av pengene? Kompetansebehov? Forventninger om å kunne tilby mer? Delekultur eller seg selv nok?

18

19 Voksenopplæringsforbundet (VOFO)
Voksenopplæringsforbundet (VOFO) er studieforbundenes interesseorganisasjon. VOFO er en demokratisk organisasjon med 15 studieforbund som medlemmer. Studieforbundene har til sammen 475 medlemsorganisasjoner. VOFOs hovedmål er å styrke studieforbundenes rammevilkår i arbeidet med å gi voksne læringsmuligheter gjennom frivillige organisasjoner. Dette gjør vi med politisk påvirkningsarbeid og myndighetskontakt, kommunikasjonsarbeid, kompetanseutvikling og nettverksbygging internt og eksternt.

20 Hvem trenger oss?

21 Hva skjer hvis vi ikke finnes mer?
Hvem trenger oss? Staten: For å fordele penger og opprettholde aktivitet og oppfylle voksenopplæringsloven. Oppfylle velferdsstaten. Distrikts-Norge: Kunne gjennomføre/delta på opplæringsaktivitet lokalt Lokallagene/lokale kursarrangører: Pengefordelingsnøkkel og informasjonskanal om rettigheter, sikret muligheter uten å måtte gå via medlemsorganisasjonene. Frivilligheten: Styrkes økonomisk, katalysator. Demokratiutviklingen som ligger i å være medlem av en organisasjon. Medlemsorganisasjonene (særlig de små?): Pedagogikk, administrere kurs, lage kursplaner. Innsyn i statistikk for kursvirksomhet. Oversikt over studieplaner. Rådgivning. Slipper å ha spisskompetanse. Sikre pedagogikk. Markedsføring av kursvirksomhet. Andre?

22 Hva er våre ambisjoner? Hva er vårt målbilde? Hvordan vil vi det skal være i fremtiden?

23 Sterkere profil? Ny bruk av ordet grønn – bruke det mer bevisst. Åpne øynene for noen av organisasjonene som ikke er så aktive med kurs Være eksperter på det grønne og bærekraft

24 Pedagogisk utvikling? Uten å være i konkurranse med medlemsorganisasjonene. Utvikle det som dette handler om: Kurslederkurs Hjelpe organisasjonene til å gjennomføre bedre kurs Bidra mer med pedagogisk metode – internt og hjelpe andre forbund også

25 Påvirkningsarbeid? Jobbe mot myndighetene i større grad (være en tydeligere stemme for å synliggjøre våre områder/verdier/rolle). Mer penger til å gjøre det vi er gode på Møte samfunnskravet til bruk av hund, jakt, det som er regulert. Skoleringsbehovet øker – vi må møte dette Få samfunnet til å se at det vi gjør faktisk er opplæring (ikke kosekurs og bare hobby). Skjønne at dette har en verdi. Livskvalitet, demokratiopplæring. Få politikere til å huske at de kommer fra en frivillig bevegelse Spesialister? Skal vi lobbe mot miljøverndepartementet. VOFO – utnytte bedre. Jobber mot politikerne og gjør markedsføring. Få mange til å snakke om det samme

26 Vekst? Utvidet administrasjon for å ivareta nye oppgaver
Prosjektmidler og økt virksomhet – pedagogisk utvikling Flere medlemsorganisasjoner Økt studieaktivitet Flere melder inn kurs – mer aktive medlemsorganisasjoner/lokallag Mer kurs for penga?

27 Målbilde 2020? Grønnere profil? Flere medlemsorganisasjoner?
Flere kurs? Stimulere en retning? Sterkere friluftspedagogisk kompetanse? Være noe mer enn en pengeutdeler? Ta en posisjon? Større nærhet til politiske beslutninger (bransjen kurs/voksenopplæring)? Flere ben å stå på økonomisk enn statstilskuddet? Eller Fortsette som før? Legge ned?

28 Hva hindrer oss?

29 Hindringer Manglende oppmerksomhet i organisasjonene?
Økonomi – finansiering av administrasjonen innenfor nåværende rammer? Gjennomføringskraft? Manglende ressurser å spille på i organisasjonene? Studieforbundsordningens økonomiske bidrag? Limbo mellom medlemsorganisasjonene og staten Vane? Interesse? Lyst? Vilje? Likegyldighet?

30 Hva skal til for å lykkes?
Strategiske grep

31 Potensielle grep Grep 1 – Tydelig grønn profil
Den grønne profilen skal være en styrke for medlemmene. Medlemmene har en felles interesse i å ivareta natur og miljø, og i å utvikle og tilby kurs innenfor dette feltet, med friluftsliv og utendørs aktivitet som metode. Er det slik at den grønne profilen oppleves attraktivt og samlende for medlemmene? Setter denne profilen organisasjonene på kartet – også i opplæringsøyemed? Den grønne profilen markerer at det er nyttig at nettopp vi er organisert sammen i ett studieforbund… Skape samhold gjennom å forsterke den grønne profilen? Stolthet? Styrker medlemsorganisasjonenes profil? Må vi vise at det er behov for grønne alternativ? Mer penger til oss? Innebærer dette at forbundet kan/bør stille krav til organisasjoner som ønsker å være medlemmer? Og at vi ønsker å være et studieforbund for alle organisasjoner som opererer innenfor grønn sektor? Skal vi hente inn flere grønne medlemmer- også fra andre forbund? Grep 2 – Enkelhet for medlemmene Enkle rutiner og selvbetjeningsløsninger på nett Informative nettsider Mest mulig penger til lokale kurs, minst mulig til administrasjon av kursstøtte Grep 3 – Sterkere kursprofil Studieforbundet støtter i hovedsak kurs som foregår utendørs og er praktisk rettet. Skal vi ha en sterkere kursprofil? Beskrive vår metode bedre? Vår metode blir mer konkurransedyktig? Være en samfunnsaktør? Stå for en etterspurt kompetanse? Dyrke det som er spesielt for medlemsorganisasjonene Hva mener vi med friluftspedagogikk? – Utvikles? Kan studieforbundet hjelpe medlemsorganisasjonene?

32 Strategi Hvor er vi? Hvor skal vi? Hva hindrer oss?
Hvilke grep må vi gjøre for å overkomme hindringene?

33 Spørsmål: - Noen som lurer på hvorfor de er med i Studieforbundet?


Laste ned ppt "Hvordan arbeide med strategiprosesser?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google