i:SEE Conceptual Learning DA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
15 Notater og markeringer i teksten
Nettverksamling i matematikk
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Grunnleggende forståelse av GPS
4 Bruk øynene riktig.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Hvordan lage spill i power point?
Statistikk og sannsynlighetsregning
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
- EN DEL AV MATALLIANSEN • UMB - MATFORSK - AKVAFORSK Matalliansen DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i.
Veiledet matematikk.
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Hvordan lager du en konto?
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Noen tips om PowerPoint
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Foreldremøte 2. trinn
Sannsynlighet og kombinatorikk
Brøk, desimaltall og prosent
Funksjoner og didaktikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Desimaltall.
NY VRI Nina og Ingvild.
Prosent.
Brøk – prosent – desimaltall
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Impulskonferansen 2015 Innspill Haldor Hove
Foreldremøte 4.kl. tysdag 25.sept. 2018
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Brøk/prosent/desimaltall
Utskrift av presentasjonen:

i:SEE Conceptual Learning DA ”MATEMATIKK TEMALINJAL 2 – SIFFER OG DESIMAL” Posisjonssystemet med desimaltall i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall Består av: Tosidig temalinjal med definisjoner, samt enkel steg-for-steg bruksanvisning og veiledningshefte som inneholder oppgaver og begrepsforklaringer. Læringsmål: - Øke elevens tallforståelse av tall opp til 15 sifre. - Utvikle forståelse av hele tall og desimaltall. - Gi elevene et solid grunnlag for videre læring i matematikk. M2 synliggjør titallsystemet, posisjonssystemet med sifferplassenes navn, tallverdi, og omregning fra brøk til desimaltall. Eleven kan skrive direkte på linjalen med blyant, og etterpå viske ut med vanlig viskelær. i:SEE Conceptual Learning DA

Hvilket av disse tallene har størst verdi ? Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall Hvilket av disse tallene har størst verdi ? 4 0 7 8 9 i:SEE Conceptual Learning DA

Hvilke tall har størst verdi ? Svar : Mattelinjalen 2 : Siffer og desimaltall Hvilke tall har størst verdi ? Svar : 4 i:SEE Conceptual Learning DA

Fra ett siffer til 15 sifre Tallenes plass bestemmer verdien. Ønsker du deg 9 kroner eller ….. 9 i:SEE Conceptual Learning DA

Fra ett siffer til 15 sifre …. eller 9 hundre billioner kroner. 9 Tallenes plass bestemmer deres verdi. i:SEE Conceptual Learning DA

Fra ett siffer til 15 sifre Les dette tallet. Skriv på temalinjalen med blyant og visk ut med viskelær. 9 6 5 3 7 2 8 1 4 9 6 9 i:SEE Conceptual Learning DA

Posisjonssystemet og desimaltall Begrepene hel og del av noe må være lært som forutsetning for å forstå hele tall, desimaltall, brøk og prosent. i:SEE Conceptual Learning DA

Posisjonssystemet og desimaltall Side 2 på temalinjalen viser 1’er plass 10’er plass og desimalplassene 10-deler (desi) 100-deler (centi), og 1000-deler (milli). 3 2 8 4 6 Her står det 6 på 1000-dels plass, 4 på 100-dels plass, 8 på 10-dels plass, 2 på 1’er plass og 3 på 10’er plass. i:SEE Conceptual Learning DA

Posisjonssystemet og desimaltall Når 2 tallet står på denne plassen er det 2 tideler. 2 For å illustrere dette kan Multiplikasjonsbåndet brukes som det hele og 2 oransje staver fra Matteboksen kan nå symbolisere tideler. i:SEE Conceptual Learning DA

Posisjonssystemet og desimaltall For å demonstrere at 2 10-deler og 20 100-deler er det samme : Veksle 2 oransje staver i 20 hvite staver. Nå symboliserer disse 100-deler. 2 i:SEE Conceptual Learning DA

Posisjonssystemet og desimaltall For å demonstrere at 20 100-deler og 200 1000-deler er det samme : Legg de 20 hvite stavene langs M2. Da ser du at 20 100-deler og 200 1000-deler er det samme. 2 Her er 1000-delene millimeter, men det er viktig å presisere at 1000-deler ikke bare er millimeter, men alt som deles i 1000 deler. i:SEE Conceptual Learning DA

Posisjonssystemet med desimaltall På denne måten kan eleven lære at tallenes plass i posisjonssystemet bestemmer deres verdi. tallforståelse av tall opp til 15 sifre. hele tall og desimaltall. i:SEE Conceptual Learning DA