Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane
2Schenker AS 2009 DB AG fungerer som et holdingselskap Integrert organisering Rating: Aa1 / AA Nr. 2 innen europeisk passasjertransport på bane Nr. 1 innen europeisk lokal persontransport Nr. 2 innen europeisk passasjertransport Nr. 1 innen europeisk infrastruktur for transport Nr. 1 innen europeisk godstransport på bane Nr. 1 innen europeisk landtransport Nr. 2 innen global flyfrakt Nr. 3 innen global sjøfrakt Nr. 6 innen global kontraktslogistikk Pr ) Difference between totals for business categories and DB Group due to effects of other activities/consolidation 2) EBIT 2007 before adjusting for one-time effects, EBIT after one-time effects: EUR bn 1) Cap. Expenditures (EUR milliarder) 6.3 EBIT (EUR millioner) 2) 2,370 Ansatte (‘000) Ansatte (‘000) 52.0 Cap. Expenditures (EUR milliarder) 0.7 EBIT (EUR millioner) 2) 756 Ansatte (‘000) EBIT (EUR millioner) 2) Ansatte (‘000) 88.2 Cap. Expenditures (EUR milliarder) 0.4 EBIT (EUR millioner) 2) 670 Omsetning (EUR milliarder) 31.3 Omsetning (EUR milliarder) 11.7 Omsetning (EUR milliarder) Omsetning (EUR milliarder) 17.9 Cap. Expenditures (EUR milliarder)
3Schenker AS 2009 LandtransportFly- og sjøfrakt Kontraktslogistikk/ SCM Nr. 3 innen global sjøfrakt Nr. 6 innen global kontraktslogistikk Nr. 2 innen global flyfrakt Nr. 1 innen europeisk landtransport 500 kontorer i mer enn 50 land med >4 mill. m2 lagerareal 800 kontorer i mer enn 100 land Mer enn 900 charterflyvninger pr. år 1,3 mill. tonn i flyfraktvolum pr. år 1,5 mill. TEU I sjøfraktvolum pr. år 720 kontorer i 36 land sendinger pr. dag Cirka biler pr. uke
31 terminaler ,400 ansatte 1,400 sjåfører 6,4 millioner sendinger/år 4 1,300 biler
5 Schenker AS I Schenker AS jernbanetransport - Volum Teu pr. år Trondheim Bodø Narvik Mo i Rana Stockholm Oslo Drammen Kristiansand Stavanger Bergen Åndalsnes Luleå Fauske
6 Schenker AS I % av transportarbeidet går med Jernbane Oslo – Trondheim10% Oslo – Bergen24% Oslo – Stavanger11% Oslo – Narvik/Nord-Norge32% Oslo – Kristiansand11% Sum t/r Oslo88% Andre steder 12%
7 Schenker AS I Hva er viktigst for Schenker som kunde hos CargoNet og Jernbaneverket på Alnabru på kort og lang sikt? Kvalitet og Sikkerhet Schenkers mål er en leveringskvalitet på 96 % CargoNet en gjennomsnittlig total kvalitet –2009 på 88 % –Over 7 % av togene er mer enn 60 min forsinket –ARE: Alnabru – Narvik har de største utfordringene. –2009 leveringskvalitet på 65 %
8 Schenker AS I Cargonet leveringskvalitet 2009 Avganger fra Alnabru som Schenker benytter.
9 Schenker AS I Hva er viktigst for Schenker som kunde hos CargoNet og Jernbaneverket på Alnabru på kort og lang sikt? Stabile rutetider. Overfor våre kunder må vi ha rutetider tilpasset varestrømmen. Kunden stiller krav om fremføring over natten. –Sen avgang –Tidlig ankomst. –CargoNet har ikke nok kapasitet på aktuelle avganger Produksjon på terminal skjer fra ca kl til ca –Fast ruteproduksjon fordelt over denne perioden. –Bergensbanen har tilbyr nå faste avganger (14,00– ) som funger svært bra. –Stavanger og Trondheim har store utfordringer. Raskere framføringstid. –Dovrebanen bruker opp til 3 timer lenger tid enn bilfremføring
10 Schenker AS I Hva gjør vi fremover ? Nødvendig å styrke infrastrukturen på jernbanenettet. NTP er en felles etappeseier – nå gjelder det å realisere.. Åpne opp for reell fri konkurranse. Terminaldrift må utføres av en nøytral part. Nødvendig å se på prioriteringen mellom persontog og godstog når det gjelder avganger og møtesituasjoner og utvikle best mulig samliv mellom de to befordringsgruppene. Forhandlingene mellom Jernbaneverket og primæroperatøren CargoNet er i dag skjermet for innsyn.
Klippet fra NTP-meldingen NTP: Side 96: ”Regjeringen vil bl.a. foreta en gjennomgang av eierskapet til jernbanegodsterminalene, på grunn av behov for økt effektivitet og for å legge til rette for best mulig likebehandling av togoperatørene.” Side 171: ”Samferdselsdepartementet legger opp til at eierskapet til godsterminaler der det forutsettes store statlige investeringer overføres fra ROM Eiendom AS til Jernbaneverket.” Alnabru som hub: Side 170: ”Utbyggingen av Alnabru er det store terminalprosjektet i perioden.” Side 190: Oslo havn er landets største knutepunkt for internasjonal sjøverts containertrafikk. På samme måte som Oslo S og Alnabru godsterminal det sentrale knutepunktet for jernbanetransporten i Norge og til/fra utlandet. Ruteplanlegging: Side 171: ”Kjøperne av godstransport på jernbane (speditører og vareeiere) bør også kunne gis mulighet for å påvirke ruteplanprosessen i den innledende fasen.”