Schenker AS I 01.2008 Erling Sæther Polyteknisk forening 19.11.09 Punktlighetskrav til gods på jernbane.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Nordiske logistikkløsninger
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
BankID i Vital Forsikring ASA
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Schenker AS Det enestående førstevalg
Logistikknettverk Buskerud Sjø/Bil/Bane
Dialogtorg i Kristiansand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Muligheter og utfordringer for videre vekst i nord
”Tilgjengelighet for alle”
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Finansiering av Vegbygging
Seminar januar 2012 Geir Berg
Tollpost Futurum Velkommen til Fafnir AS og Albert E Olsen AS.
Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre det. Avslutt fremvisningen.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Markedspuls 2012 Næring Bolig.
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
KJERNFJELLET; NÅ ELLER ALDRI?
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Asak Miljøstein AS.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
LR-Akademi Lederbonus.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Bystyrekomitè for oppvekst og utdanning har bedt om en orientering om bassengkapasiteten på Drammensbadet. Drammensbadet har fem basseng innendørs. Det.
Oversikt over oppdeling: Klikk på et område for å forstørre Avslutt fremvisning.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
På sporet av den tapte tid
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Utskrift av presentasjonen:

Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane

2Schenker AS 2009 DB AG fungerer som et holdingselskap Integrert organisering Rating: Aa1 / AA Nr. 2 innen europeisk passasjertransport på bane Nr. 1 innen europeisk lokal persontransport Nr. 2 innen europeisk passasjertransport Nr. 1 innen europeisk infrastruktur for transport Nr. 1 innen europeisk godstransport på bane Nr. 1 innen europeisk landtransport Nr. 2 innen global flyfrakt Nr. 3 innen global sjøfrakt Nr. 6 innen global kontraktslogistikk Pr ) Difference between totals for business categories and DB Group due to effects of other activities/consolidation 2) EBIT 2007 before adjusting for one-time effects, EBIT after one-time effects: EUR bn 1) Cap. Expenditures (EUR milliarder) 6.3 EBIT (EUR millioner) 2) 2,370 Ansatte (‘000) Ansatte (‘000) 52.0 Cap. Expenditures (EUR milliarder) 0.7 EBIT (EUR millioner) 2) 756 Ansatte (‘000) EBIT (EUR millioner) 2) Ansatte (‘000) 88.2 Cap. Expenditures (EUR milliarder) 0.4 EBIT (EUR millioner) 2) 670 Omsetning (EUR milliarder) 31.3 Omsetning (EUR milliarder) 11.7 Omsetning (EUR milliarder) Omsetning (EUR milliarder) 17.9 Cap. Expenditures (EUR milliarder)

3Schenker AS 2009 LandtransportFly- og sjøfrakt Kontraktslogistikk/ SCM Nr. 3 innen global sjøfrakt Nr. 6 innen global kontraktslogistikk Nr. 2 innen global flyfrakt Nr. 1 innen europeisk landtransport 500 kontorer i mer enn 50 land med >4 mill. m2 lagerareal 800 kontorer i mer enn 100 land Mer enn 900 charterflyvninger pr. år 1,3 mill. tonn i flyfraktvolum pr. år 1,5 mill. TEU I sjøfraktvolum pr. år 720 kontorer i 36 land sendinger pr. dag Cirka biler pr. uke

31 terminaler ,400 ansatte 1,400 sjåfører 6,4 millioner sendinger/år 4 1,300 biler

5 Schenker AS I Schenker AS jernbanetransport - Volum Teu pr. år Trondheim Bodø Narvik Mo i Rana Stockholm Oslo Drammen Kristiansand Stavanger Bergen Åndalsnes Luleå Fauske

6 Schenker AS I % av transportarbeidet går med Jernbane Oslo – Trondheim10% Oslo – Bergen24% Oslo – Stavanger11% Oslo – Narvik/Nord-Norge32% Oslo – Kristiansand11% Sum t/r Oslo88% Andre steder 12%

7 Schenker AS I Hva er viktigst for Schenker som kunde hos CargoNet og Jernbaneverket på Alnabru på kort og lang sikt? Kvalitet og Sikkerhet Schenkers mål er en leveringskvalitet på 96 % CargoNet en gjennomsnittlig total kvalitet –2009 på 88 % –Over 7 % av togene er mer enn 60 min forsinket –ARE: Alnabru – Narvik har de største utfordringene. –2009 leveringskvalitet på 65 %

8 Schenker AS I Cargonet leveringskvalitet 2009 Avganger fra Alnabru som Schenker benytter.

9 Schenker AS I Hva er viktigst for Schenker som kunde hos CargoNet og Jernbaneverket på Alnabru på kort og lang sikt? Stabile rutetider. Overfor våre kunder må vi ha rutetider tilpasset varestrømmen. Kunden stiller krav om fremføring over natten. –Sen avgang –Tidlig ankomst. –CargoNet har ikke nok kapasitet på aktuelle avganger Produksjon på terminal skjer fra ca kl til ca –Fast ruteproduksjon fordelt over denne perioden. –Bergensbanen har tilbyr nå faste avganger (14,00– ) som funger svært bra. –Stavanger og Trondheim har store utfordringer. Raskere framføringstid. –Dovrebanen bruker opp til 3 timer lenger tid enn bilfremføring

10 Schenker AS I Hva gjør vi fremover ? Nødvendig å styrke infrastrukturen på jernbanenettet. NTP er en felles etappeseier – nå gjelder det å realisere.. Åpne opp for reell fri konkurranse. Terminaldrift må utføres av en nøytral part. Nødvendig å se på prioriteringen mellom persontog og godstog når det gjelder avganger og møtesituasjoner og utvikle best mulig samliv mellom de to befordringsgruppene. Forhandlingene mellom Jernbaneverket og primæroperatøren CargoNet er i dag skjermet for innsyn.

Klippet fra NTP-meldingen NTP: Side 96: ”Regjeringen vil bl.a. foreta en gjennomgang av eierskapet til jernbanegodsterminalene, på grunn av behov for økt effektivitet og for å legge til rette for best mulig likebehandling av togoperatørene.” Side 171: ”Samferdselsdepartementet legger opp til at eierskapet til godsterminaler der det forutsettes store statlige investeringer overføres fra ROM Eiendom AS til Jernbaneverket.” Alnabru som hub: Side 170: ”Utbyggingen av Alnabru er det store terminalprosjektet i perioden.” Side 190: Oslo havn er landets største knutepunkt for internasjonal sjøverts containertrafikk. På samme måte som Oslo S og Alnabru godsterminal det sentrale knutepunktet for jernbanetransporten i Norge og til/fra utlandet. Ruteplanlegging: Side 171: ”Kjøperne av godstransport på jernbane (speditører og vareeiere) bør også kunne gis mulighet for å påvirke ruteplanprosessen i den innledende fasen.”