Modeller og sosiale nettverk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Pedagogiske retninger i vår tid
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
Karrieresenteret Ofoten Sentrumsgården 8512 Narvik Tlf:
Gruppepsykologi.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Perspektiver i sosiologien
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
SKOLE BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Geimeinschaft Gesellschaft Kommunitarisme
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering
Begrensninger og muligheter
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Statens veivesen: Gå-seminar mars 2003 Berit Nordahl, Byggforsk: Å BYGGE FOR DE GÅENDE?
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Bronfenbrenners utviklingøkologi
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Mobbing og atferdsproblemer
Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
RELASJONSKONTRAKTEN SOM STYRINGSMIDDEL I NETTVERK Jan Ole Similä, PhD Tlf: Mob:
Hva er makt? Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Regionreform og kulturpolitikk
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Gruppepsykologi.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Ny vri Kany, Lene og Mona.
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Kapittel 11 Grupper og team
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Nordland fylkeskommune
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Modeller og sosiale nettverk

Sosiale nettverk som forståelsesramme uformelt, sosialt system forbindelseslinjer, sosiale relasjoner mellom aktører aktør relasjon aktør relasjon aktør Grad av kontakt mellom personer

Typer av sosiale nettverk Personsentrert nettverk: personen er sentrum Totale sosiale nettverk grenseløst stier person til person partielle nettverk: deler av nettverket b Ego e c d Personsentrert nettverk bydel jobb slekt

Struktur og funksjon strukturelle egenskaper referansepunkt: person i sentrum /egosentrert nettverk størrelse/omfang tilgjengelighet mellomliggende personledd fysiske,psykiske,sosiale, personlige hindringer Tetthet: kontakt mellom de andre i nettveket ego referansepunkt tetthet=100%: alle har kontakt med alle

rollepleksitet(fibring) soner variasjon sosial homogenitet/ heterogenitet rekkevidde: talet på personer i nettverket rollepleksitet(fibring) antall kontaktbånd soner grad av intimitet:primær, sekundær, tertiær sone mobliseringspotensial Nettverksoverlapping felleskontakter nettverksoverlapping

Funksjonelle egenskaper samhandlingsgrad Symmetri, balanse og retning Intensitet og emosjonell tilknyting Plassering i rom og tid Kontakthyppighet, relasjonens varighet, geografisk avstand

Kvalitative egenskapar ved sosiale nettverk Fordelar og ulemper ved svake og sterke bånd Gesellschaft Bysamfunn. Rollespesialisering Spredthet i sosiale relasjoner, utskifting, Nært, men likevel sosialt distansert. Byelendighet eller hva? Gemeinschaft: tette, integrerte oppvekstmiljø bygdeharmoni? for lukka og innkrøkte?

Danning av sosiale nettverk ytre forhold: geografiske kulturelle etniske sos.økon. bygd og by ulike land ulike regioner Lågstatus- høgstatus personer kvinner: aleinemødre utearbeidende mødre lågt/høgt utdanna mødre

vilje og valg Determinanter: personlige motivasjon livs- egenskaper orientering Gransking Trondheim, Schieflo: litt, men ikke for forpliktende naboskap Nettverksgransking Bø: Skoleflinke og sosiale elever: store, varierte nettverk mange- og fåfibra nettverksband

Desintegrert sosialt rammeverk område: byer, kompliserte samfunn større individuelt ansvar fellesansvaret minker delegering av pedagogisk mandat flytting av sosialiseringsansvaret nettverk som styrke nettverk som belasting