Classification: Internal Status: Draft Råd til enhetene ved behandlingene i BU/AMU Lokal BU/AMU behandling i tidsrommet 22.10.08 – 27.10.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Classification: Internal Status: Draft Innstilling til vedtak i SN AMU
Vernetjenesten i Kristiansund
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
ambisjoner og realiteter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Gjennomføring av prosjekter
Møte med Petroleumstilsynet
PTIL/PSA Arbeidsmiljø og organisatorisk sikkerhet ved levetidsforlengelse Aldring og levetidsforlengelse Stavanger Forum Sigve Knudsen Fagleder.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Classification: Internal Status: Draft Forslag til vedtak i GF AMU
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i Snorre BU til behandling av dimensjonering og organisering
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
OVERTALLIGHET OG NEDBEMANNING
Byggherreforskriften
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors i boring og brønn
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
ET LØFT FOR FORPLEINING OPPSUMMERING. Oljeindustriens Landsforening OPPSTART-FREMDRIFT PROSJEKTET STARTET HØSTEN 2001 FERDIGSTILLT VED RAPPORT.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
1 Innledning UPN S AMU fattet et rådgivende vedtak om at UPN S AMU ikke kunne stille seg bak bedriftens forslag til ny organisasjon og dimensjonering.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Classification: Internal Status: Draft Integrasjonsprosessen i UPN Integrasjonsgruppens arbeid fra –
Classification: Internal Status: Draft Arbeidstakernes vurdering av risikoanalysearbeidet og knytning til regelverket Møte med Ptil
OSA saker og utfordringer
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Universitetet i Tromsø
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Planlegge og prioritere tiltak
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Veiledning Beslutningsprosess
Intern revisjon av ”Ølen stål og metall”
Arbeidsmiljøet for ansatte
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Kvalitet, risiko og avvik
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Forutsetningsgruppen Møte 1:
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Entreprenørseminar 7. april 2005 Øyvind Lauridsen Petroleumstilsynet
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Classification: Internal Status: Draft Råd til enhetene ved behandlingene i BU/AMU Lokal BU/AMU behandling i tidsrommet –

2 Bakgrunn I Integrasjonsgruppen i UPN ble det delte innstillinger i valg av ny organisasjonsmodell. I styret og bedriftsforsamlingen brukte bedriften styringsretten og besluttet ny modell. Arbeidstakerne har en felles protokolltilførsel som går i mot den omtalte modellen. Dimensjonering og detaljbeskrivelse av modell ble utarbeidet etter ferien og har vært til lokal involvering og kvalitetssikring. Her har enhetene i varierende grad fått gjennomslag for sine kommentarer. I detaljbeskrivelsen av ny modell kom det frem mange nye momenter som fikk enhetene til å kommentere på den besluttede modellen, og mange enheter kom med klare innvendinger. Her kan særlig nevnes skriv fra SF som har 3 års erfaringer med modellen.

3 Nye momenter ved detaljering av ny D&V modell Fordelingen av ressursene mellom D&V og PV vil etter vår mening svekke intensjonen om å øke fokus og evne til å ivareta sikkerhetskritisk vedlikehold Deler av oppgavesettet til vedlikehold er delt ut til OFS og FFO på tross av beslutningen som sier at enhetene skal være bemannet for å ivareta ”normalt” driftsansvar og vedlikehold Forpleining overtar utførelsen av helidekkfunksjonene på de store plattformene Kranlag 2 på dag blir ikke bemannet med egne ansatte Vaktmester er fjernet som stilling

4 Offshore Fagsenter sentralt OperasjonsgruppenOffshore Fagsenter RO FlerfeltsoperasjonerPlansenter Plattformen D&V team og PV team Hvem har ansvaret for vedlikeholdet?

5 Erfaringer fra hendelser med storulykkepotensial Statfjord innførte i 2005 en ny modell for D&V. Etter at denne modellen ble innført har SF hatt flere alvorlige ulykker. Etter den siste og mest alvorlige (skafthendelsen) har Ptil sagt at en var sekunder fra en storulykke. Manglende vedlikeholdsstyring var her en sentral årsak (en organisatorisk hendelse). Manglende vedlikeholdsstyring var også et moment etter Snorre hendelsen (en organisatorisk hendelse). Vi registrer at DNVs arbeidsgruppe i rapporten beskriver at de ikke har kjennskap til detaljer rundt teknologi, organisasjon og operative arbeidsprosesser på den enkelte installasjon. Vi stiller oss derfor tvilende til hovedkonklusjonene i denne rapporten. DNV rapport understøtter allikevel de tillitsvalgtes bekymring for økt storulykkerisiko Konklusjon: På bakgrunn av disse forholdene finner vi det uforsvarlig å bruke SF modellen som beste praksis

6 Mangelfull analyser av arbeidsmiljøet i ny modell Styringsforskriften§ 17 Analyse av arbeidsmiljøet - veiledningen I analysene bør det blant annet brukes data om: a) personellets individuelle eller gruppevise arbeidsbelastning og eksponering for arbeidsmiljøfaktorer, samt data om arbeidstakernes opplevelse av det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet, b) arbeidsmiljøfaktorer i de enkelte områdene på innretningen, c) arbeidsbetinget sykdom og arbeidsulykker. Vi kan ikke se av det materialet vi har, at det er gjennomført slike analyser for innretningene. Merk i følge teksten – altså være gjennomført før beslutning om endringer tas. Påviste mangler må rettes opp i implementeringsfasen -Arbeidsmiljøanalyser må gjennomføres

7 Styringsforskriften §11 Ved bemanning av de ulike arbeidsoppgavene skal det sikres at personellet ikke blir tildelt oppgaver som er uforenlige med hverandre En av svakhetene i modellene er skillet mellom kritisk og planlagt vedlikehold, der det er uklart når og hvordan det blir sikret at det er folk nok til å ivareta kritisk vedlikehold Forutsetningene som er lagt til grunn for bemanning og kompetanse, skal følges opp. Når kriterier for hva som er nødvendig bemanning og kompetanse ikke er uttrykt, er det vanskelig å fylle dette kravet i utgangspunktet. Hvordan kan intensjoner om ”å sikre” eller ”sørge for” følges opp systematisk. Det er uklart i modellen i hvilken grad det er lagt strategier for å gripe inn hvis forutsetninger ikke blir fulgt, for eksempel hvis etterslepet stiger Ved endringer i bemanningen skal mulige konsekvenser for helse, miljø og sikkerhet utredes. Det framgår ikke av det vi har sett at konsekvenser for den enkeltes arbeidsmiljø, psykososiale forhold, arbeidsbelastning etc er vurdert.

8 Hvilke muligheter har BU/AMU i lokal behandling BU-behandling ligger i retningslinjene som er beskrevet i hovedavtalene mellom partene –BU er et rådgivende organ, og skal gi råd til ledelsen før beslutning For AMU-behandling ligger retningslinjene i Arbeidsmiljøloven/regelverket for sokkel v/PTIL (§ i AML) –Når det gjelder å verne arbeidstakers ”liv og helse” er AMU pliktig til å fatte nødvendige vedtak

9 Forslag til anbefaling i BU og bakgrunn for beslutning i AMU Bedriftens forslag bygger på en modell for drift- og vedlikehold som vi mener fører til svekket regularitet og øker risikonivået –Både faglig kompetanse og anleggskompetanse svekkes når fagavdelingene splittes opp –Fagledelse og stedlig ingeniørstøtte svekkes –Arbeidsformen er mindre effektiv, gir økt byråkrati og antall grensesnitt Modellen er endret på viktige punkter etter at den ble besluttet i ledelsen i UPN –Erfaringene fra kransikkerhetsarbeidet viser at logistikkoppgavene må utføres med egne ansatte –Behovet for ingeniørstøtte er ikke detaljutredet iht. beslutning Bedriftens forslag til reduksjon i bemanning er ikke forsvarlig –Metodikken med sammenligning mellom plattformens størrelse er ikke holdbar –Etterslep, overtid, sykefravær og aktivitetsnivå viser at dagens bemanning ikke er tilstrekkelig –Teknisk tilstand og teknisk driftsdokumentasjon er ikke kartlagt –Bedriften kan ikke dokumentere omfanget av oppgaver som er satt ut på entreprise –FFO og OFS er ikke dimensjonert for å møte behovet for kjøp av tjenester og kompetanse internt –Bedriften har lagt til grunn en modell for drift og vedlikehold som vi mener gir dårligere effektivitet

10 Konklusjon/beslutningsforslag For å verne arbeidstakernes liv eller helse pålegger AMU følgende: 1. AMU pålegger bedriften å innføre en modell for drift og vedlikeholdsstyring i henhold til fagdimensjonen (helhetlige fagavdelinger). Dette medfører at fagledelse og ingeniørtjenester på plattformene videreføres eventuelt innføres på alle plattformer innenfor UPN. 2. Bedriften pålegges videre å foreta nødvendig etterrekruttering ifm. 58+ og annen avgang, dersom det ikke kan dokumenteres en effektiviseringsgevinst eller oppgavebortfall. 3. Logistikkoppgavene skal i sin helhet utføres med SH personell