Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
At man er uenig på enkelte områder, utelukker ikke samarbeid på andre Uenighet utløser utviklende diskusjoner…
Advertisements

Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Hovedpunkter Presentasjon av Velferdsalliansen
Tanker om brukermedvirkning
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
RIO Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon
Brukermedvirkning og pasientmakt
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Brukermedvirkning, Individuell Plan og andre enkle ting
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
ASVL’s Vinterseminar Hamar februar 2009 Brukerperspektivet
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Brukermedvirkning i LHL
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Likemanns- arbeid.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Joachim Bjerkvik
”Med hodet over vannet…”
Etikk og brukermedvirkning
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Pilotkommunesamling Stord 5. og 6. mars 2007 Kompetanseutvikling for brukerrepresentanter - for å nå målet om full deltagelse og likestilling Innledninger.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Grunnleggende opplæring i representerende medvirkning
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Fritid med Bistand.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD
Status nye tjenester Psykisk helse og rus
Brukermedvirkning i helseforskning
BRUKERMEDVIRKNING PÅ SYSTEMNIVÅ I HELSEFORETAK
hvordan kan det gjennomføres?
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Seksjon for kvalitetsutvikling
Brukerutvalget – mandat
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid Boligkonferansen 2011 Torsdag 5. mai Ulf R. Hansen, Tromsø kommune

Agenda Å hoppe etter Cathrine…  Hva er brukermedvirkning Nivå på brukermedvirkning Hvorfor Hvordan Utfordringer Erfaringer fra Tromsø Resultater fra Tromsø Anbefalinger Mål med innlegget:

Hva er Brukermedvirkning Brukermedvirkning er en betegnelse for beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbud hvor brukeren i større eller mindre grad har innflytelse. Brukermedvirkning skjer når brukeren på individnivå og brukerorganisasjonene på systemnivå får delta i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av tiltak. Medvirkning lar også brukeren få lov til å ha ansvar for eget liv og ta egne valg.

Nivå på brukermedvirkning Brukermedvirkning skjer på to nivåer: Individnivå Samarbeid mellom den enkelte bruker og fagpersoner og forvaltning. Brukeren er den som vet best om sin egen livssituasjon. Fagkompetansen og brukerkompetansen utfyller hverandre. Brukeren kan utvikle en individuell plan sammen med fagpersonell, eller på annen måte ta del i egen situasjon. Systemnivå Brukerorganisasjonene er representert på ulike nivåer for å ivareta brukernes erfaringer, og med basis i brukerkompetansen, bidra til å utvikle gode tjenester. Dette kan skje gjennom møter, høringer og prosjekter. Individnivå: Ansvar for eget liv, delaktighet i beslutninger ad eget liv, følelsen av respekt og menneskeverd…

Hvorfor brukermedvirkning Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon: ” … brukere av tjenester, får innflytelse på beslutningsprosesser og utforming av tjenestetilbudet. ” ”Hensikten med brukermedvirkning er å tilføre forvaltningen kompetanse som brukerne har, og å utvikle forslag til endringer som bedrer tilbudet til brukerne.” Tjenestene trenger brukermedvirkning for å rette opp svikt og brister og skape bedre tjenester. Brukerens verdighet

Hvorfor brukermedvirkning ”Gi en mann en fisk, og han har mat for en dag. Lær en mann å fiske, og han har mat for resten av livet.” Dersom brukeren i større grad kan påvirke omgivelsene gjennom egne valg og ressurser, vil det kunne påvirke selvbildet på en positiv måte og dermed styrke brukerens motivasjon. Mestring er en sentral verdi i psykisk helsearbeid, og det er en overordnet målsetting at Opptrappingsplanen skal bidra til å fremme selvstendighet og evne til å mestre eget liv for mennesker med psykiske lidelser. Selvhjelp kan bidra til at den enkelte mestrer sitt eget liv bedre. Nasjonal plan for selvhjelp (SHdir, Rapport IS 1212) legger grunnlaget for en systematisk oppbygging og styrking av selvhjelpsfeltet. Selvhjelp er en måte å synliggjøre og formidle erfaringsbasert kunnskap på og et «verktøy» for styrket brukermedvirkning. Selvhjelp er en prosess som kan benyttes av den enkelte, alene eller i gruppe. Å delta i en selvhjelpsgruppe kan også bidra til å styrke mulighetene til å nyttiggjøre seg profesjonell bistand. Kommunene bør legge til rette for slik virksomhet.  Sparer kommunale ressurser

Hvordan oppnå Brukemedvirkning http://www.helsedirektoratet.no/psykisk_helse_tjenesten/for_kommunen/brukermedvirkning/brukerkompetanse_36523 For at brukermedvirkning skal bli en realitet, er det nødvendig at brukerne og deres organisasjoner tilføres kompetanse og ressurser. Brukermedvirkning forutsetter at brukeren har kompetanse og ressurser og vet en del om «hva som hjelper». En del brukere trenger mye informasjon for å klare å tematisere sine hjelpebehov. Mange kommuner gir eksempelvis ennå ikke økonomisk eller annen støtte til lokal- eller fylkeslag av bruker- eller pårørendeorganisasjoner. HOLDNINGER / INNSTILLING hos de som møter (eller burde møte) brukerne og deres organisasjoner Troen på at brukeren har rettigheter. Troen på at brukeren evner å ta vare på egne interesser – Uten å bli naive: På ”sitt” nivå. Og troen på at man kan bidra til å utvikle disse evnene

Utfordringer i brukermedvirkning Boligsosial samhandling Holdninger hos byråkraten Maktbalansen Forskjellig språk og kompetanse Forskjellige mål Praktiske. Brukernes muligheter til å delta… Boligsosial samhandling! : Krever stor innsikt, og utholdenhet, hos brukeren Holdninger hos byråkraten? : Hvordan møter vi brukeren? Maktbalansen? : Hvilken rolle spiller brukeren? Tilpasser brukeren seg ut fra behovet for å oppnå noe? Forskjellig språk? : Vi har våre (forskjellige) fagspråk… Forskjellige mål? : Motsetningsforhold

Brukermedvirkning i Tromsø ”Boligsosial handlingsplan 2009-2014” ”Boligsosialt brukerråd”  Brukerpanel Brukerrepresentanter i alle boligsosiale arbeidsgrupper (jobber med 6 av strategiene i BSHP) Brukerstyring: Brukerbasen På individnivå ”Boligsosial handlingsplan 2009-2014” : Ikke del av prosjektgruppa. Brukerutvalg – informasjons/dialogmøter. Konsensus - De må ha følt innflytelse..? Boligsosialt brukerråd : Temadag om Boligsosiale virkemidler nov. 2010 Brukerrepresentanter i alle boligsosiale utvalg (Utvalg basert på 6 strategier i BSHP) : På fange Brukerstyring: Brukerbasen Weronika Årst, leder av Brukerrådet og medlem i noen av arbeidsgruppene: ”Å være med i en gruppe som dette her, oppleves som virkelig brukermedvirkning”

Resultater i Tromsø Samhandling i stedet for konflikter Brukerorganisasjonene er kanaler til politikerne Tilførte ressurser Økt kvalitet i beslutningene For kommunen For brukeren Økt selvstendiggjøring av brukerne Samhandling i stedet for ….: Slipper å bruke tid på negativ dialog Tilførte ressurser: Særlig brukerorganisasjonene har høy kompetanse Økt kvalitet i beslutningene For kommunen For brukeren

Anbefalinger La brukeren være med å utforme eget tjenestetilbud. Bedre boligsosial samhandling! Gjør brukerorganisasjonene i stand til å ivareta brukernes interesser Bruk ressursen brukerorganisasjonene representerer Det å være med å utforme eget tjenestetilbud er viktig for de fleste brukere. Behandlere bør også inkludere pårørende i de deler av prosessene som angår dem og bruker.