Husleierestanser, en utfordring?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Advertisements

Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
Husbanken + kommunene = sant!
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Husleietvister og utkastelser i praksis – Elen Hestnes
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Bostedsløsprosjektet Verdal kommune
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
§12 konferanse Sandnes/Åna 1. Og 2. september 2011
God praksis med startlån
Joachim Bjerkvik
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Demensteam Lier Kommune
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
1 Samhandlingsreformen: Utfordringer og påvirkningsarbeid - fysioterapeutenes plass i ny kommunehelsetjeneste? NFF
Innherred samkommune 1 Hva gjør vi i Samkommunen ? Samhandlingsreformen og folkehelseperspektiver. Fylkets Hus, Steinkjer 31. mars 2011.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Hva skjer akkurat nå? Ny organisering i Sosial-, helse- og barnevernsavdelingen hos Fylkesmannen Embetsoppdraget/samhandling. Familieveiviserprosjektet.
Programområde 2 Oppvekst 1.Mål og resultater for programområde Hovedmål – Gi tilbud til barn og ungdom i forhold til deres tjeneste- og hjelpebehov Delmål.
Innretning budsjett 2011 Sum somatiske enheter –budsjett 2011 er styrket med kr. 17 mill ifht budsjett 2010, men gir likevel en innstramming på kr. 29.
Samhandling og ideell virksomhet
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Geir Barvik Administrerende direktør
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Tvangssalg og fravikelser – historisk utvikling og fremtidige trender
Husleierestanser, en utfordring?
Husleierestanser - Utfordringer og løsninger Av Marianne C. F. Ljøstad
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Bomiljøprosjektet i Drøbakgt.1 Presentasjon for Sagene SV
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Å forebygge utkastelser fra kommunal bolig -samarbeid på tvers i kommunen Gunhild Ørsland Tobiassen, Kristiansand kommune.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Skjema 13 Kommunalt disponerte boenheter og boligvirkemidler.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Bekjempelse av barnefattigdom i Drammen
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: HELSE OG OMSORG Folkevalgtopplæring INTRO HELSE OG OMSORG
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Organisasjonskart Spydeberg kommune.
Redusere antall utkastelser
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
«Forhindre fravikelser»
Kompetansenettverk startlån
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Helse- og sosialkomiteen 28. februar 2008
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Innovasjonsseminaret 2018 Status IKT Orkide
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Utskrift av presentasjonen:

Husleierestanser, en utfordring? Status i Tromsø kommune Roar Stangnes enhetsleder boligkontoret

Organisasjonskart Tromsø kommune Rådmannen Kommunalsjef oppvekst Kommunalsjef Velferd Kommunalsjef Eiendom mv Kommunalsjef Plan/utvikling 7 Støtteenheter Tildelingskontor Innfordring m fl m fl Servicetorget Boligkontoret Eiendom Rus og psykiatri Rehabilitering NAV Tromsø Flyktningtjen. Barnevernet Omsorg, 7 enh

Boligkontorets ansvarsområde Strategiske området Partnerskapsavtale og samarbeidet med Husbanken Boligsosial planlegging Boligsosiale handlingsplan Operative området Tildeling alt av boliger bortsett fra somatiske omsorgs- og PU-boliger og boliger til funksjonshemmede Innleie av boliger Vedlikehold og oppfølging av innleide boliger Bostøtteordningene Lån og boligtilskudd Inn- og utflytting i boliger Boligetablering av flyktninger Boveiledning Fakturering Fravikelser

Tildeling av boliger Fullmakten til å tildele boliger ligger hos enhetsleder Tildelingsutvalget Rådgivende utvalg for enhetsleder Representanter fra NAV Rus- og psykiatritjenesten Tildelingskontoret Flyktningtjenesten Boligkontoret Boligkontoret er sekretariat for utvalget Samarbeidsorgan Boligkontoret forestår saksbehandling og innstiller

Boligsosiale arbeidets rammer Forvaltningskulturen Målgruppen og deres saker og skal behandles innenfor kommune-, forvaltnings- og offentlighetslovens bestemmelser Omsorgskulturen Målgruppen/ansatte har forventninger til pleie, omsorg og oppfølgingsbasert behandling uavhengig av målgruppens økonomisk og/eller personlig bæreevne Forretningskulturen Bankvirksomheten og utleievirksomheten skal drives innenfor sunne økonomiske premisser basert på kredittlovgivning og husleieloven

Utfordringer

Utfordringer

Utfordringer - BSHP Ubetalt husleie (husleierestanse) er en stor belastning menneskene og det kommunale budsjett som berøres av dette. Det vil være lønnsomt med samhandlende tiltak for å redusere omfanget av problemet. Prioritet A5 - Strategier (Administrative): Begrense ubetalt husleie og sosiale konsekvenser. Tiltak: 1. Raskere oppfølging av ubetalt husleie. 2. Samordnet tiltak fra det kommunale fagsystemet i form av personlig oppfølging, samt bruk av kuratorer og ansvarsgrupper. 3. Forebygge/redusere konsekvenser gjennom frivillig eller tvungen trekk i trygd/lønn. 4. Redusere ventetiden på gjeldsrådgivning betydelig

Status 2008 - 2010 Boligkontoret har overtatt ansvar for boliger som var forvaltet av rus- og psykiatritjenesten og flyktningtjenesten Rus- og psykiatritjenesten skal bistå sine brukergrupper med å betale husleien Ved fravikelse pga husleierestanse får ingen komme inn i nytt leieforhold uten oppgjort husleierestanse. Husleierestansene vokser pga pågående interne dialoger om oppfølging som ikke gir resultater. Høsten 2009 igangsetter boligkontoret storstilt prosess med fravikelser som skaper stor uro Desember 2009 stoppes prosessen og praksis endres til at boligen kan beholdes ved en nedbetalingsavtale. 2010 blir et rekordår med begjæringer om fravikelser, men også nedbetalingsavtaler på husleierestanser

Prosjekt fravikelser – 1. fase Opprinnelig et 3-årig prosjekt i regi av sosialtjenesten, men stoppet etter det første året Tett samhandling mellom sosialtjenesten og boligkontoret Dispensasjon fra Datatilsynet til å utlevere restanselister Jobber primært direkte mot brukeren Erfaringer: Vilje til å betale husleierestansen Viktig å være i tett dialog med leietakeren

Prosjekt fravikelser – 2. fase 2-årig prosjekt i regi av boligkontoret, oppstart okt 2010 Prosjektets målsetting: Å redusere antall purringer og inkassovarsler. Å redusere kommunens tap på ubetalt husleie. Å redusere antall begjærte og gjennomførte utkastelser. Oppnå kunnskap/holdninger hos leietakere som gjør at betaling av husleia prioriteres. Prosjektgruppe med representanter fra NAV Flyktningtjenesten Rus- og psykiatritjenesten Innfordring Tildelingskontoret Fokusområder: Rutineutvikling Oppfølging av leietakere med husleierestanser

Noen grep Transport i bostøtten Faktureringstjenesten overført til innfordring Forskuddsleie som betales før nøkkel utleveres Samtale/veiledning om økonomi ved kontraktsinngåelse Opprettelse av husleiekonto og avtalegiro Flere forfallsdatoer Fullmakt til å videreformidling av info og drøfting med andre enheter ved husleierestanse Oppfølging av personer på natthjemmet og midlertidige boliger

Fravikelser – noen tall Begjærte Utførte År Kommunale boliger Totalt Tromsø kommune i % av totalt begjærte Kommunale i % av totalt utførte 2007 18 72 25 % 5 44 11 %  2008 23 93 7 28 2009 38 124 31 % 12 42 29 % 2010 62 199 13 45