Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Mappevurdering i it’s learning
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
muligheter og utfordringer
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Mappemetodikk.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Læringsorientert vurdering Mapper som lærings- og vurderingsreiskap.
Å være student Mattias Øhra
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober 2005 Vibeke Bjarnø

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Dagens innhold Offentlige dokumenter om mappevurdering Noen sentrale begreper Digital støtte til mappeprosesser Muligheter og begrensninger ved ulike teknologiske tilnærminger Noen eksempler fra skoler Utfordringer for lærerutdanningen Diskusjonsoppgave

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Offentlige dokumenter – politiske føringer Kvalitetsutvalgets innstilling ”I første rekke”, NOU 2003:16 ”Mappe tas i bruk både i opplæring og som del av vurderingen av elever og lærlinger ved sentralt og lokalt gitte eksamener og fagprøven i grunnopplæringen. ” ”Mappe tas i bruk som den del av grunnlaget for underveis og standpunktvurderingen.” St. meld. 30: ”Kultur for læring” ”Kvalitetsutvalget foreslår at mapper skal tas i bruk både i opplæringen og som en del av vurderingen av lærlinger og elever” Program for digital kompetanse (PfDK) ”Innen 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk på alle nivåer i utdanningen.”

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Begreper som benyttes ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Mappevurdering Arbeidsmappe Vurderingsmappe Mappebidrag

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Mappe – en definisjon ”Mappe er en systematisk samling studentarbeid som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte studentmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier, kriterier for å bedømme nivået, og den må vise studentenes selvrefleksjoner” (Paulson, Paulson & Meyer 1991:60 i (Dysthe, 2002))

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Fysiske eller digitale mapper? Fysiske mapper, egnet til oppbevaring av papirbaserte dokumenter Digitale mapper, egnet til å lagre digitale produkter

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Aktuelle teknologier for digitale mapper Diskett, CD-rom, USB-stick eller annet bærbart lagringsmedium Lagringsområde på lokal PC eller server på skolen Nettbaserte teknologier: –Læringsplattform LMS –Nettsted

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Tre typer mapper Arbeidsmappe/læringsmappe: arbeidsredskap underveis i studiet, inngår ikke i vurderingen, studenten er mottaker Vurderingsmappe/presentasjonsmappe: brukes i sluttvurdering, sensor er mottaker Kompetansemappe: dokumenterer egen kompetanse, for eksempel i forbindelse med jobbsøking

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Mappevurdering Et læringsredskap –studentene kan selv bedømme, vurdere og synliggjøre hva de faktisk har lært, hva de ønsker å lære, hvor de har sin motivasjon og sine sterke sider, og hva de ønsker å forbedre Et vurderingsredskap – mangfoldig dokumentasjon som gir et nyansert og godt grunnlag for vurdering av både studentenes utvikling og kvaliteten av den undervisningen de har fått Digital mappevurdering – teknologistøtte

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Tre hovedfunksjoner for vurdering i høyere utdanning 1.Å danne grunnlag for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanningssammenheng eller ved jobbsøking (summativ vurdering) 2.Å gi studenten informasjon om egen framgang og danne grunnlag for forbedring av læringsstrategier (formativ vurdering) 3.Å gi utdanningsinstitusjonen og læreren informasjon om nivå og eventuelle sterke og svake sider ved de læringsmessige aspekt ved utdanningen

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo En modell for mappeprosesser (Dysthe 2002) Lærings- fase 1 Individuelt arbeid Samarbeids- grupper Kasusbasert/ problemorientert læring Prosesskriving Veiledning Lærings- fase 2 Kriteriearbeid Egenvurdering Utvalg Refleksjon Lærings- fase 3 Kriterier Presentasjon Evaluering: Lærervurdering Egenvurdering Medstudent- vurdering Sensorvurdering Refleksjon Nye læringsmål Arbeids- mappe Presen- tasjons- mappe Datastøttet samarbeidslæring – Problemorienterte arbeidsformer – Prosess-skriving

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo LMS -muligheter og begrensninger –Fleksibel passordbelagt tilgang –Struktur Lærerstyrt Alle arbeider, tilbakemeldinger og refleksjoner på ett sted –Verktøy til støtte for grupper og samarbeid –Mulighet til å lagre ulike sjangre og medieformer –Hemmende i forhold til varierte og kreative vurderingsformer –Vanskelig å flytte

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Nettsider – muligheter og begrensninger –Fleksibel, åpen tilgang, transparens –Ikke integrert verktøy til støtte for grupper og samarbeid –Struktur Studentstyrt Utfordring å få oversikt –Stor frihet ved valg av programvare –Ikke integrerte verktøy for støtte til samarbeid og formativ vurdering –Motiverende –Forutsetter annen digital kompetanse og verktøy –Enkelt å flytte

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Ulik grad av åpenhet i digitale mapper Kun studenten selv, samt lærer har innsyn Studentene har innsyn i hverandres mapper i visse tilfeller Alle studentene har innsyn i hverandres mapper. Mappene ligger åpent på nettet, mens noen dokumenter er passord- belagt Alt mappe- innhold er åpent for alle på nettet Lukkede Åpne (Etter Hildegunn Otnes i (Dysthe 2003))

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Eksempler på arbeider – norsk vgs Mappearbeid Presentasjon av eleven Intervju av medelev Personkarakteristikk Novelle Novelleanalyse Leserbrev Intervju Bokanmeldelse Teateranmeldelse Artikkel Til vurdering Tre tekster, en skal være på sidemål To tekster skal være lange (ca. 4 sider) En av tekstene skal være knyttet til arbeidet med noveller En av tekstene skal være en sakprosatekst

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Elevenes/studentenes egenvurdering Hvilke tekster skal inngå i vurderingen? Hvorfor har du valgt akkurat disse tekstene? Hvilken tekst er du mest fornøyd med og hvorfor? Hvilken tekst er du minst fornøyd med og hvorfor? Hvordan har du jobbet med mappen? Har du hatt utbytte av responsen? Er det noe du ville gjort annerledes?

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Erfaringer fra en barneskole Pilotprosjekt med noen lærere Erfaringer –Strukturdiskusjon –Bedre oversikt –Fleksibilitet og tilgjengelighet –Individuell tilpasning –Utviklet IKT-kompetanse

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Noen utfordringer for lærerutdanningen Nødvendig digital kompetanse  Erfaringer med digitale mapper Vurderings- og responskompetanse Bredde eller enhetlig tilnærming? Andre utfordringer for skolen – erfaringer fra første praksisperiode?

Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Diskusjonsoppgave Velg et tema eller fag Skisser kort en plan for hvordan arbeid med mappevurdering kan gjøres i tilknytning til valgt tema/fag, velg selv de klassetrinn og andre kontekstfaktorer. Diskuter innhold og form i de tre læringsfasene i mappevurderingen (jfr. Modell for mappeprosesser): –Læringsfase 1: Hva skal elevenes arbeidsmappe innholde? Hvilke arbeidsformer skal benyttes i arbeidet? –Læringsfase 2: Hvordan skal arbeidet med kriterieutvikling foregå? Hvilke kriterier skal gjelde for utvalg til vurderingsmappa? Krav til refleksjon over utvalget? –Læringsfase 3: Hvordan skal vurderingsmappa presenteres? Skal det være medelev-vurdering? Lærervurdering? Sensorvurdering (eksamen)? Skal det legges opp til refleksjon som ender opp i nye læringsmål eleven skal jobbe videre med? Diskuter egnet digitalt medium for den aktuelle mappeprosessen, begrunn svaret: –Åpnede eller lukkede mapper? –Hvordan gi veiledning og respons på arbeidene i arbeidsmappene?