Empowerment – teoretiske perspektiver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eldri Steen Sykepleier, veileder, helsepedagog, Dr. polit
Advertisements

FELLESORGANISASJONEN GJENINNFØR SOSIAL BOLIGPOLITIKK Innledning på Trondheimskonferansen 2013 v/konstituert forbundsleder Mimmi Kvisvik, FO.
Språk, tanke og kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Samfunnskunnskap - Makt
KLASSELEDELSE.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Empowerment i teori og praksis
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Goffman, Garfinkel og Giddens
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Pedagogisk relasjonskompetanse
Dialektisk relasjonsteori
Etikk og brukermedvirkning
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Stjørdal 11. og 12. januar Hva? Modell for kompetanseutvikling Årlige innspill Etablering av interaktiv arena.
Dannelse og kunstens vesen -
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kriminalitetsforståelser
Etikk i pedagogisk arbeid
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Mennesket i byen Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv Inger Marie Lid Stipendiat, Høgskolen i Oslo
Morten William Knudsen
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Kvalitative forskningsmetoder
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
FILMKUNNSKAP DRAMATISK STRUKTUR. KLASSISK FILM Forsiktig med filmatiske virkemidler Forsiktig med filmatiske virkemidler Handlingen skjer i en bestemt.
1 Livstolkning Litt om begrep og sak Se: Selander 2000.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Dagskurs for barnehage 20. november 2015 Halvor Hals Kolsrud, fylkesstyremedlem Vurderingsarbeid i Oslo-barnehagen.
Verdsettende ledelse Siw Skrøvset, Alta, 3.mars
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Bratteberg skule- ein pedagogisk organisasjon i utvikling 1.-7.årssteg ca.40 tilsette “Fra ord til handling”, Lesing og SOL Læring på alle nivå.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Det strukturelle perspektivet
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 Helse og sykdom
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utskrift av presentasjonen:

Empowerment – teoretiske perspektiver Kompetanse på brukervis Trondheim 2.10.07

Empowerment Treleddet begrep: Styrke Kraft Makt

Grunnleggende utgangspunkt Positivt menneskesyn – folk vil og kan sitt eget beste. Mennesket ses som et aktivt, handlende subjekt

Empowerment som motmakt Viktig inspirasjonskilde: Paulo Freire: De undertryktes pedagogikk Opptatt av sammenhengen mellom enkeltindividers/gruppers livssituasjon og samfunnsmessige/strukturelle forhold Frigjøring gjennom refleksjon og handling i forhold til tilværelsen for å endre den – gjennom dialog Grunnleggende begrep. Bevisstgjøring Oppheve ”egenundertrykking”

Forts.. Den emosjonelle dimensjonen: Fra skam til stolthet Utløsning av emosjonell energi Vektlegging av kollektive erfaringer Vektlegging av universelle behov og rettigheter Kontroll, styring over hjelpetiltak ses som nødvendige virkemidler, men tilnærmingen har videre siktemål

Skille mellom Vertikal og horisontal empowerment (Andersen mfl. 2003)