Empowerment – teoretiske perspektiver Kompetanse på brukervis Trondheim 2.10.07
Empowerment Treleddet begrep: Styrke Kraft Makt
Grunnleggende utgangspunkt Positivt menneskesyn – folk vil og kan sitt eget beste. Mennesket ses som et aktivt, handlende subjekt
Empowerment som motmakt Viktig inspirasjonskilde: Paulo Freire: De undertryktes pedagogikk Opptatt av sammenhengen mellom enkeltindividers/gruppers livssituasjon og samfunnsmessige/strukturelle forhold Frigjøring gjennom refleksjon og handling i forhold til tilværelsen for å endre den – gjennom dialog Grunnleggende begrep. Bevisstgjøring Oppheve ”egenundertrykking”
Forts.. Den emosjonelle dimensjonen: Fra skam til stolthet Utløsning av emosjonell energi Vektlegging av kollektive erfaringer Vektlegging av universelle behov og rettigheter Kontroll, styring over hjelpetiltak ses som nødvendige virkemidler, men tilnærmingen har videre siktemål
Skille mellom Vertikal og horisontal empowerment (Andersen mfl. 2003)