Oslo kommune Helseetaten Geriatrisk ressurssenter SAMARBEID mellom PÅRØRENDE og ANSATTE et prosjekt og et opplæringsprogram Solfrid Rosenvold Lyngroth
En undersøkelse USA i 2001 (Maas et al) Avtale om samarbeid mellom pårørende og ansatte: Utviklet en forpliktende, likeverdig avtale mellom ansatte og pårørende Felles mål: Bedre omsorgen for den demensrammede Fokus på prosess og dialog Redusere stress: Bedre samarbeid, løse og forebygge konflikter
GERIA-PROSJEKTET Prosjektet ”Å ha det godt i hverdagen” (2004) bygger på undersøkelsen Maas el al 2001 Ble et opplæringsprogram for ansatte og for pårørende Utviklet veileder for en samtale om samarbeid og en avtale om samarbeid Likeverdighet og felles mål
I et samarbeid med pårørende er det viktig at: Pårørende har mulighet til å delta i tilbudet til sine kjære Pårørendes behov og ønsker tas på alvor
I et samarbeid med pårørende er det viktig at: Ansatte har kompetanse i forhold til å få til samarbeid med pårørende
SAMARBEID mellom PÅRØRENDE og ANSATTE Kunnskap: Om demens om pårørendes og ansattes rolle om samarbeid mellom ansatte og pårørende (samtale og avtale)
Pårørendeskolen Byomfattende tiltak, drives av Kirkens bymisjon Nasjonal satsning (Demensplan 2015) Skal gi pårørende kunnskap om demenssykdommene Øke forståelsen for kommunikasjon og samvær med den demensrammede Bidra til at pårørende får bedre kjennskap til rettigheter, lover og hjelpeapparatet Kurs vår og høst, også lokale muligheter for kursarrangement Pårørendeskolen i Oslo
SAMARBEID mellom PÅRØRENDE og ANSATTE Samarbeidssamtale mellom ansatte og pårørende (primærkontakt, avdelingsleder) Første samtale ca. en måned etter innkomst, følges opp Mulighet for å inngå en avtale om samarbeid Fokus på felles ansvar, prosess og dialog
Veileder for samtale om samarbeid Felles mål: Brukeren skal ha det godt Besøkene på institusjonen skal være gode Kontakten (gjensidig informasjon) mellom ansatte og pårørende skal være god
Veileder for samtale om samarbeid Liste med stikkord som støtte Både ansattes og pårørendes uttalelser skrives ned lage konkrete mål (hva vil vi) og tiltak (hvordan skal vi få det til) Tiltakene må være realistiske for pårørende og for ansatte
Erfaringer Pårørende: Fikk snakket dypere om ting, fordi man satt på eget rom uten publikum Pårørende og ansatte ble vedre kjent, det var derfor lettere å ta opp saker, klager etc. Konkrete mål, ble satt ord på tiltak, ble skrevet ned og fulgt opp
Erfaringer Pårørende: Pårørende registrerer at deres kjære er blitt mer tilfredse Pårørende har fått bedre oversikt over tilbud ved institusjonen Samtaletidspunktet er viktig, ikke like etter innkomst Ansatte: Det er blitt tydeligere hvordan arbeide for at den enkelte bruker skal ha det godt
Litteratur Engedal/Haugen ( 2009) Lærebok Demens, fakta og utfordringer Ingebretsen/Lyngroth/Tamber (2006) Å ha det godt i hverdagen Ingebretsen (2006) Flytting til sykehjem, Demens i parforhold Kitwwod(1999) En revurdering av demens, personen kommer i første rekke Maas et al (2001)Family involvment in care: Negotiation family-staff partnerships in special care units for persons with dementia. In S.G.Funk et al.(eds).Key aspects of preventing and managing cronic illness. NY Springer publ comp., s 330-343 Rokstad/Smedbye (2007) Personer med demens, møte og samhandling