Konsekvenser av EUs flomdirektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Naturpåkjenninger og konstruksjonssikkerhet
Status for vannforvaltning i Møre og Romsdal
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Ny satsing - skredforebyggende arbeid i Norge
NVEs arbeid knyttet til skred
Eksperter i Team – Landsby nr 50 HJEM I FARE! Hvordan takler vi naturfarer? Fasilitatorteam: Ivar Berthling, HjemmesideHjemmeside.
Forebygging av naturskader – arealplan som verktøy
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Internkontroll i kommuner
Vannforvaltning og landbrukstiltak Bjørn Gimming Østfold Bondelag Son,
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Konsekvenser av klimaendring
næringens samfunnsrolle
Raskiftet vindkraftverk
EUs rammedirektiv for vann EUs rammedirektiv for vann Hvor står vi og hvor går veien videre ? Ola Skauge Direktoratet for naturforvaltning.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Vesentlige vannforvaltningsspørsmål Midtveishøring på veien mot forvaltningsplan Høringsfrist Arne Magnus Hekne, miljørådgiver.
Konstruksjoners sikkerhet
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Klimaet er i endring Pilotprosjekt - Bruk av forsikringsdata
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
– På lag med framtiden i 100 år!
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Samarbeidsprosjekt felles tjenester – Gratangen, Lavangen og Salangen kommuner Orientering for Sosial- og barnevernsavdelingene 9. desember 2005 på Huset.
1 Oslo kommune Samferdselsetaten Veien til et digitalt grunnlag for gang- og sykkelveinett ATP-modell brukernettverk 2008, Chi Kwan Kwong, Oslo.
Litt om håndtering av risiko
Norges vassdrags- og energidirektorat
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Endringer i flomforhold og vannføring Modeller – kunnskap, men ingen fasit Hege Hisdal …. når forskningsresultater skal brukes i forvaltningen ……… …. et.
Naturskader og tap i landbruket Møte Bollerud Grendehus.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Vannkraft i forhold til Vannforskriften
Veileder for risikovurdering
Foreløpig program: Kl. 9:45 Innledning (Møteleder) Varsling - utfordringer Kl. 9:50 Ekstremvær og varsling – en stor utfordring! John Smits, MET Kl. 10:10.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
ROS-analyse.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Litt mer om buffersoner
ROS-analyse.
Norden som foregangsregion
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Samfunnssikkerhet og ROS!
Hensynssoner rundt Borregaard
Skadedata og risikoanalyser
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
3. samling - Klimatilpasning
Vassdrag, flom og skred i arealplanlegging
Utskrift av presentasjonen:

Konsekvenser av EUs flomdirektiv Norges vassdrags- og energidirektorat Marianne Myhre 16. oktober 2008

Dagens tema EUs flomdirektiv Internasjonalt og i Norge Flomdirektivets tre hovedelementer (konsekvenser): Foreløpig risikokartlegging Detaljkartlegging Vannregionvise forvaltningsplaner for flom Flomforvaltningen i Norge, i lys av direktivets føringer Helhetlig flomforvaltning Fra kilde til utløp Alle ledd i ”forvaltningssyklusen” Planprosessen. Fra nasjonal via regional til lokal planlegging Flomdirektivet – veien videre Kort oppsummering

Å leve med flom INTERESSEVEKKER (til tema: Å leve med flom – link til avslutningen ”og with the flow”) Menneskets tilpasning til flom i uendelig tid (han bygget båt). Manns minne er kort, et til to år, flom er en returnerbar hendelse. En flom av skadekarakter vil komme igjen. Historiske data. Statistikk gir kunnskap om flommens gjentaksintervall. Dvs. dagens 50-årsflom er ikke nødvendigvis fremtidens 50årsflom dersom nye store flommer rokker ved dagens statistikk. Menneskets tilpasning til flom i et historisk perspektiv

EUs flomdirektiv Bakgrunn Store flommer i Europa de siste år med: økonomiske konsekvenser tap av menneskeliv og forurensning Gjelder hele EU nasjonale og internasjonale vassdrag internasjonalt samarbeid

EUs flomdirektiv – hovedmål Redusere skadevirkningene ved flom for: mennesker, miljø, kulturarv og økonomi

EUs flomdirektiv Om flom: Flom = oversvømmelse av land som normalt er tørt Dekke alle varianter av flom uavhengig av årsak Valgfritt unntak: Flom fra avløpsnettet (”sewage systems”)

Flomdirektivet, tre hovedelementer 1. Foreløpig flomrisikoanalyse (innen 2011) Identifisere de vassdrag (deler) med flomrisiko av betydning 2. Flomrisikokartlegging (innen 2013) Kartlegge områder med risiko av betydning, tre flommer Farekart (inkludert areal, vanndyp og når relevant hastighet) Konsekvenskart (ulike tema – innbyggere, økonomi, etc.) 3. Vannregionvise forvaltningsplaner for flom (innen 2015) For alle vassdrag med flomrisiko av betydning. Definere mål, tiltak og tema med fokus på forebygging, sikring og varsling/ beredskap (helhetlig forvaltning) Klimaendring skal gå inn i vurderingene av framtidig risiko De første konsekvensene av direktivet! Gir frister til levering. Gir produkter (verktøy) som kan brukes i forvaltningen. Verktøy både som kart og planer Fristene er forutsatt at direktivet vedtas i år. For oss i EØS-området vil fristene avhenge av når direktivet blir vedtatt for EØS. Direktivet er ansett ”EØS-relevant”, det anses derfor ikke som noen opsjon for Norge ikke å implementere direktivet. På EU-nivå knyttes implementeringen opp mot Rammedirektivsarbeidet. En egen arbeidsgruppe F rapporterer til de samme organ (SCG og ”Water Directors”). Norge er med i denne (HBE ) I Kommisjonen sorterer arbeidet under DG Environment.

Foreløpig flomrisikoanalyse (del 1) Ansvar: NVE Risiko: Produkt av fare (sannsynlighet) og konsekvens (verdier) Identifisere de vassdrag (deler) med flomrisiko av noen betydning Vurdering basert på tilgjengelig eller enkelt avledet materiale Minimum analyse: Kart over vannregion med nedbørfelt, topografi, arealbruk. Beskrivelse av historiske skadeflommer

Foreløpig flomrisikoanalyse (del 1) Bidrag fra kartlegging i NVE Flomsonekart - detaljerte faresoner (sannsynlighet) Nå – kartlegger også potensiell flomfare på landsbasis, etablering av en flomdatabase (historiske flomhendelser) Aktsomhetskart – potensielt flomutsatte områder: Flate flomutsatte områder, inkl. potensiell vannstandsstigning ”Flomskred” – små, bratte masseførende vassdrag

Foreløpig flomrisikoanalyse (del 1) Kartlegging av risiko (risikoanalyse) Sannsynlighet: Oversiktskartleggingen (potensielt flomutsatt) Konsekvenser: Utsatte verdier må vektes Resultat fra risikoanalyse (GIS) Kart som viser potensielle flomområder ut fra grad av risiko (f.eks lav / betydelig risiko) Områder som framkommer med potensiell risiko av betydning skal i prinsippet kartlegges mer detaljert (del 2)

Fare og risikokartlegging (del 2) Ansvar: NVE Farekart (flomsonekart) Tre flommer: Lav, middels og når relevant høy sannsynlighet Skal vise flomareal og vanndybde/ vannivå Hastighet hvis relevant Konsekvenskart Antall innbyggere berørt (mennesker) Type økonomisk aktivitet som berøres (økonomi) Kilder til alvorlig akutt forurensning (miljø) Verneområder, jf Rammedirektivet (kulturarv)

Vannregionvise forvaltningsplaner for flom Art. 7 (1): …skal utarbeide flomforvaltningsplaner på vannregionnivå (river basin district), inkl. kystområdene Art. 7 (2): …skal etablere “høvelige” mål for forvaltning av flom i vannregioner… med fokus på reduksjon av potensielle konsekvenser ved flom for: Menneskeliv og helse Kulturminner Miljø Økonomisk aktivitet Art 7 (3): ...flomforvaltningsplanene skal inneholde tiltak (virkemidler) for å nå hovedmålene

Vannregionvise forvaltningsplaner for flom For alle vassdrag (deler) med flomrisiko av betydning Bygger på kartleggingen i del 1 og 2 Definere mål for reduksjon av flomrisiko – etablere relevante sikkerhetsnivå Tiltak og prioriteringer for å nå målet I hele ”flomforvaltnings-syklusen”, med fokus på forebygging sikring varsling/ beredskap Utnytte naturlig flomdemping. Styre oversvømmelse i flomsituasjoner? Ikke øke flomrisikoen i andre deler av vassdraget, med mindre dette er koordinert og avtalt mellom de involverte partene (oppstrøms/nedstrøms) Det vektlegges bevaring av vassdragenes naturlige flomdempende funksjon ved å identifisere områder med slik effekt og se etter muligheter for økt (oppstrøms) tilbakeholdelse av vann i flomsituasjoner. Videre er det mest oppmerksomhet om forebygging, sikring og beredskap; mindre på selve krisehåndteringen under flom og reparasjon etter flomskade. Valg av sikkerhetsnivå, valg av tiltak og timeplan for gjennomføring av disse er overlatt det enkelte land, evt det enkelte vassdrag. Dog må det skje en koordinert planlegging innenfor samme nedbørfelt, slik at ikke tiltak for flomsikring i ett område forverrer forholdene i et annet (med mindre det er enighet om dette). I internasjonale vassdrag skal en tilstrebe å lage en felles plan, evt et sett med planer som er koordinert på internasjonalt nivå.

Helhetlig flomforvaltning (i hele flomsyklusen) Sikring Tiltak for å redusere sannsynligheten for flom og/eller flommens innvirkning Forebygging Unngå eller minimalisere flomfare i fremtiden Varsling/ beredskap Flomvarsling, økt bevissthet om flom, kommunikasjon, informasjon Gjenoppretting Assistanse og samarbeid Evaluering Erfaringer fra flomhendelser inn i flomforvaltningsplanene Krisehåndtering Koordinering under hendelsen – tiltak for å begrense skade. Fokus på flommens innvirkning på innbyggere, infrastruktur, eiendom og miljø. Forebygging kan typisk være styring av arealbruk/ utbygging gjennom arealplanlegging, men også utbygging på en måte som medfører minimal skade (flytende hus, flomsikre materialer etc). Sikring kan dels være tradisjonelle vassdragstekniske tiltak eller tiltak på bygninger, dels tiltak for å bevare (evt øke) naturlig flomdemping.

Spesifikt for Norge - tilpasning Noen punkter om Norges utfordringer: EØS medlem Få internasjonale vassdrag (grensevassdrag) Mange vassdrag fra kilde til utløp innenfor egen landegrense Topografi Koordinering med vanndirektivet (= ni vannregionvise planer) Klimaendringene Større fokus mot små, bratte elver og overvannsflommer Mindre endringer i større vassdrag

Flomdirektivet – veien videre Nasjonal organisering av direktivet Direktoratsgruppe Link til Vanndirektivet Opprette en arbeidsgruppe Hva er innholdet i en vannregionvis flomforvaltningsplan? Fleksibelt direktiv - tilpasning Nytteverdi/bruk Detaljeringsgrad Starte pilotprosjekt/er Tilegne oss kunnskap og erfaring ”Best practice” – internasjonale prosjekter Nasjonal organisering av direktivet Direktoratsgruppe Link til Vanndirektivet Opprette en arbeidsgruppe Hva er en flomforvaltningsplan? Hvilke tema, mål og tiltak er aktuelle i slike planer? Fleksibelt direktiv. Tilpasning til våre behov - prioritering Nytteverdi/bruk. Hva ønsker vi? Detaljeringsgrad (vannregion – vassdrag (deler) med flomrisiko av betydning) Data. Eksisterende data og fiktive risikoanalyser? Starte pilotprosjekt/er Tilegne oss kunnskap og erfaring – ’best practice’

Spørsmål: marm@nve.no