FAGSKOLEUTDANNING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
UTDANNINGSPROGRAM Ytre Namdal fagskole RØRVIK
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Veiledning av studenter
Veien videre etter ungdomsskolen
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/orsta Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Lærersamling ved Bergen tekniske fagskole 5. mars 2014
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/of2013 Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
LUB og nasjonale planer
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Om fagskolen fagskole.wikispaces.com/tele Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. Lærersamling.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Fagskolen i 2011 forvaltning, økonomi og dimensjonering Ivar Lien
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Faglig ledelse, hva er det?
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Organisering av fagskolesektoren
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

FAGSKOLEUTDANNING

Lov om fagskoler 2003 Fagskoleutdanning = yrkesrettet høyere utdanning Fra et halvt til to års utdanninger, modulbasert, på hel- og deltid Utdanningene skal være yrkesrettet tertiærutdanning Kompetansen skal kunne tas i bruk direkte i arbeidslivet Skal tilfredsstille arbeidsmarkedets økende behov for yrkeskompetanse (inkl. sertifiseringer som mesterbrev og installasjonsprøve) Fokus på samarbeid og kreativitet Tilbud godkjennes av NOKUT Loven ble revidert i 2007, skoler kan gis akkreditering, skal ha system for kvalitetssikring. Fagskolebegrepet er lovbeskyttet.

Opptakskrav § 8 Fullført videregående opplæring/realkompetansevurdering a) fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev/svennebrev/vitnemål fra relevant yrkesutdanning fra videregående skole b) minst 5 års relevant praksis uten relevant yrkesutdanning fra videregående skole, og med realkompetanse i felles allmenne fag c) søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve. d) det kan gjøres opptak på grunnlag av relevant realkompetansevurdering. § 9 Spesiell opptakskrav Søkere til maritim utdanning må dokumentere 36 mnd sertifikatgivende fartstid, og dokumentere bestått grunnleggende sikkerhetsopplæring (IMO 60).

Styring og organisering av fagskolene KD KRD/HOD NOKUT Fagskolerådet Fylkene NUTF og NUFHS RFF Styrene Fagskolene

Nasjonale råd og utvalg KD har beholdt sektoransvaret KRD og HOD har ansvar for finansiering (til fylkeskommunene) Fylkeskommunene har ansvar for drift og finansiering Nasjonalt fagskoleråd (oppnevnt av KD) Sekretariat, VOX, se http://www.vox.no/no/nasjonalt-fagskolerad/ Rådet for offentlige fagskoler (RFF) Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning (NUTF). (Partene i arbeidslivet er representert) Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag (NUFHO). (Partene i arbeidslivet er representert) For informasjon og referater, se http://www.fagskolen.info/

Nasjonalt kvali-fikasjonsrammeverk Nivå/Typisk utdanning KUNNSKAP Forståelse av teorier, fakta, prinsipper, prosedyrer innenfor fagområder og/eller yrker FERDIGHETER Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer eller oppgaver (kognitive, praktiske, kreative og kommunikative ferdigheter) GENERELL KOMPETANSE Evne til å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig måte i ulike situasjoner Nivå 5: Fagskole 1 Kandidaten… har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapningsperspektiv kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for yrkesutøvelsen Nivå 5: Fagskole 2 har kunnskap om begreper, teorier modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor et spesialisert fagområde kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav kjenner til bransjens/yrkets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet har innsikt i egne utviklingsmuligheter kan gjøre rede for sine faglige valg kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/ yrket og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis kan bidra til organisasjonsutvikling

NUTFs arbeidsutvalgs forslag til emnemodell for tekniske fagskoleutdanninger (240113)   Det er en forutsetning at Emne 1 og Emne 2 (skisse neste bilde) fungerer som reelle redskaper anvendt på de øvrige emnene i tilbudet. NUTFs tidligere vedtak om at et emne skal ha omfang 10 – 30 fagskolepoeng, ligger til grunn for modellen. LØM-emnet er redusert fra 14 til 10 fagskolepoeng. LØM-reduksjonen må utføres slik at emnet fortsatt er «kompatibelt» med Mesterbrevs krav. (Håndteres av RFF.) Dette er på ingen måte tenkt som en svekkelse av lederopplæringen i fagskolen, snarere en forsterkning. Arbeidslivet stiller store krav til faglig ledelse, prosjektledelse og internkontroll. (Ref. NUTF-referat sak 34/12.) Disse elementene av profesjonsledelse må styrkes og integreres i fordypningsemnene.