1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Samhandling.
– tidlig kommunikasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Pedagogisk relasjonskompetanse
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kvalitet og brukermedvirkning
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Lek og Læring i barnehagen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
«Bra start» - Endring av livsstil Ås kommune
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Klubben for alle.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”FRISKERE ENN DE FLESTE”
Skole- hjem samarbeid.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3

2 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Språkutvikling = en prosess der man overskrider grenser

3 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Språkutvikling – sosial aktivitet Utvikling drives av bruk og passe store utfordringer Hverdagen – treningsarenaen

4 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Den voksne som filter Hjelper barnet å forstå og å bli forstått Tydeliggjør, legger til rette, tolker informasjon mellom barnet og omverden

5 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Den voksne som energigiver For å øke barnets motivasjon til å lære mer å hjelpe og lære seg selv Oppmuntre, støtte & møte barnet med respekt

6 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Voksne øver seg i å Forkunnskaper Delaktighet Evne til å vise delaktigheten Respekt ”gå til barnet selv”

7 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Voksne øver seg i å bli kommunisere med barnet på et språklig nivå rett over barnets egen for å vise hvor barnet er på vei bevisste om & kompetente til å