Definere og velge hovedmål og delmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Fagoppgave Justert formulering
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Øystein Pedersen Dahlen
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Webkommunikasjon og evaluering
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Lørenskog Idrettsforening
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
LÆRING Grunnleggende prosesser
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging
Øystein Pedersen Dahlen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Kommunikasjonsrådgiver Erik Larsen 20. november 2009 Sye - Oslo
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
God intern kommunikasjon vær trygg
Lederstil og Motivasjon.
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Roller og synsvinkler Bente Erlien
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Skoleledelse og skoleutvikling
Politisk påvirkning.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Visjon, virksomhetside og verdier
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Holdninger.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Camilla Hall-Henriksen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Definere og velge hovedmål og delmål Rena 27.8.1999 v/Erik Larsen

Å jobbe strategisk... Informasjon og kommunikasjon brukt strategisk handler om å undersøke og analysere virksomhetens relasjon til interne og eksterne grupper. Hensikten er å finne fram til problemer og muligheter som enten hindrer eller styrker virksomheten i å nå sine mål. På bakgrunn av analysene, formulerer virksomheten mål, definerer målgrupper og velger strategier og tiltak overfor de ulike målgruppene. Ved hjelp av ulike evalueringer forbedrer virksomheten stadig sin innsats. (Larsen, s.18, Aktiv dialog m…).

..er mer enn å telle klipp Bunken av medieomtaler er kanskje stor Toppsjefene er blide... …men hvilken effekt har tiltakene? Økt krav til dokumentasjon - nytte Informasjon og kommunikasjon brukt som virkemidler for å nå virksomhetens mål Kost-nyttevurdering

Plan og rammer Overordnet visjon Strategisk plan med hovedmål Mål for ulike sektorer/enheter Mål for store prosjekter Mål knyttet til konkrete driftsoppgaver utdyping av informasjons- og kommunikasjonsmål

Drømmebildet i rammen Rammen er folk, tid, penger, lover og regler, trusler og muligheter nå og i framtida… Drømmebildet skaper vi innen rammen…visjonen og målene må være mulige å nå…hvis ikke blir det svada, floskler og mål som frustrerer

Evaluering Handler om å etablere systemer for læring og resultatmåling krever at vi vet hva vi vil (målet) og at dette er målbart (evaluering) viktig å være realistisk med hensyn til hva vi kan oppnå når vi definerer et PR-problem - vi kan sjelden redde verden…

Grunigs problemdefinisjon Et problem er fraværet av noe virksomheten ønsker Et PR-problem er fraværet av kommunikasjon eller en kommunikasjons-effekt som er nødvendig for virksomheten

Hovedmål og delmål Hovedmål (goals): Delmål (objectivs): overordnede mål, det vi ønsker at virksomheten skal oppfylle og bli til mål som er en ledestjerne (visjon) for ansatte og ledere, men som er for vidt og generelt til at det gir mening i det daglige arbeidet Delmål (objectivs): dag-til-dag-mål som er målbare, som hjelper oss til å løse konkrete, definerte problemer og som kan evalueres

Mål/effekt-teorier Virksomheten er effektiv hvis den når sine mål Virksomheten er suksessfull dersom den overlever i forhold til omgivelsene - og/eller tar til seg nye ressurser

Nytte av PR? PR-avdelingen hjelper andre avdelinger til å kommunisere med sine omgivelser og seg selv (internt) for å nå definerte mål produksjonsmål sosiale mål overordnede strategiske mål (bidrag til for eksempel å andre rammebetingelser)

Kontroll og tilpasning Virksomheten er effektiv år den kan kontrollere og tilpasse seg omgivelsene Kontroll = overtalelse Tilpasning = gjensidig forståelse Ulikheter i mål og omgivelser preger valg av informasjonsmodeller Grunig i senere excellenceforskning: To veis sym..

Hvem formulerer målene? Teorien om den dominerende koalisjonen formell makt - virksomhetens vedtatte struktur uformell makt - personene i og utenfor virksomheten som påvirker beslutninger PR-avdelingens plass i forhold til ledelsen og maktsenteret strategisk arbeid produksjonsarbeid

PR må med Må være i maktsentret for å kunne ha friheten til å kunne handle som profesjonelle (G & H) PR-folk må arbeide for overordnede mål som: sosial ansvarlighet forståelse for ulike aktører (berørte gruppere) to veis symmetrisk kommunikasjon (dialog)

Kommunikasjonsteorier Hvilke effekter? Effekter av massemedier selektiv oppmerksomhet kognitiv dissonans negative holdninger kunne endres med positive tiltak (Eks. fra GM) dissonans-teorien folk søker informasjon som stemmer overens med egne holdninger og interesser

Videre utvikling av teorier Folk søker informasjon ut fra relevans - først informasjon om mange biler, når valget er gjort, informasjonssøk kun om den ene, relevante bilen Læringssynet - domino-modellen - effektkjede Budskap - Kunnskap - Holdning - Handling Handling - Budskap - Kunnskap - Holdning vil budskapet bli mottatt? reaksjonen kan like gjerne være negativ som positiv

Nyere teorier Begrensede effekter i forhold til holdninger og handlinger, men gode effekter mht oppmerksomhet og forståelse massemediene kunne ikke fortelle folk hva de skulle tenke men kunne fortelle dem hva de skulle tenke på… to stegshypoteser og flerstegs og bruk av sosiale nettverk (mer om det neste gang)

Koorienteringsmodellen

Holdninger og situasjoner Holdninger kan være situasjonsbestemte Handlinger og holdninger henger ikke alltid på greip…gjør ting vi egentlig er i mot Holdninger er ofte ikke så dype (likegyldighetsmønster) Holdninger til enkelte fenomen er veldig komplekse Hedging and Wedging - Ex: Baseballsponsingen

Realistiske mål De mest oppnåelige målene Kommunikasjon i seg selv Forståelse (men ikke nødvendigvis enighet) Målene du bør spare til spesielt viktige saker holdninger (du når 20 prosent, men handlinger

Noen generalisering om effekter Kommunikasjonseffekter er: spesifikke situasjonsbestemte tilsiktede og utilsiktede - positive og negative ulike fra problem til problem og i forhold til ulike berørte grupper Kommunikasjon er vanskelig, men det nytter hvis vi ikke gir opp