1 Statens naturoppsyn Håndheving innen naturvernlovgivningen gjennom forebygging, tilsyn og kontroll Utviklingen av SNO og forholdet til fjellstyrene K.E.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Ørnulf Wiig Installasjon AS
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Nordisk tilsynskonferanse
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Det kommunale og det statlige barnevern
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Nasjonal status med lokale muligheter
Samhandlingsreformen St.melding 47
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Naturvernets utvikling
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Ny forvaltningsmodell for verneområder
Barn som pårørende.
| Forsøksordning med aktivitetsbasert finansiering av sykestuene i Finnmark Møte i Lakselv 19. januar 2009.
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
Hvordan bør naturoppsynet organiseres?
- Og annet politisk påvirkning.
Ansvarlig søkers rolle
Barn som pårørende.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Organisering av verdensarvarbeidet
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Lars Gangås Statens naturoppsyn
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Idrettsrådets ansvar og rolle
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Dette er Miljødirektoratet. Dette er oss  forvaltningsorgan under Miljøvern- departementet  etablert 1. juli 2013  om lag 700 medarbeidere – hovedsakelig.
Offentlige anskaffelser – lærlingklausul Kristiansand, 8. oktober Sturle Hamre, Innkjøpsrådgiver VAF-
Direktoratet for naturforvaltning - en støttespiller for kommunen i strandsoneforvaltningen? Nils-Yngve Berg Direktoratet for naturforvaltning Friluftslivsseksjonen.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
KNUTEPUNKT SØRLANDET: SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Erfaringer med bruk av NS 8435
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Dialogmelding lege - lege
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

1 Statens naturoppsyn Håndheving innen naturvernlovgivningen gjennom forebygging, tilsyn og kontroll Utviklingen av SNO og forholdet til fjellstyrene K.E. Tørdal Direktør SNO

2 Statssekretærens innlegg uttalelser om naturoppsyn på USS-landsmøtet i dag Det er likevel ett spørsmål som flere høringsinstanser har tatt opp og som jeg må kommentere her. Det gjelder det statlige naturoppsynet. Flere har benyttet denne anledningen til å påpeke ønske om i større grad å overføre oppsynsoppgavene til andre enn Statens naturoppsyn. NORSKOG foreslår sogar å sette naturoppsynet ut på anbud. Jeg kan allerede her understreke at dette ikke er aktuell politikk for denne regjeringen. SNO arbeider ut fra et lovfestet mandat og skal fortsatt utvikles som overordnet oppsynsmyndighet. Men vi vil fortsette dagens praksis med tjenestekjøp, og vil som tidligere legge opp til kjøp av tjenester lokalt og her snakker vi både om rene oppsynstjenster og om konkrete skjøtsel- og tilretteleggingstiltak. Alle som inngår avtale med SNO om slike tjenestekjøp, må imidlertid ha klart for seg at det er oppdrag for miljøvernmyndighetene det dreier seg om, og at det følger kvalitets- og rapporteringskrav med oppdraget. SNO har som ansvarlig oppsynsmyndighet og bestiller et ansvar for kvalitetssikring og å vurdere behovet for kompetanseutvikling hos de instanser som leverer oppsynstjenester. Det må derfor etableres gode rutiner for bestilling og rapportering. Jeg vil understreke at dette også gjelder i statsalmenningene.

3 Direktoratet for naturforvaltning (DN)

4

5 Utviklingslinje – SNO Nasjonalparker og store verneområder Utvikling ihht stortingsvedtak Store rovdyr Ulovlig jakt Skadedok. Bestandsreg. Felling Kyst- og verneområder St. meld. om vern og bruk av kystsona Lakseoppsyn Nye nasjonal- parker Nye nasjonalparker i Midt-Norge Evaluering Omorganisering OU-prosess Evaluering Finnmarksloven 2004 Vedtatt opprettet Naturveiledning Nasjonalparker og verdensarvområder

6 SNOs ressursbruk i 2006 Totalt tildelt 111,9 mill over kapittel ,0 mill over fremmedkapittel

7 tilsyns- og skjøtselsoppgaver i verneområder kontroll og vedlikehold av grensemerker og skilt informasjons- og tilretteleggingstiltak informasjon om verneområdet og vernebestemmelsene kontroll med at vernebestemmelser overholdes og gitte dispensasjoner følges registrering og dokumentasjon av naturtilstanden – kan også være bestillingsoppdrag ift overvåkingsprogram og lignende Noen tjenester er innenfor SNOs ”kjerneoppgaver” – behovet/omfanget er relativt stabilt Feltarbeid med rovvilt ivaretas av fast personell og rovviltkontaktene Andre tjenester vil være avhengig av forvaltningens ”bestillinger” – behovet/omfanget vil kunne variere svært Hvilke tjenester kjøper SNO i verneområdene?

8 Forutsetninger ved tjenestekjøp SBU kap 1426 Statens naturoppsyn Oppdragstageren representerer SNO under oppdraget Oppdraget utføres ihht tjenestekjøpsavtale –Alminnelig lojalitet til oppgaven og arbeidsgiveren –Nøytralitet i forhold til forvaltningen og dens vedtak –Aksept for styringsdialog, oppfølging og resultatkontroll –Samhandling i felt når det er hensiktsmessig –Oppdraget gjelder kun i det aktuelle budsjettåret, og forlengelse er avhengig av budsjettsituasjon og prioritering Oppdraget må utføres i rett tid og med rett kompetanse –Arbeidskraften må være tilgjengelig når oppdraget skal utføres –Det må avsettes tid til å delta i kompetansebygging

9 Nøytralitet og tjenestekjøp Kravet til nøytralitet og upartiskhet gjelder også de som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, jf FVL § 10 Statskog Fjelltjenesten og Bygdealmenningene –Krav til nøytralitet er tatt inn i samarbeidsavtalene –Aktsomhetskrav knyttet til at man skal tjene flere oppdragsgivere Fjellstyrene –Krav til nøytralitet er beskrevet i samarbeidsavtale og årlige kontrakter –Det bør skilles mellom den politisk valgte delen av fjellstyret og oppsynet, dersom fjellstyret ønsker å markere uenighet med vedtatt politikk, regelverk eller forvaltningsvedtak Rovviltkontaktene i SNO –Nøytralitet m.v. er kontraktsfestet Skjærgårdstjenesten –Det stilles krav om nøytralitet m.v. knyttet til tildelingsbrev

10 Oppsummering SNO har det overordnede ansvaret for oppsyn i nasjonalparker og andre verneområder, men benytter i stor utstrekning tjenestekjøp fra lokale oppsyn i utføringen av arbeide Oppdragstageren representerer SNO ihht tjenestekjøpsavtale under oppdraget, og kan ikke gjøre dette samtidig med å motarbeide sin oppdragsgiver Det må være mulig for SNO som oppdragsgiver å stille krav og reise spørsmål om praksis under gjennomføringen av oppdraget, uten at dette stadig fører til oppstyr i pressen Fjellstyrenes oppsynsordninger har ikke noe selvstendig ansvar for oppsyn med miljøverndepartementets lovverk, og er ikke en ”parallell ordning” til SNO Det er mye god lærdom å hente hos de oppsynsaktører som samarbeider best med SNO og leverer best tjenester

11 for liv i naturen og natur i livet