Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner i PBL-strengen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
MAPPEVURDERING En innføring.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Vurdering for læring på Linderud skole
1 SIB 5003 BM2 Miljø og ressursteknikk Undervisningsopplegg for våren 2003 Professor Helge Brattebø (fagkoordinator) Institutt for vann og miljøteknikk.
Vurderingskriterier og oppgaver
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
1 LÆRINGSARENAER Arena 1:IKT i læring. Arena 2:Læringsmål og vurderingsformer. Arena 3:Store fags pedagogikk. Arena 4:Vegledning av grupper og bruk av.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Sensorenes rolle.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
Vurdering – hva og hvorfor?
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Vurdering for læring i Fysikk 1
Opptakskrav til master i pedagogikk
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Konsumenter og merkevarer
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
TVM4100 BM 2 – miljø- og resursteknikk Undervisningsopplegg våren 2004
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Sensorveiledninger på MN
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner i PBL-strengen En helhet i helheten Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner i PBL-strengen Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Helhetlig vurdering Hvorfor - hvem, hva – hvordan RapportOnline Mappeevaluering SOFT-analyse Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Helhetlig vurdering Hvorfor Hvem Hva Hvordan vurderer vi studentenes resultater? Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Helhetlig vurdering Ingen store endringer Flere små endringer som kan få stor betydning Gruppens felles arbeid viktigst Muligheter for forbedringer Alt som levers inn skal vurderes Hovedarbeider og mindre arbeider Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Helhetlig vurdering Arbeider som skal vurderes / gjennomføres BM1 BM2 BM3 BM4 Hoved- arb. Prosjektrapporter Gr Auditorieprøve -- Ind Mindre Arb. Lab-øvinger / Øvinger med innlevering Muntlig presentasjon gr*) G. Refleksjonsrapport Gr/Ind Gr = Gruppevis, felles karakter, Ind = Individuell karakter. -- Har ikke gr* = Gruppevise tilbakemeling, inngår ikke i slutt karakteren Hovedarbeider med meget fingradert vurderingsskala: 0 – 100 poeng Mindre arbeider med enkel vurderingsskala: 0 – 2 poeng Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Hvorfor vurderer vi? En del av studentenes læringsprosess Et styringsverktøy for læringsmål Sikre kontinuerlig målbar utvikling av studentenes læring og kurset innhold Oppfylle Kvalitetsreformens intensjoner Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Hvem vurderer vi? Bevist kombinasjon av gruppen og studentene individuelt Felles karakter på felles arbeider Individuelle prøver og andre oppgaver Gjennomføres slik at det ikke kommer i konflikt med innlevering av prosjektarbeider Gruppens faglige arbeid med prosjektarbeidene er fortsatt det mest sentrale Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Hva vurderer vi? Større arbeider: Prosjektrapport Auditorieprøver Mindre arbeider Lab-rapporter / Øvinger Muntlige presentasjoner Refleksjonsrapport ”Alt” som inngår i studentenes læring! Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Hva - Prosjektrapport Gruppevise prosjektrapporter er fortatt det mest sentrale i PBL-strengen RapportOnline konseptet videreføres Det bør skilles klarere mellom læringsassistents og faglærers tilbakemelding, to separate skjema Det gis opplæring i rapportskriving Læringsassistentene følger opp rapportarbeidet med å kommentere rapportene før innlevering Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Hva - Auditorieprøver Individuelle auditorieprøver kan benyttes i PBL-strengen Prøven bør poengsettes slik gode studenter kan forbedre sine resultater. (bestått / ikke b. bør ikke benyttes) Flervalgsprøver (multiple choice) bør avskaffes Spørsmålene bør gi mulighet for svare med egen tekst Enkelte spørsmål bør knyttes direkte opp mot prosjektoppgaven Prøven bør være på et tidspunkt som ikke kommer i konflikt med gruppevise innleveringer Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Hva –Lab-rapporter / Øvinger Lab-rapporter og andre øvinger defineres som mindre arbeider Inngår i karaktersettingen Ingen utvidelse av innhold i forhold til i dag, med gode rapporter bør telle positivt for karakteren Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Hva – Muntlige presentasjoner Vurderes som mindre arbeider Inngår i storgruppepresentasjoner Tilbakemelding etter skjema Opplæring i presentasjonsteknikk Presentasjonene skal lages i PowerPoint (eller tilsvarende verktøy) Ikke poengsetting i BM1 BM2 og 3, presentasjon av pågående prosjekt Økt betydning i BM4, presentasjon av avsluttet prosjekt Gjennomføres etter modell for storgruppesamlinger Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Hva - Refleksjonsrapport Setter fokus på hver enkelt students ansvar for samarbeidet i gruppen Fokus på bedre samarbeid og læring, ikke unngå konflikter Signaliserer at dette arbeidet er viktig for karakteren. Gjør det lettere å ta opp samarbeid som tema for studentene Følges opp som fast oppgave av læringsassistentene Utvikling av rapportens omfang gjennom strengen. Starter med gruppevise skjemabaserte rapporter i BM1 og avslutter med frie individuelle rapporter i BM4 Refleksjonsrapport er nytt for både studenter og faglærere – Prøving og feiling må medregnes! Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Vurdering av rapporter . RapportOnline Prinsipp: Klargjøring av hvilke kriterier som vektlegges ved vurdering av prosjektrapporten Kombinasjon av kvalitativ kvantitativ tilbakemelding til studentene Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Prosjektrapporten En felles rapport for hele gruppen Begrensninger i sideantall. Elektronisk innlevering Oppgaven legger føringer for mulige løsninger Graden av tolkningsmuligheter varier fra kurs til kurs, fra relativt detaljerte til meget åpne problemstillinger Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Kriterier for vurdering . RapportOnline ‘ Rapportens form: Utforming av selve rapporten, nivåinndeling i kapittel, litteraturliste, lengde, bruk av grafiske presentasjoner, lengde og generelt helhetsinntrykk. Metode: Går på kvaliteten i faglig informasjon, beregninger, bruk av metoder, resultater og beskrivelser. Gruppens egne faglige vurderinger Vurdering av problemet eller problemstillingene, begrunnelser og argumentasjon frem mot gruppens forslag, prioriteringer og konkusjoner.     Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Kvalitativ tilbakemelding . RapportOnline Det gis tilbakemelding på hver av det tre vurderingskriteriene; Rapportensform, Bruk av metode og Faglige vurderinger Læringsassistent: Tilbakemelding innen en uke Korte kommentarer og graderinging ( -, OK, +) etter sjekkpunkter Faglærer / sensor: Tilbakemelding innen tre uker Utfyllende kommentarer Poeng, skala 100 - 0 Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Kvantitativ tilbakemelding . RapportOnline Ingen karaktersetting av læringsassistent Faglærer / sensor gir poeng (skala 100 – 0) på rapporten innen tre uker. Snittet av poengene på alle delprosjekter konverteres til en bokstavkarakter A - F Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Hvordan Skiller mellom: Hoved arbeider Prosjektrapport Auditorieprøve Mindre arbeider Lab-rapport / Øving Muntlig presentasjon Refleksjonsrapport Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Hvordan – Større arbeider Gruppevis prosjektrapport Ved 3 rapporter á 25% Individuell auditorieprøve Ved 1 prøve á 25 % Vektes totalt 100% Utgjør basisen i kurset Poengskala 0 - 100 Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Hvordan – Mindre arbeider Lab-rapport / øvng Muntlig presentasjon Refleksjonsrapport Gir ”ekstra-poeng” Enkel / grov vurderingsskala Poengskala 0 - 2 (-, 0, +) Flere systemer for summering av ekstrapoeng Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Ekstrapoeng Betydningen av ekstrapoeng bestemmes av fagkoordinator 1) Snittet av ekstrapoeng legges til snittet av hovedarbeider 2) Ekstrapoeng legges til hovedpoengene, snittet konverteres til bokstavkarakter Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Hvordan – Karakterkonvertering Bruk av poengskala 100 – 0 poeng konverteres til bokstavkarakterer A – F Etter følgende regler A = 86 - 100 B = 76 - 85 C = 66 - 75 D = 56 - 65 E = 36 - 55 F = 0 - 35 Behov for avrundingsregler eller andre regler for de som ligger på ”vippen” Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Mappeevaluering Systemet gir grunnlag for innføring av mappeevaluering Kjent begrep (!, ?) Støtter opp om Kvalitetsreformen ved NTNU Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk De tre ”Mappene” - Læringsmappe Samling av alt studenten jobber med Gruppens mappe (katalog) med dokumenter på BSCW - Vurderingsmappe Samling av de arbeider som leveres inn Gruppens / studentens dokumenter som legges i meldingsboksen på BSCW - Kompetansemappe Studentens egen mappe, der vedkommende kan lage en samling av de arbeider som vedkommende vil presenterer for andre. Benyttes for å presentere hva man har lært. Er et supplement til karakterutskrift eller vitnemål. Ved elektronisk innlevering vil alle kunne lage en samling av hva man har arbeidet med i PBL-strengen. Denne mappen kan for eksempel brennes på CD-ROM. Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk SOFT-analyse Strenghts – Styrker Opertunities - Muligheter Freights – Farer Thrusts - Trusler Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Styrker med Helhetlig vurdering Bedre styring av læringsprosessen Bedre kvalitet på alle studentenes arbeider Gode studenter får belønning for ekstra innsats på øvinger og presentasjoner Fokus på gruppeprosess Bedre dokumentasjon av hva studentene lærer Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Trusler med Helhetlig vurdering Hvis vi ikke utvikler oss, vil det komme krav om dette fra andre: Kvalitetsreformen setter nye krav Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Farer med Helhetlig vurdering Studentene setter for stor fokus på vurderingssystemet og poeng i stedet for egen læring, samarbeid og indre motivasjon Økt arbeidsbelastning for faglærere med sensur, poengsetting, i stedet for læring og veiledning Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

Muligheter med Helhetlig vurdering Økt fokus på læringsprosessen og veiledning underveis Mer målrettet arbeid fra studentene Bedre tidsutnyttelse Større fokus på samarbeid Bedre utnyttelse av læringsassistentene Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk

PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk Spørsmål og mer info Info om prosjektet er lagt ut på internett: www.bygg.ntnu.no/pbl/vurdering/ Sommerprosjektet 2003 PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk