11 Fotolesing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

Senterpartiet Vi tar hele Norge i bruk.
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
15 Notater og markeringer i teksten
2 Leseferdigheter og lesevaner
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
13 Lese fra dataskjerm.
En innføring i spillet: Lag En Setning
14 Strategier for god lesing
16 Repeter for å huske og forstå
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
6 Les ord som bilder.
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
forelesning for stomisykepleiere i makro foto.
1.Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Manual for skoleavis i 6. klasse
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Om å skrive om litterære tekster
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Opplæring: Digital Diktering
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
9 Skanning.
3 Les bedre.
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
dekke opp innenfor egen 16-meter
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Leseprosjekt VG1.
Bruk av video i undervisning
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Fargelære.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

11 Fotolesing

11.1 Fotografér sidene med blikket Teoretisk sett kan det menneskelige øye fotografere en hel side med tekst på 1/20 sekund, og dermed en bok av vanlig lengde på mellom 6 og 25 sekunder og hele leksikonet Encyclopaedia Britannica på mindre enn en time. Tony Buzan I praksis er det ikke mulig å komme opp i slike lesehastigheter som antydet i sitatet over. Buzans poeng er at øyet og hjernen har langt større kapasitet til å lese og oppfatte enn det vi bruker. Selv om vi ikke vil være i stand til å oppfatte all teksten på én side med ett blikk, kan vi oppfatte en god del av det som står på siden. En del vil vi oppfatte bevisst og mye vil oppfattes av den ubevisste delen av hjernen.

11.2 Du kan fotolese Du kan fotolese. For å vise at du kan fotolese, gjør oppgave 11.1.

OPPGAVE 11.1 Fotoles et ukeblad Bruk et ukeblad som du ikke har lest eller bladd gjennom. Les det på følgende måte: Bla opp på første side og kast et raskt blikk på de to sidene som nå ligger oppslått. Bruk maksimum 1-2 sekunder. Bla om til neste side. Se på disse to sidene i maksimum 1-2 sekunder. Fortsett å bla gjennom hele ukebladet på denne måten. Bruk kun 1-2 sekunder på hver oppslåtte dobbeltside. Når du er ferdig, lukk øynene. Tenk etter: Hva husker du? Hva fikk du med deg? - Hvilke bilder så du i ukebladet? - Hvilken tekst greide du å få med deg? - Hvordan var strukturen på sidene? - Hvordan var bilder og tekst plassert i forhold til hverandre? - Var teksten eller bildene satt i rammer? - Var bildene i farger eller i sort/hvitt? Hvor store var de? - Var teksten satt i spalter? Hvor mange spalter? - Var det samme struktur på alle sider, eller varierte den? Bla gjennom ukebladet på nytt på samme måte som forklart i punkt 1 til 3. Legg merke til hva du gjenkjenner av tekst og bilder. Gjenkjenner du noe du ikke husket i punkt 4? Bestem deg eventuelt for hva du vil lese i bladet.

OPPGAVE 11.1 Fotoles et ukeblad (fortsetter) Kanskje viser det seg at du husker en god del av det du fotoleste. Da du bladde gjennom ukebladet på nytt, la du kanskje merke til at du gjenkjente mer enn du først husket. Det viser at du fikk med deg mer enn du var klar over. Det er spesielt lett å fotolese ukeblader og aviser. Teksten og bildene i slike publikasjoner er satt opp på en klar og oversiktlig måte som lett fanger oppmerksomheten.

11.3 Fotolesingsmetoden Legg forholdene til rette for god lesing. Forbered fotolesingen. Visualiser deg som fotoleser. Sett hjernen i alfatilstand. Fotoles med en fotolesingsteknikk. Arbeid med stoffet etter at det er fotolest.

11.4 Fotolesingsteknikker Ett blikk på hver side Øyebevegelsene fra skumlesing Superlesingsteknikken To stopp per side

11.5 Bruk av fotolesing Fotolesing gir oversikt Fotolesing til repetisjon Fotolesing til skumlesing og skanning