Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Studie forberedende formgivingsfag
Statens helsetilsyn, ref.93/42/EØF om med. utstyr
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
GAMMEL OG NY Sofaen er årets modell. Stolen, Oxchair,
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
2009 – 2010 – BYG1271 Materiallære - 10 sp
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Fagarbeider i bibliotek
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
Programområde ELEKTROFAG
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Teknologi og forskningslære
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Læreplanen Historie Vg2.
Velkommen til ungdomstrinnet.
Bygg- og anlegg i “Kunnskapsløftet”
”Byggevare 2008” Dokumentasjon av produktegenskaper til fabrikkfremstilte bygningselementer og moduler Trond Ramstad SINTEF Byggforsk.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Borre ungdomsskole
TIP ÅKREHAMN – HAUGALAND ØLEN OG KARMSUND
Design og Håndverk Haugaland videregående skole
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Utdanningsvalg 10.klasse
Valgfag på Kastellet skole
Hovedkontormodell og HMS
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utdanningsvalg 10.klasse
Studiespesialisering med formgivingsfag
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
ARBEIDSLIVSFAG - ALF.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Produktnavn.
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Val av språk Spansk Tysk Engelsk fordypning Arbeidslivsfag
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Valgfaget design og redesign
Sett inn bilde av produkt her
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Utskrift av presentasjonen:

Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag Produksjon Produktdesign Struktur vg2 b 14

Programområde for design og trearbeid består av to programfag. Produksjon og produktdesign. Programområde for design og trearbeid består av to programfag. Programfagene utfyller hverandre og må ses i sammenheng. Utfyller hv. B 15 Videre med Produksjon.

Programfaget omfatter praktisk arbeid med ulike produkter med bruk av maskiner, verktøy og utstyr som er relevant for tre og trebaserte materialer og produkter. Produksjon 1 b 17

Kappliste Programfaget omhandler planlegging og tilrettelegging av praktisk arbeid. Produksjon 3 b 19

Planlegging og tilrettelegging Produksjon 2 b 18

Overflatebehandling Produksjon 4 b20

Verneutstyr Gjennomføre sikkerhetsvurdering og kvalitetskontroll av egen produksjon, bruke aktuelt sikkerhets- og verneutstyr ved vedlikehold og renhold av maskiner, verktøy og utstyr. og følge gjeldende bestemmelser om ytre og indre miljø i tråd med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet inngår i programfaget. Løsemidler b 61 Produksjon

Produktdesign Sentralt i programfaget er skissetegning, formgivning, projeksjons- og perspektivtegning og materiallære og materialvalg. Programfaget omhandler kvalitetssikring ved dokumentasjon og vurdering av eget arbeid, samt kostnadsberegning. Digitale verktøy brukes i tegning, planlegging og dokumentasjon. Produktdesign 1 b21

Arbeidstegning tegne og for hånd og konstruere å designe, ved hjelp av dataverktøy Produktdesign 2 b 23

Treets egenskaper, materiallære Produktdesign 3 b 24

Kompetansemål Etter Vg2 Hva skal elevene kunne? Kompetansemål b30 Dette skal elevene kunne.

Produksjon vurdere og velge ut trematerialer til produkter beregne og måle trefuktighet i materialer til gitte produkter velge aktuelle typer lim til produkter med forskjellige bruksområder velge hensiktsmessige maskiner, verktøy og utstyr til framstilling av produkter mål 1 b 32

Videre innen produksjon. tilrettelegge og gjennomføre en effektiv framstilling av produkter og foreta løpende kvalitetskontroll stille inn og bruke ulike typer trebearbeidingsmaskiner, håndverktøy, måleinstrumenter og digitale verktøy utføre sammensetting etter gammel håndverkstradisjon bruke forskjellige overflatebehandlingsmidler og utføre behandlingsteknikker på gitte produkter Kompetanse mål 2 b 33

Og enda videre innen produksjon. velge, tilpasse og montere beslag lage og bruke forskjellige maler, jigger og sjablonger i produksjonen bruke ulike datastyrte maskiner i framstilling av deler og enkle produkter utføre enkelt vedlikehold av maskiner utføre oppsetting av håndverktøy bruke aktuelt sikkerhets- og verneutstyr og foreta risikovurdering i samsvar med gjeldende regelverk følge gjeldende bestemmelser om ytre og indre miljø mål 3 b 34

Kompetansemål Etter Vg2 Produktdesign Kompetansemål Etter Vg2 Produktdesign b 35

Produktdesign eks. «RULLESTOL»: Stolen Alet har vært til salgs i Bergen, men ingen kjøpte den. Nå får den en ny sjanse, og kan bli kåret til beste nykommer på prestisjemessen «100 % Design». Eks.b 36

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne i produktdesign. lage og forklare skisser i ulike tidsepoker og stilarter innenfor trehåndverkstradisjoner bruke skisse- og tegneteknikker for å skape designideer til produkter lage arbeidsplaner, materiallister og modeller av produkter ut fra idé og kundenes behov lage projeksjons- og perspektivtegninger av produkter for hånd og ved å bruke digitalt verktøy beregne materialkostnader etter kappliste og lage selvkostkalkyle sortere og velge trematerialer til forskjellige produkter og produktdeler, ut fra treets anatomi, egenskaper og bruksområder Kompetansemål 4 b 37

Og videre innen produktdesign. dokumentere og begrunne valg av sammenføyninger i produkter gjøre rede for egenskaper og bruksområder for andre materialer i produktet velge farge, dekor og overflatebehandling etter bruksområde dokumentere og begrunne egen produksjonsprosess og produkt ved å bruke digitalt verktøy foreta risikovurdering av helse, miljø og sikkerhetsmessige forhold vedrørende bruk og oppbevaring av kjemiske produkter Kompetanse mål 5 b 38