”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse 06.05.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Organisering av PTF Vg1RM
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
FYR Ny GIV
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Høgskolelektor Ann Lisa Sylte HiAk, april 2007
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Relevant, praksisbasert yrkesutdanning
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Status for Kunnskapsløftet
Didaktiske analysekategorier
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Karriereveiledning i grupper
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
1 Forskningstilnærmingen i KIPAF – prosjektet: Pedagogisk aksjonsforskning Forskningstilnærming: Pedagogisk aksjonsforskning – som er nært beslektet med.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
11. januar 2019.
Utskrift av presentasjonen:

”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse 06.05.09 Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Innhold Resultater knyttet til Prosjekt til fordypning (PF) Utfordringer for å oppnå kvalitet i yrkesopplæringen, avdekket gjennom prosjektene ”Svar” fra prosjektene, på noen av utfordringene Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Prosjekt til fordypning/ Felles programfag - muligheter og hindringer for yrkesrelevant utdanning på ulike nivå. Noen foreløpige resultater i Prosjektet KIP-AF Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Deltagere 8 utdannings- program Ca 60 skoler 13 forskere ca 70 studenter (YPU + master) Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Resultatene samles på www.fiff.no Sammenfattede resultater fra alle delprosjektene rapporteres i en hovedrapport Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hovedproblemstilling Hvordan legge til rette for og gjennomføre en utdanning som er relevant i forhold til yrkenes/ bransjenes behov og elevenes yrkesinteresser? Forskningstilnæring Aksjonsforskning Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Noen hovedresultater, knyttet til PF Det blir lagt stor vekt på at elevene har arbeidspraksis i PF både i Vg1 og i Vg2 Entydige elever: de har stort utbytte av arbeidspraksis i bedrift – for utsatt at de får praktisere et yrkes de ønsker å utdanne seg til Arbeidspraksis viktig for motivasjonen og for å sikre yrkesvalget Del av PF brukes til yrkesorientering av ulik varighet. Viktig for mange elever, men ikke tilstrekkelig for å gjøre et yrkesvalg. Elevenes behov for yrkesorientering er ulikt. Lang periode virker demotiverende på elever som har gjort yrkesvalget sitt Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Lærernes vurdering De fleste lærerne ser positivt på arbeidslivspraksis både i Vg1 og i Vg2 For motivasjonen Faglig utbytte og relevans For sikrere utdannings- og yrkesvalg Lærerne arbeider mye med utvikling av nettverk i arbeidslivet til alle yrkene i utdanningsprogrammet Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Bedriftenes vurdering Bedriftene er overveiende positive til samarbeid med skolen både i Vg1 og Vg2 Rekruttering Kvalitet God tilrettelegging og oppfølging fra skolen, og elever som er interessert i virksomheten, er avgjørende for bedriftens innstilling Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Noen flere funn Lærerne er arkitektene bak samarbeidet skole-bedrift Yrkesorientering før arbeidspraksis er viktig i Vg1, (besøk fra bedrifter, ekskursjoner, oppgaver, prosjekter) Forarbeid bør innbefatte Generelle krav til oppførsel, oppmøte og sosiale ferdigheter Oppgaver, som handler om yrkesutøvelse og yrkeskompetanse i det aktuelle yrket Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Forts. Lærerne legger stor vekt på oppfølging av elever i arbeidspraksis, og samarbeid med bedriftene Gode eksempler på lærernes oppfølging i bedrift I enkelte tilfeller veileder lærerne elevene i arbeidspraksisen etter avtale med fagansvarlige Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Forts. Spesielt viktig å samarbeide om vurdering, som gir betydelige utfordringer. Elevene skal ha karakter i PF og vurderingen kan ikke overlates til bedriften Lærerne mener at vurderingen må ha grunnlag i praktisk arbeid – ikke i skriftlige rapporter Noen hovedforskjeller på funn i KIP-AF og rapporten fra FaFo Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Oppsummering - PF Svært positive erfaringer med PF i bedrift i både Vg1 og Vg2 Lærerne bygger og videreutvikler nettverk og systematisk samarbeid med bedriftene En styrking av samarbeid skole-bedrift, og sikring av arbeidspraksis som passer til elevenes yrkesinteresser og utdanningsplaner kan ha stor betydning for motivasjon og frafall, men her vet vi litt lite enda Svært mye avhenger av den enkelte lærer og lærerteam, og det kan være grunn til å spørre om for mye av ansvaret er lagt på lærerne? – bedre oppfølging på systemnivå? Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Utfordringer – for å oppnå relevant og helhetlig yrkesopplæring - Som prosjektet jobber videre med i klassene, på skolene og i forhold til fylkeskommunene Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Pålagte rammer – kan hemme læreres muligheter for å arbeide profesjonelt Tilbud om valg av PF To-tre valgmuligheter for elevene Begrensning i bruk av arbeidslivet, spesielt på Vg1 Pålagt organisering og innhold i FP Eksamen på Vg2 – trekking av hvilket lærefag elevene skal vise kompetanse i forhold til – krever obligatoriske lærefagmoduler? Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Gir obligatoriske lærefagmoduler kvalitet i yrkesopplæringen? Bør fagarbeidere kunne litt av alle lærefagene i utdanningsprogrammet for å bli gode fagarbeidere (fordeling av tiden på noen eller alle lærefagene i Vg1 og Vg2)? Hva med ”fusking” i fag – i stedet for bruk av fagfolk? Lære litt av alle lærefag i Vg1 og i Vg2 Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 PF Brukes som erfaringsgrunnlag for praktisk eksamen PF = praksis (i skole eller bedrift) Ulike lærere i PF og Felles Programfag Det ”relevante” foregår i PF, og kan bli en ”sovepute” for de andre fagene. PF er løsrevet fra resten av fagene (FP og FF) Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Læreplanene Mye kunnskapsmål – eks. HS og SS – utfordringer i forhold til utvikling av kompetanse Et programfag, som helt inngår i det andre – utfordringer når det gjelder vurdering og karaktersetting. Eks frisør Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Forts. Ulik tolkning i teamene av hva programfagene skal være (generell teori/ grunnleggende basis, eller konkrete i forhold til elevenes utdanningsplaner?) eks.: HS: kost og ernæring, hygiene, sykdomslære BA: tekniske beregninger, forskrifter og standarder DH: kunsthistorie, fargelære, tegning Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Vurdering av kompetanse Bruk av kompetansemålene/ kjennetegn, som beskriver hva eleven skal kunne etter et år, er utfordrende som grunnlag for vurdering av læring i konkrete oppdrag/ arbeidsoppgaver. Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Lærerkompetanse Mange skoler har smal kompetanse spesielt i Vg1-teamene, med tanke på å kunne eksemplifisere og veilede elevene i forhold til ulike utdannigsmål Noen lærere kvier seg for å følge opp elever i praksis og å samarbeide med fagarbeidere i arbeidslivet om veiledning og vurdering fordi de ikke har kompetanse i det aktuelle lærefaget – Bør det prioriteres bred fagkompetanse i teamene ved tilsetting? Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Prosjektenes ”svar” på noen av utfordringene Elevenes praktiske erfaringer fra PF kan være svært nyttig for å oppnå relevant innhold i FP Læreplanene i Vg1, Vg2 og Vg3, må tolkes i lys av kompetanseplattformene for de ulike lærefagene Å arbeide med FP rettet mot elevenes yrkesvalg virker motiverende for de som har klare utdanningsplaner Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Forts. Elevene må få arbeide med lærefag de vil utdanne seg til – ikke andre lærefag. Det virker svært demotiverende på mange elever å arbeide med lærefag de ikke vil utdanne seg til – ”er mer demotiverende enn fellesfagene Hva betyr obligatoriske lærefagsmoduler eller generell teori i forhold til frafall og kvalitet i yrkesopplæringen og fagarbeid på sikt? Skriftlig dokumentasjon gir begrenset grunnlag for vurdering av yrkeskompetanse. Kombinasjon av bilder og stikkord er bra. Det bør brukes mindre tid på dokumentasjon i forhold til å utvikle yrkeskompetanse! Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Endringsbehov på skolenivå, fylkeskommunalt og nasjonalt nivå Elever bør få anledning til arbeidspraksis i bedrift i det faget de vil utdanne seg til (både på Vg1 og Vg2) – krav til samarbeid med arbeidslivet? Utvikling av formaliserte nettverk mellom skoler og bedrifter Kvalifisering av lærere i forhold til bredden i utdanningsprogrammet og yrkesdidaktikk med fokus på interessedifferensiering Tydeligere krav til relevans i alle fag Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009

Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009 Kvalitet i yrkesopplæringen?? Yrkeskompetanse Gode og trygge fagfolk, som kan utføre fagarbeid i tråd med markedets behov, og som kan bidra i samfunnstjenlig fagutvikling Relevans? Mening? Medvirkning? Tilpasset opplæring? Elevenes og bransjenes behov i fokus? Hilde Hiim, Grete Haaland Sund 06.05.2009