KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Erfaringer fra internrevisjon
Rutiner for finansforvaltning
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Internkontroll i kommuner
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
Private høyskolers rapportering til departementet
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
ARKIVLEDERFORUM.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Eierskap og Eierstyring.
Internkontroll i norske kommuner
Samhandling leder/verneombud
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Hovedkontormodell og HMS
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
MEDIKAMENTHÅNDTERING I HJEMMETJENESTEN
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Kvalitet, risiko og avvik
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Krav til sikring av personopplysninger
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Kurs for brukere av KFF-KSS
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Internkontroll Pilotnettverk
«Kommunestyrets overordnede tilsynsansvar» - Presentasjon
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
«Kommunestyrets overordnede tilsynsansvar» - Presentasjon
Juristsamling - Ålesund
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kurs for brukere av KFF-KSS
Attestasjon og anvisning
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll. (tilsvarende bestemmelse i § 20 pkt. 2, 2. setning for de som har parlamentarisme) Dette innebærer ansvar for å føre kontroll med administrasjonens virksomhet. Dette omfatter også –Å etablere tilfredsstillende rutiner for intern kontroll –Å føre tilsyn med kommunale foretak

KomRev Trøndelag IKS juli 142 Intern kontroll Kommunelovens krav til internkontroll Ikke formelle form- eller innholdskrav Ikke krav til skriftlig dokumentasjon Tolkninger etter de ulovfestede prinsippene om god forvaltningsskikk og god praksis for internkontroll: Betryggende kontroll betyr at internkontrollsystemet skal være etterprøvbart Skal være i stand til å føre kontroll med virksomheten.

KomRev Trøndelag IKS juli 143 Revisjon og intern kontroll Forskrift om revisjon i kommuner og fylkeskommuner m.v. § 3, 3. avsnitt Revisor skal se etter at den revisjonspliktige har ordnet den økonomiske internkontroll på betryggende måte og med forsvarlig kontroll. § 4, 2. avsnitt Revisor skal skriftlig påpeke følgende forhold overfor kontrollutvalget med kopi til administrasjonssjefen eller kommune-/fylkesrådet: pkt 2: feil og mangler ved organiseringen av den økonomiske internkontroll

KomRev Trøndelag IKS juli 144 Revisjon og intern kontroll Revisors mest vanlige funn: Det er uklarheter om innholdet i begrepet internkontroll Kommunens økonomiske internkontroll er ofte fragmentarisk Det er lite oppmerksomhet knyttet til mislighetsrisiko Nøkkelkontroller er svakt utviklet Risikoperspektivet er i liten grad tatt inn i vurderingen av internkontroll

KomRev Trøndelag IKS juli 145 Intern kontroll KRD og KS har i de siste årene satt mer fokus på internkontrollen i kommunene Rapport om internkontroll i kommuner. -Bestilt av KRD. -Utarbeidet av PWC, oktober tilrådingar for styrkt eigenkontroll i kommunane –Utgitt av KRD –Utarbeidet av ei arbeidsgruppe oppnevnt av KRD Styrking av administrasjonssjefens internkontroll og risikovurdering –Bestilt av KS i samarbeid med KRD –Utarbeidet av KPMG, mars 2011

KomRev Trøndelag IKS juli 146 Rapport om styrking av administrasjonssjefens internkontroll og risikovurdering Funn Internkontroll i kommunen er i stor grad fragmentert og usystematisk. Det medfører at den ikke blir dokumentert og ikke er fullstendig Store forskjeller i hvor langt kommunene har kommet med å etablere helhetlig internkontroll og risikostyring Det er store forskjeller ved valg av løsninger for internkontroll Internkontrollen bygger i liten grad på systematiske risikovurderinger/- risikoanalyser Oppfølging av at iverksatte kontrolltiltak virker, er lite prioritert Cirka halvparten av kommunene har tydelig og dokumentert kontrollhandlinger når det gjelder roller, oppgaver og arbeidsdeling Internkontrollen innenfor økonomiforvaltning framstår som mer utviklet enn innenfor anskaffelsesområdet og personopplysninger

KomRev Trøndelag IKS juli 147 Intern kontroll innenfor økonomiforvaltning Resultat av undersøkelse For økonomiforvaltningen i kommunene, foreligger det –Klare rutinebeskrivelser Ja 82,9%Delvis 17,1 % –Klare rutiner for arbeidsfordeling Ja 77,6%Delvis 21,5%Nei 0,9% –Rutiner for å rapportering av avvik Ja 74,9%Delvis 20,9%Nei 3,7%Vet ikke 0,5% –Rutiner for årlig gjennomgang av rutinene Ja 46,0%Delvis 32,9%Nei 18,8%Vet ikke 2,3%

KomRev Trøndelag IKS juli 148 Intern kontroll innenfor økonomiforvaltning Tilrådinger innenfor økonomiforvaltning: Tydelige ansvars- og arbeidsfordeling – Innad i økonomi-/regnskapsavdelingen –Mellom økonomi og lønn –Mellom økonomiavdelingen og enhetene i kommunen Rutinebeskrivelser på de viktigste økonomiprosessene –Beskrive kontrollaktiviteten på områder med høy risiko –Prinsippet om arbeidsdeling må ivaretas –Kontrollutførelsen må kunne dokumenteres –Ansvaret for gjennomføringen av kontrollen må være tydelig

KomRev Trøndelag IKS juli 149 Omfanget av etablerte kontrollaktiviteter bør være basert på lokal risikovurdering, –Men følgende områder har høy iboende risiko og bør vurderes særskilt Årsavslutning Kontantkasser og kredittkort Eiendeler (forvaltning, salg og kassasjon) Finansforvaltning Innkjøp (bestillinger, varemottak, fakturakontroll, attestasjon og anvisning samt utbetaling) Kontrollaktiviteter i tilknytning til –Utbetaling av lønn –Utbetaling av fakturaer NB! Intern kontroll er en kontinuerlig prosess som må ajourføres og jevnlig være gjenstand for vurdering. Intern kontroll innenfor økonomiforvaltning

KomRev Trøndelag IKS Eksempel på nøkkelkontroller Manuelle kontroller: Ansvars- og arbeidsfordeling Effektivt tilsyn (kan til en viss grad kompensere manglende arbeidsdeling i små enheter) Attestasjon og anvisning Gjennomgåelse og godkjenning Verifisering Avstemminger Oppfølging av avstemminger Fysiske kontroller Automatiske kontroller: IT-kontroll, autorisasjon og passord Anvendelse av transaksjoner på ensartet måte Automatisk overvelting av data Avstemminger juli 1410

KomRev Trøndelag IKS juli 1411 Intern kontroll