Evaluering av helsereformen Momenter Bjørnar Allgot Norges Diabetesforbund
Kvalitet og tilgjengelighet Ulike sykdommer – ulike pasienter – ulike behov: Akutt Planlagt behandling Kronisk sykdom Psykiske lidelser Rehabilitering
Endringer i helseutfordringer Kø Akutt Operasjoner Kapasitet Akutt Kronisk Elektiv Psykiatri Rus Rehabilitering Differensiering? Egenmestring
Hvorfor ta pasientene/brukerne med? Demokrati (menneskerett) Interesse (fokus) Nytte (helsegevinst) Brukermedvirkning –Individ –Gruppe –Operativt –Strategisk –Brukermedvirkning i utdanning av helsepersoenell
Pasientopplæring Har/har ikke – får/får ikke Kvantitet – kvalitet Læring og mestringssentra –Store/små helseforetak Har dette noe med reformen å gjøre? Ville det skjedd uansett? Hvordan har reformen bidratt til endring? Vanskelig med dobbelt blind/randomisering
Evaluering Prosessevaluering –Prosessindikatorer –Finnes/finnes ikke –Opplevelser –Tilfredshetsundersøkelser –Spørreskjemaer –LMS Resultatevaluering –Resultatindikatorer –Antall behandlet –Ventetid –Re-innleggelser –Egenmestring og selvstendighet –Mer for pengene?