Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
14:00 Erfaringsutveksling
Advertisements

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
NETTBIBLIOTEKET PARTNERSKAP OG SAMARBEID Forsand bibliotek Nina Olaussen.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
9 prinsipper og 1 regneark:
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
13. august 2010 Torgeir Skovdahl Prosjektleder
Kompetansekartlegging
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Indikatorer som grunnlag for beslutninger i bibliotek Sammenlikning mellom humaniora- og samfunnsfagbibliotekene ved 5 universitetsbibliotek Harald Bøhn.
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Ikke kortreist, men fortreist
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Bibliotek og byarkiv i Tromsø Hvordan integrerer vi? Vår historie om å bryte et mønster og løfte blikket.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Statistikk i folkebibliotek Lillestrøm Brukermøte Mikromarc
NASJONALE INDIKATORER FOR NORSKE UNIVERSITET- OG HØGSKOLEBIBLIOTEK Kvalitet og statistikk På vegne av prosjektgruppen: Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
SFF-IV Budsjettering og finansiering Presentasjon ved SFF-informasjonsmøte 2. juni 2015 Rune R. Schjølberg, Norges forskningsråd.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Lånesamarbeid = ressursdeling Nina Karlstrøm Seniorrådgiver ABM-utvikling Bodø.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Utskrift av presentasjonen:

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Innhold: Hvem eier biblioteket? Hvorfor evaluere? Hvordan evaluere? Indikatorer og statistikk Hvordan bruke indikatorer? Kostnadseffektivitet

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Fokus på tjenester miljø/omgivelser/fysiske/hjelpemidler innhold

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Kvalitetsbibliotek grad av integrering grad av brukertilfredshet tilfredsstillende levering balanse input/output økonomi

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum For hvem? Eier Bruker Ansatt

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekets tjenester Hvem er tjenestens brukere? Hvilken kvalitet har tjenesten? Hva mener bruker om tjenestens kvalitet?

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Hvorfor evaluere Synliggjøring Kamp om ressurser Internt styringsverktøy

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evalueringen skal Vise bibliotekets prestasjoner Være bakgrunn for beslutninger Rettferdiggjøre investeringer

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bakgrunn for Reorganisering av tjenester Etablering av nye tjenester Nedlegging av eksisterende tjenester

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering ressurser brukt bruk/kapasitet resultater

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Kilder Statistikk Brukerundersøkelser Regnskapstall Indikatorer

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum INPUT-OUTPUT-PRESTASJON-RESULTAT

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Indikator ”et kvantitativt og kvalitativt uttrykk for å vurdere verdien av en aktivitet/tjeneste”

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Prestasjonsmåling ”en samling av statistiske og andre data for beskrivelse av prestasjoner i biblioteket, og analysen av disse for å kunne evaluere bibliotekets kvalitet”

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum ”Performance Indicator” ”numerisk, symbolsk eller verbalt uttrykk fremkommet fra bibliotekstatistikk eller innsamlede data brukt for å karakterisere et bibliotekets prestasjoner (ytelser/resultater)”

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En indikator skal være Informativ Pålitelig Gyldig Passende Effektiv sammenlignbar

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Leder skal Måle virksomheten i forhold til brukerens ønsker og behov Måle virksomheten i forhold til tilgjengelige ressurser Måle innenfor rammen av bibliotekets målsetting Se resultatet i forhold til nivået som ønskes målt

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Tre dimensjoner Størrelse/volum Bruk kostnader

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Resultatet skal brukes til Underbygge krav om ressurser Antyde kostnader for ulike aktiviteter Benchmarking Beslutninger om outsourching Sammenlikne kvalitet/kostnader

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Sammenlikninger Sammenlikninger over år (internt) Sammenlikninger mellom ulike tjenester (internt/eksternt) Sammenlikning generelt (eksternt)

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Utgangspunkt: Fastsett dine mål! Velg dine indikatorer! Ta praktiske hensyn!

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Fordeling av ressurser Personale Samlingspleie Automatisering drift

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Utgangspunkt Ressurser tilgjengelig Fordeling tjenester/oppgaver/avdelinger Påvirkning på generell kvalitet

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Kostnadseffektivitet Bruk Antall brukere Kostnader Resultat av bruken

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum OVERSIKT OVER ANBEFALTE INDIKATORER 1.Ressurser/tilgang/infrastruktur 1.1Tilvekst pr. bruker 1.2Tilvekst pr. årsverk 1.3 Bibliotekets samling av e-bøker 1.4Bibliotekets fysiske (analoge) samlingers relevans for målgruppen (samlingsbruk)* 1.5Analoge dokumenters tilgjenglighet (umiddelbar tilgjengelighet)* 1.6Bibliotekets bidrag i fjernlånssamarbeidet mellom bibliotek * 1.7Leveringstid til egne brukere for dokumenter som må lånes/kjøpes inn 1.8Antall årsverk pr bruker 1.9Areal pr. bruker 1.10 Antall arbeidsplasser pr. bruker 1.11 Timer tilgjenglig arbeidsstasjon pr bruker 1.12 Del av bibliotekets brukerarbeidsplasser med tilgjengelig PC/arbeidsstasjon 1.13 Del av de bibliotekansattes arbeidstid som brukes på direkte opplæring og undervisning av brukere* 1.14 Del av ansattes tid brukt på bibliotekets elektroniske ressurser/tjenester

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bruk 2.1Åpningstider, besøk og bruk av bibliotekfaglig personale i de fysiske biblioteklokaler 2.2Forholdet mellom virtuelle og fysiske bibliotekbesøk 2.3Deltakelse på arrangementer 2.4Andel deltakere i bibliotekopplæring 2.5Del av spesifisert(e) målgruppe(r) som bruker bibliotektjenestene (% av målgruppe nådd)* 2.6 Lån fordelt på potensielle brukere i målgruppen(e) * 2.7 Andel utlån til eksterne brukere * 2.8 Bruk av bibliotekets digitale samlinger og tjenester *

Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Kostnadseffektivitet 3.1 Utgifter til lønn og innkjøp/tilgang i forhold til eierinstitusjonens total regnskap * 3.2 Eiertilskudd 3.3 Totale utgifter fordelt på totalt antall personer i målgruppen(e) (Kostnader pr. bruker) * 3.4 Utgifter til innkjøp/tilgang fordelt på totalt antall personer i målgruppen(e) * 3.5 Forholdet mellom utgifter til innkjøp/tilgang og til lønn* 3.6 Del av bibliotekets utgifter til innkjøp/tilgang brukt på elektroniske ressurser * 3.7 Kostnader pr. nedlastet dokument