BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
-ikke bare for zippylæreren…
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Hvordan stimulere barns lek i naturen
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Lek og læring.
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Rolighetsmoen barnehage
Lek og begynneropplæring
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Muntlig eksamen - Modul 2 Geir Kirkerud
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Kvalitet og brukermedvirkning
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Mal – ambisjoner.
PBL - PROSJEKT.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Tidlig innsats i matematikk
Barn og bevegelse Si JA til barnas bevegelsesglede!
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Lekens betydning for læring av matematikk
PBL1 Praksisgruppe 6 Ingrid, Ulla, Kristin og Hilde.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Siste året i barnehagen
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE Skrevet av: Inger-Marie,Gitte og Lise

Barna erobrer datamaskinen IKT- kunnskap betraktes som viktig for landets utvikling Viktig med økt kompetanse om IKT blant personalet i barnehagen Motivasjon og selvtillit har betydning for læring Sosial konstruktivisme (Vygotsky) Kognitiv konstruktivisme (Piaget) Mulighet til å hoppe mellom nivåene – øker selvtilliten og mestringen Pedagogen må kartlegge barnas didaktiske forutsetninger

Lek med data fremmer lese og skrive ferdighetene Pedagogen må legge til rette for skapende virksomhet og problemløsning Data fremmer kommunikasjon og samarbeid Barna lærer av hverandre og blir lærere for de voksne Viktig å ha en kritisk holdning til programmene-hele tiden søke etter forbedringer Strålingsfaren