ECON-Rapport 2005-096 Kommunenes arbeid med startlånet - Forslag til forbedringer - Husbanken Oslo 19. april 2006 Jorun Andreassen ECON Analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Del 2: Personlig økonomi.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Del 2: Personlig økonomi.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
God praksis med startlån
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Arbeid med bistand Rapportering.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
UNGDOM OG ØKONOMI Finansnæringen dag 27. mars 2012 direktør Jan Digranes, FNO
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Geir Barvik Administrerende direktør
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Boligtilpasning – hvordan får vi det til
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Bruk av etableringslån* i Oslo og Akershus Rolf Barlindhaug Norges byggforskningsinstitutt * nå en del av Startlåneordningen.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Dagligbankundersøkelsen 2014
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Bruk og utvikling av Husbankens ”virkemiddelpakke”
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Evaluering av strategien "På vei til egen bolig"
Utskrift av presentasjonen:

ECON-Rapport Kommunenes arbeid med startlånet - Forslag til forbedringer - Husbanken Oslo 19. april 2006 Jorun Andreassen ECON Analyse

2 Mandat og problemstillinger Mandat Anbefalinger til hvordan startlånet kan videreutvikles for å bedre måloppnåelsen som boligsosialt virkemiddel Problemstillinger  Systemnivå: Hvordan er arbeidet med startlånet organisert i kommunene?  Handlingsnivå: Hvordan fungerer det praktiske arbeidet med startlån i kommunene?  Fokus i evalueringen: Kommunenes arbeid med startlånet, ikke effektevaluering på individnivå

3 Metode Innledende intervjuer  Husbanken Bodø  Oslo kommune Spørreundersøkelse mot kommunene  434 kommuner  334  79 svarprosent  Svakhet: Kommuner som ikke har startlån har ikke svart! Case-studier  8 utvalgte kommuner Registeranalyse  Alle personer som søkte startlån i 2004  Alle kommuner som har og har ikke startlån i 2004  Tapstall for etablerings- og starlån i 2004 Medieanalyse  I case-kommunene i 2003

4 Målgruppe for startlånet Husbankens retningslinjer: ”Startlånet skal bidra med at husstander med boligetableringsproblemer skal få mulighet til å etablere seg og bli boende i nøkterne og gode boliger. Startlånet er behovsprøvd og kan omfatte unge i etableringsfasen, barnefamilier …..og andre økonomisk vanskeligstilte husstander Det er en forutsetning at boligen ikke er dyrere enn at søker kan klare å betjene boutgiftene over tid og fortsatt ha midler igjen til livsopphold”.  Målgruppen: De minst økonomisk vanskeligstilte blant de vanskeligstilte

5 Måloppnåelse vurderes ut fra følgende kriterier Forankring av startlånet i kommuneledelsen Målgruppenes kjennskap til startlånet Tilstrekkelig midler for å dekke målgruppenes behov Utlån uavhengig av kommunens økonomi Organisering av arbeidet med startlån i kommunen Husbankens service rettet mot kommunene

6 Antall startlån i 2004 – endring fra 2003

7 Andel lånetakere som får bostøtte

8 Andel lånesøkere som får boligtilskudd

9 Andel lånesøkere som fikk avslag

10 Andel kommuner som ikke hadde startlån i prosent = 69 kommuner

11 Størrelse på kommuner uten startlån

12 Startlån og levekår i kommunene

13 Bokført tapsandel på etableringslån (og startlån) i 2004

14 Administrativt ansvar for startlånet

15 Saksbehandler startlånet

16 Retningslinjer for startlånet

17 Fast eller flytende rente?

18 Etableringsgebyr

19 Markedsføring av startlånet i kommunene

20 Vurdering av betalingsevne

21 Vurdering av betalingsevne ”Vi bruker ikke skjønn i det hele tatt. Dersom regnestykket (Sifo) blir minus, får de ikke lån. Vi har ikke vurdert om tallene som legges inn er realistiske, vi bruker de mekanisk”. ”Vi bruker Sifo med sunn fornuft. Men dersom ting går galt, er det viktig at vi kan dokumentere at vi har gjort et godt håndverk i vurdering av betalingsevne”.

22 Muligheter på kanten av regelverket? ”Vi kan ta ”rotete økonomi” inn i startlånet. Hadde nettopp et tilfelle hvor vi ryddet opp. En person hadde 5000 kroner i forbrukslån i måneden. Vi tok det inn i startlånet, og etterpå hadde personen totalt 6000 kroner i måneden i huslån, inklusive det dyre forbrukslånet. Vi ”rydder” opp, men er ganske strenge og vil ikke se et kredittkort. Jeg har selv sittet her og klipt i stykker kredittkort”. ”Kommunen tilbyr bare 90 prosent av kjøpesummen. Flytninger og andre vanskeligstilte har ingen egenkapital og ingen familiemedlemmer kan stå for sikkerhet for det resterende 10 prosent. Da får de avslag”.

23 Samarbeid om startlånet internt i kommunen

24 Samarbeid om startlånet internt i kommunen ”Det er viktig at ansatte i førstelinjetjenestene informerer oss om tilfeller der bolig- situasjonen til et menneske burde vært forbedret. Det gjør det vanskelig for oss å bruke midlene fornuftig dersom vi ikke vet om folk som trenger det. For eksempel kan det være et bad som er i en dårlig forfatning eller boligen er dårlig tilpasset behovet til brukeren.”

25 Avtale med banker om grunnfinansiering

26 Hvorfor ikke samarbeidsavtale med banker?

27 Kommunenes vurdering av samarbeidet med banken

28 Det praktiske samarbeidet fungerer bra

29 Kommunenes vurdering av tilgjengeligheten til Husbankens regionkontor

30 Kommunenes vurdering av generell oppfølging fra Husbankens regionkontor

31 Behov for veiledning fra regionkontoret?

32 Vurdering av regionkontorenes veiledning

33 Er regionkontorenes rolle som veileder endret etter Startlånet?

34 Kommunens vurdering av regionkontorenes kurs- og seminartilbud

35 Vurdering av kurs- og opplæringstilbud ”Synes de kursene som Husbanken har er bra og oppklarende, men jeg savner oppfølgingskurs i og med at det er endringer i regelverket.” ”Litt oppdatering kunne vært fint, men ved henvendelse er det alltid gode og hyggelige svar.” ”Husbanken kunne bidratt med erfarings- utveksling og samarbeidsfora mellom kommunene.” ”Kjenner for lite til hva Husbanken kan tilby av assistanse, kurs og informasjon.”

36 Måloppnåelse Forankring av startlånet i kommuneledelsen  Det er enda et stykke vei å gå før startlånet er godt forankret i toppledelsen i alle landets kommuner Målgruppens kjennskap til startlånet  Forbedringspotensialer Tilstrekkelig midler til utlån i kommunene  Ikke midlene men viljen til utlån begrenser Kommuneøkonomi bestemmer utlånet  Risiko for tap medvirkende årsak til lavt omfang

37 Måloppnåelse fortsetter Organisering av arbeidet med startlånet i kommunene  Det bør samarbeides tettere om relevante boligsosiale virkemidler Husbankens veilederrolle overfor kommunene  Husbanken er en viktig og god støttespiller for kommunene, kan videreutvikle sin rolle ytterligere  Startlånet et viktig boligsosialt virkemiddel med forbedringspotensialer

38 ECONs anbefalinger Organisering  Samordning av saksbehandling for kommuner uten startlån  Relevante boligvirkemidler i samme enhet, eller tett samarbeid mellom enhetene Retningslinjer  Kurs og retningslinjer i skjønnsvurdering av betalingsevne  Kurs og retningslinjer for oppfølging av personer med betalingsproblemer  Anbefale fastrente for lånetakere med spes. dårlig bet.evne  Vurdere om lokale retn.linjer er i strid med Husbankens Informasjon  Markedsføring, intern og ekstern, som tema på opplæring  Landsomfattende markedsføring

39 ECONs anbefalinger fortsetter Vilkår  Revurdere tapsfordelingen mellom kommune og Husbank  Gi alle kommunene tilbud om samme andel av inn- og utlån til flytende og fast rente Andre virkemidler  Tapsfond direkte relatert til omfanget av startlån i den enkelte kommune  Revurdering av inntektsgrensene for å få bostøtte og boligtilskudd  Strategi for startlånet inn i boligsosiale handlingsplaner Regionkontorenes rolle  Innføring av regionale nettverkssamlinger  En mer aktiv rolle for å forankre startlånet i kommunens toppledelse  Legge tilrette for mer lik behandling av startlån-søknader i kommunene