Luftfartstilsynet T: +47 75 58 50 00 F: +47 75 58 50 05 Postadresse: Postboks 243 8001 BODØ Besøksadresse: Sjøgata 45-47 8006 Bodø Risikostyring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 / Seilflykonferansen 2006/RCB SEILFLYKONFERANSEN 2006 Orientering fra Luftfartstilsynet Elverum 28. oktober 2006.
Advertisements

Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Forskning og utvikling
Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Luftfartstilsynets.
Samarbeid om idrettsarrangementer v/advokat Tomas Kristensen
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Tema for presentasjonen.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
PUS-forum Trondheim, 30. november 2010
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Kort presentasjon av Husbanken
Teknologi for et bedre samfunn Presentasjon av prosjekt 1 Fiskebåten som sikker arbeidsplass Krabbekonferansen 2012 av Trine Thorvaldsen.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Fagdag for arkivtjenesten ved UiO Torsdag 19. juni 2014 kl – «Offentlighet og innsyn» - hvor står UiO? Gjennomgang av praksis og ansvarsfordeling.
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Lavere byggekostnader og bedre bygg! Siri Legernes Adm.dir. i RIF
1 Tidlige beslutninger – hvordan sikre at riktig prosjekt blir valgt? 3. mai 2005 Jernbaneverket – Oslo Velkommen til temadag.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Risikostyring Nye tanker om risikostyring i norsk luftfart
Solakonferansen 17. sept 2013 Flysikkerhetsforum for operatører av innlandshelikoptre (FsF) – planer og oppnådde resultater.
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
Integrasjon Microsoft CRM Microsoft AX ”en endring utføres kun en gang, alle systemer som trenger denne endringen blir oppdatert” ”opprettes en ny kunde,
SuperOffice CRM Visma Business
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Livsforsikringsselskapene og finanskrisen FNHs årskonferanse 2009 Bjørn Skogstad Aamo, direktør Kredittilsynet.
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Aktørenes roller i planprosessene
Microsoft CRM Visma Business
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Veterinærinstituttets rolle som kunnskapsstøtte innen dyrevelferd Arne Flåøyen, avdelingsdirektør
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Tiltak for å sikre rettferdig konkurranse Forbundsleder Per Madsen Norges Lastebileier-Forbund Senterkonferansen 2015 søndag 11. januar 2015.
Statlige bindinger på kommunene. 2 Bakgrunn og problemstilling Staten benytter et bredt spekter av virkemidler i styringen av kommunene. −Tre hovedtyper:
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Master i global utvikling og samfunnsplanlegging
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse.
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Kriterier for myndighetsrelatert innsats Kandidat navn/virksomhet: Vurderingskriterier Poeng skala Kommentar/ referanse Tilrettelegging og nettverksbygging.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
OFFSHOREHELIKOPTERSEKTOREN UNDER KOSTNADSPRESS OG REGELVERKSENDRINGER – UTGJØR DET NØDVENDIGVIS EN RISIKO? Stein Erik Nodeland Luftfartsdirektør.
Kommersialisering av forskningsresultater
Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
Stråleverntimen Transport av radiografikilder
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Et spørsmål om tillit – embetsverk og politikere
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Utskrift av presentasjonen:

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Risikostyring i norsk luftfart Avdelingsdirektør Espen Slyngstad

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Innhold Prosessbeskrivelse Den tradisjonelle tilnærmingen Risikostyring Ønsket effekt Utviklingstrekk

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Utviklingstrekk - regelverk Ifra preskriptivt regelverk til Alternative Means of Compliance Sikkerhetsnivå EUs ytelsesstyring av flysikringstjenesten Herunder : Safety Sikkerhetsnivå ICAOs State Safety Program Definere akseptabelt sikkerhetsnivå (ALoS) Nye krav til metodikk

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Økt kompleksitet Utviklingstrekk – Luftfartens rammebetingelser Ifra monopol til krevende globalt marked Kan gi målkonflikter Krever utvikling av sikkerhetsarbeid

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Bidrag regelverksprosess Krav & tilsyn

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø ObservereAnalysereBeslutte Gjennomføre Regelverk Prosessbeskrivelse

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø ObservereAnalysereBeslutte Gjennomføre Regelverk Rapportering U/H data (SHT) Tilsynsfunn Rapportering U/H data (SHT) Tilsynsfunn Ifra data til informasjon Observere Kommunisere Tilsyn ……. Observere Kommunisere Tilsyn …….

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø ObservereAnalysereBeslutte Gjennomføre Regelverk Rapportering U/H data (SHT) Tilsynsfunn Rapportering U/H data (SHT) Tilsynsfunn Ifra data til informasjon Observere Kommunisere Tilsyn ……. Observere Kommunisere Tilsyn …….

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Etablering av flysikkerhetsforum Drøfte flysikkerhetsutfordringer med aktørene i norsk luftfart : Identifisere viktige flysikkerhetsutfordringer Deling av kunnskap og informasjon Etablere felles forståelse for felles utfordringer Drøfte flysikkerhetsutfordringer med aktørene i norsk luftfart : Identifisere viktige flysikkerhetsutfordringer Deling av kunnskap og informasjon Etablere felles forståelse for felles utfordringer Dialog Håndtere økt kompleksitet Aktiv tilnæring til sikkerhetsutfordringer Dialog Håndtere økt kompleksitet Aktiv tilnæring til sikkerhetsutfordringer

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Etablering av rådgivende sikkerhetsorgan Uavhengig av luftfartsnæringen Tung akademisk/metodisk sikkerhetskompetanse Utfordre alle steg i prosessen Uavhengig av luftfartsnæringen Tung akademisk/metodisk sikkerhetskompetanse Utfordre alle steg i prosessen Bredere tilnærming til identifisering av sikkerhetsutfordringer Utfordre metodisk tilnærming Bredere tilnærming til identifisering av sikkerhetsutfordringer Utfordre metodisk tilnærming

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Utvikle Utfordre

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Akademia Luftfarts- næringen EASA Compliance Luftfartstilsynet Dialog Bedre kunnskap og forståelse for sikkerhetsutfordringer i et marked med økende kompleksitet Deling av kunnskap Deling av ”Best practices” Luftfartssektoren utfordres av et uavhengig akademia Dialog Bedre kunnskap og forståelse for sikkerhetsutfordringer i et marked med økende kompleksitet Deling av kunnskap Deling av ”Best practices” Luftfartssektoren utfordres av et uavhengig akademia

Luftfartstilsynet T: F: Postadresse: Postboks BODØ Besøksadresse: Sjøgata Bodø Komplekse utfordringer Politikk& samfunn Myndigheter Luftfarts- næring Forskning