Konsept for oppfølging av risikoutsatte prosjekter i Nordic Kittil Skogen – 12.11.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektiv prosjektplanlegging
Advertisements

Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Oppfølging! Å lykkes med prosjekter handler om fokus på tre forhold..
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
PUS forum Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic Helge Marheim – Telenor Nordic IS Kristin H Fleisje – Telenor Nordic Mobile Torodd.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Hva vi har gjort før Ventelistesanering, gjennomgang av rutiner m.v Individuell behandlingsfrist, innføring av ”Normalprosedyren” 2004 Regionale.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Verdivurdering, prioritering og beramming: La oss skille snørr og bart! Hans Christian Benestad Simula Research Laboratory En Begrepsavklaring for smidig.
Torhild Rio Finvik og Torstein Rønningen
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Oppfølging og kvalitetssikring
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Mål i prosjekter.
Velkommen til PL1.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
"Målrettet prosjektstyring" 30 år En liten introduksjon
Eivind Bagås Compliance Officer Storebrand Finansiell Rådgivning AS
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Puls prosjektledersamling april 2003 Randi Aarekol Basmadjian og Dag Børke.
Nasjonalt utviklingsprosjekt: UHR – SAK-midler Kompetansegruppe – erfaring Forskergruppe – forskning Referansegruppe – ressurspersoner.
Veiledning prosjektroller
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
«EAs Prosjektoppskrift» Marianne M. Rieber-Mohn
Veiledning kvalitetssikring
Veiledning Beslutningsprosess
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Konsulent for utvikling av kriteriesett med veiledning for miljøtilpassede innkjøp til bygg og anlegg Tilbudskonferanse 12. oktober Viel Sørensen, Seniorrådgiver.
Styringsgruppe vgs/intra Prosjektet Hva: Et intranett for alle ansatte i fylkeskommunen Et felles første møte med dagen.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Forklaring til presentasjon:
Forankring Involvering Involvering Forankring Implementering
Ola Kristensen, Telenor Mobil AS
Milepælsplan eksempel 5
Regionalisering i NAV Erfaringer
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Evaluering av Graveinstruks
Juristsamling - Ålesund
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Prosjektgruppemøte 5. januar 2017
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
0–24-samarbeidet.
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
STATUSRAPPORT Programmet
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Konsept for oppfølging av risikoutsatte prosjekter i Nordic Kittil Skogen –

Hensikt Mange av de store og/eller viktige prosjektene i Telenor Nordic har fått til dels store avvik på tid, kost og effektmål. Ledelsen i Telenor Nordic ønsker derfor at Project Office skal følge opp utvalgte prosjekter slik at Telenor Nordic kan bli bedre på prosjektgjennomføring og tidlig varsling av avvik.

MÅL Mindre avvik på tid, kost og effektmål på viktige prosjekter Tidlig å kunne varsle eventuelle avvik Økt kompetanse og samhandling i prosjektarbeidet

Hvilke prosjekter PO vil i samarbeid med IO foreslå hvilke prosjekt som skal underlegges en tettere oppfølging fra PO sin side. Prosjektene selekteres ut på basis av ulike kriterier eller en kombinasjon av disse: Størrelse (konsekvens) Kompleksitet (teknologi, over flere divisjoner) Organisasjon (manglende erfaring PL, PE) Tidshorisont (varighet, leveranser/milepæler) Avhengigheter (andre prosjekter, tiltak, forutsetninger) Strategisk betydning (viktighet, tidsvindu) Investeringsforum beslutter i hvert enkelt tilfelle at PO skal følge opp et gitt prosjekt i henhold til det beskrevne konsept.

HVA SKAL PROJECT OFFICE GJØRE? Mandatgjennomgang - ekstra fokus på tydelige leveranser/milepæler Godkjenning av plan i PV – ekstra krav om tydeliggjøring av leveranser/milepæler Sikre at prosjektet oppdaterer planene minimum månedlig i PV Temperatur/helsesjekk av prosjektarbeidet underveis (Questback undersøkelser)

HVA SKAL PROJECT OFFICE GJØRE? (2) Månedlig statusrapport på kommunikasjonen rundt mandat, prosjektplanlegging, risikostyring, statusrapportering og endringshåndtering til PL, PE, og IF PO vurdering som del av sluttrapport PO skal ikke overta ansvar som påligger PL og Styringsgruppe.

Hva består konseptet av? Oppdragsspesifikasjon (mandat) (oppdragsspesifikasjon PO)oppdragsspesifikasjon PO Mandatgjennomgang – utvidet ift. Standard (Mandatspørsmål v.1.0)Mandatspørsmål v.1.0 Gjennomgang planer i Artemis – Utvidet krav mht. prosjektspesifikk WBS/Milepæler (Plangjennomgang Artemis v.1.0)Plangjennomgang Artemis v.1.0 Planoppfølging Månedlig (ny) (Planoppfolging PV v.1.0)Planoppfolging PV v.1.0

Hva består konseptet av? (2) Helsesjekk (Questback undersøkelse) (ny) (Helsesjekk questback v.3.0)Helsesjekk questback v.3.0 Statusrapportering (spørsmål og egen rapport fra PO) (Statusrapportering v. 1.0 og Statusrapport oppdrag v.1.0)Statusrapportering v. 1.0 Statusrapport oppdrag v.1.0 Oppfølging av risikostyringen (Risikostyring v. 1.0)Risikostyring v. 1.0 Oppfølging av endringsstyringen (Endringsstyringen v. 1.0)Endringsstyringen v. 1.0