Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ola Kristensen, Telenor Mobil AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ola Kristensen, Telenor Mobil AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ola Kristensen, Telenor Mobil AS ola.kristensen@telenor.com 11.04.2003
Prosjektøkonomi i Telenor Mobil Hvilke krav settes til prosjektøkonomi og -finansiering med en ny markedssituasjon? Ola Kristensen, Telenor Mobil AS

2 Innhold Bakgrunn for innlegg
Forutsetninger for produktutvikling i Telenor Mobil i fortiden Prosjektøkonomi og –finansiering i fortiden Forutsetninger for produktutvikling i Telenor Mobil i dag (og fremover) Prosjektøkonomi og –finansiering i dag – tiltal i Telenor Mobil Ytterligere forbedringer

3 Bakgrunn Prosjektlederprogram i Telenor Mobil
Oppgave: ”Ny økonomimodell for prosjekter i Telenor Mobil” Hvordan er modellen i dag (2002) og hvordan må vi tilpasse modellen til de nye forutsetningene? Fokus på prosjekter for produktutvikling med intern finansiering og sett fra prosjektleders ståsted (mikronivå) Oppfølging av prosjektøkonomi Hvilke krav settes til prosjektøkonomi – og finansiering med en ny markedssituasjon?

4 Forutsetninger i fortiden
Ekspansivt marked Sterk økning av kundemasse Stadig nye teknologier som forutsatte rask produktutvikling ”dotcom”-mentalitet Time-to-market høyeste prioritet Prioritering – kvalitet, tid, kostnad

5 Prosjektøkonomi og –finansiering før
Prosjektoppgaven avslørte at det var utfordrende å ha fullgod kostnadsoppfølging i prosjekter: Ikke sentralisert finansiering – sponsor i linjen Prosjektleder fikk ikke tildelt egne prosjektmidler og hadde ikke tilvisningsmyndighet Det var ikke mulig å få opprettet ett prosjektnummer på tvers av divisjoner En rekke kostnader relatert til prosjekter ble bare anført til et kostnadssted i linjen og ikke til et prosjektnummer Utfordring å få kostnadsrapportering fra interne underleverandører Telenor Mobil manglet timeregistrering

6 Prosjektøkonomi og –finansiering før (forts.)
Konsekvensene var: Ledelsen i Telenor Mobil hadde ikke fullgod oversikt hva de forskjellige prosjektene og utvikling av produkter kostet selskapet Kostnadene i business case ble ikke korrekte Budsjettering av nye prosjekter ble vanskelig fordi vi manglet gode erfaringstall Lite fokus på oppfølging av business case

7 Forutsetninger i dag Markedet mer ”mettet” og mer konkurranseutsatt
Børsnotert selskap – høyere krav til kostnadsfokus og CAPEX Strammere tider generelt Endre prioriteringer Kvalitet Tid Kostnader

8 Prosjektøkonomi og –finansiering i dag
Strengere krav til forretningsvurdering (les business case) Strengere investeringskontroll Alle prosjekter med ramme over 3 MNOK skal godkjennes av investeringsforum bestående av ledelsen, innkjøpsavdeling og investerings-controller i Telenor Mobil Oppfølging kostnader og inntjening for alle prosjekter/produkter

9 Prosjektøkonomi - forbedringer
Prosjektet kom med ønsker om forbedringer: ALLE prosjektkostnader betales av prosjektet (ikke forskjellige linjer som i dag) Hvert prosjekt blir finansiert enten fra én linje eller fra én ”pott” Prosjektleder får budsjett-, oppfølging- og rapporteringsansvar over tildelte midler Tilvisningsmyndighet hos en person som har en definert rolle i prosjektet Hvert prosjekt gis ett unikt prosjektnummer i regnskapssystemet. Innføring av system for timeregistrering

10 Prosjektøkonomi - forbedringer


Laste ned ppt "Ola Kristensen, Telenor Mobil AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google