Kvalitet, kunde og samfunn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til dokumentasjon i kap
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Programvare fra Uni Pluss
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Standardisert arbeid.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Velkommen til Lean Ledelse
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
GROW modellen.
Foreldreundersøkelsen høsten Kommunikasjon Helt uenigUenigDelvis enigHelt enig 1. Samarbeidet mellom skole og hjem er preget av tillit og gjensidig.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Observasjon ?.
Resultater Kundesenter
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Arbeid med bistand Rapportering.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
5.3. Kontinuerlig forbedring –
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Malverk intern produktopplæring
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Forelesningsnotat 5. Kundeverdi
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
1.6. Prosessledelse, verdiskapende samspill - introduksjon
Brukertilfredshet og KOSTRA
Kunde og samfunnskommunikasjon
Kvalitetsplanlegging - QFD
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Brukermedvirkning i norske kommuner hovedfunn
Kvalitet, kunde og samfunn
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
MAI 2013 Hur säkerstaller vi drift och skötsel av minireningsverk? 1 Seminar – Uddevalla mai 2013 Avviksbehandling Erik Johannessen, Ph.D.,
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Asker - mulighetenes kommune
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet, kunde og samfunn Kapittel 1.5 og kap. 3 Hva er kvalitet? Hvem er kunde og interessenter? Hvordan avdekker vi kundebehov? De 3 kvalitetsdimensjonene Prosess og resultat av prosesser Kundens stemme og prosessens stemme? Kano modell og de 3 kvalitetsforntingsnivåene? Hvordan planlegger vi kvalitet? (QFD) Modul I og 3- Kvalitetsledelse

Kvalitet: Kunde og samfunnskommunikasjon improvement Brukernes stemme Informasjon til brukeren Pro aktiv innsamling av informasjon Kontinuerlig forbedring Leverandørens Dugelighet? Kundens Uttalte og ikke utrykte behov Store ører: Fange opp brukernes virkelige behov

Kommunikasjon Leveranse Hvordan definerer vi kvalitet? Leverandør Kunnskap Informasjon Enighet Leverandør Leveranse Kunde/bruker Hvordan definerer vi kvalitet? Produktegenskaper/Spesifikasjoner Levering: Type, tid, sted og mengde Pris (Hva kunden vil betale for?produksjon, innkjøp og bruk) HMS-Risiko for personskade (produksjon og bruk) HMS-Risiko for miljøskade (produksjon og bruk) HMS-Verdigrunnlag Kommunikasjon for å få felles forståelse for leveransen 4 søylene i Dugelighets- modellen

Hva er kvalitet? Kvalitet avhenger av hvem brukeren er og i hvilke sammenhenger produkter og tjenester anvendes Kvalitet avhenger av hvem som ser..

Hvem er kunde og interessenter? Kvalitet Hvem sitt ståsted? Hvem sitt ståsted?

De 3 dimensjonene i kvalitetsbegrepet Hva er kvalitet? De 3 dimensjonene i kvalitetsbegrepet Kvalitet= Riktig produkt eller tjeneste Kvalitet= Riktig gjort Kvalitet= Riktig utnyttet Kvalitet er egenskaper eller kjennetegn og deres evne til å tilfredsstille utrykte og underforståtte behov

Kunde og interessenter Sykehjem Tjeneste Primær Sekundær Tertiær Mottak av beboer på sykehjem Pårørende Andre beboere Ny beboer Interressenter: Ansatte på sykehjemmet Kommunal saksbehandler Mottak av beboer på sykehjem

Prosess og resultat av prosesser Produkter: Ferskt brød Morgenavis Laptop Kjøkkenservise Tjenester: Behandlet byggesak Levert areal med tilfredsstillende luftkvalitet Pasient levert til mottak Rengjort areal Sortert og levert post Mennesker Hvordan vi arbeider og blander ressurser Maskiner (utstyr) Produkt eller tjeneste Materialer Metoder Miljø Prosessmodell

Kundens stemme og prosessens stemme Hvordan vi arbeider og bearbeider ressurser Produkt eller tjeneste Analyse av krav og behov Måling av resultatet Mennesker Maskiner Materialer Metoder Miljø Prosessens stemme Kundens stemme Inputt: Tilførsler Prosess/system Leveranse Kunder/ brukere Kvalitet= Riktig produkt eller tjeneste Kvalitet= Riktig gjort Kvalitet= Riktig utnyttet De tre dimensjonene i kvalitetsbegrepet

Hovedmodell - nøkkelbegreper Leveranser fra styrende prosesser, eller rammebetingelser 1. Leveranse: Produkt eller tjeneste Delpr. 1 Delpr. 2 Delpr. 3 Input Hovedprosess Delleveranse 2 Levert til kunder/ brukere Leveranse fra støttende prosesser 3 Noen nøkkelbegreper Hvilke kvalitets-egenskaper?

Kundens stemme og prosessens stemme Leveranser fra styrende prosesser, eller rammebetingelser Leveranser fra støttende prosesser 1. Leveranse: Produkt eller tjeneste Delpr. 1 Delpr. 2 Delpr. 3 Input Hovedprosess Delleveranse 2 Levert til kunder/ brukere 3 Hvilke kvalitets-egenskaper? ØTG NTG Kundens stemme (VOC) Kundens stemme

Kundens stemme og prosessens stemme Leveranser fra styrende prosesser, eller rammebetingelser Leveranser fra støttende prosesser 1. Leveranse: Produkt eller tjeneste Delpr. 1 Delpr. 2 Delpr. 3 Input Hovedprosess Delleveranse 2 Levert til kunder/ brukere ØTG NTG 3 Prosessens stemme 4 Prosessens stemme

Hvem er brukerne? Abstrakt eller konkret. Velg abstraksjonsnivå: - Brukere - Brukere av sykehuset - Sykepleiere - Sykepleier på sengepost - Kari Hansen på Med 2 Fokus på kunden ved leveranse

Leveranse-kunde- indikatorer 3. Kvalitets-indikator Undervisning Ungdomsskoleelev Elever per datamaskin Barnehage barn Antall m2 lekeareal per barn Sykehjemsplass (rom) Eldre ikke dement beboer Antall med enererom og eget bad

Leveranse og drift av ventilasjonsanlegg Kunder Behov/forventninger Kvalitetsindikator   Sykehusets ledelse Forutsigbarhet Levetid iht avtale   Ventilasjons-anlegg Driftsregularitet Oppetid Kostnadseffektivt Kostnad for drift Energiøkonomisk Energibruk pr kvm Smitte-avdelinger Driftsregularitet Oppetid Veiledning Antall brukerfeil   Ansatte Tilfredstillende luftkvalitet   Mengde pr kvm Eksempel ventilasjonsanlegg

Byggesak Leveranse Kunder Behov/forventninger Kvalitetsindikator   Behandlet byggesøknad Profesjonelle utbyggere Forutsigbarhet (til avtalt tid) Overensemmelse med lovt sluttdato/tid Rask saksbehandling Saksbehandlingstid Godkjent uten merknader Ingen omarbeidstid Akseptabel kostnad Ingen omarbeid Småbedrifter (som over) (Som for proff) Veiledning Kundemåling* Selvbygger Finne riktig adresse Under 1 time letetid Prosessveiledning Tilbud om veiledning til alle Byggesøknad

Byggesak Bruker Kommune Ferdig behandlet byggesak Tilfreds? Søker informasjon Informere Søknad Behandle søknad Ferdig behandlet byggesak Tilfreds? OK? Nei Ja Leverandør og kundeprosess

Nøkkeltallsprosjektet Måling av byggesak Leverandørprosess byggesøknad

Kvalitet i drift av skolebygg på – makronivå

Noriaki Kanos model x k Kunden er svært fornøyd Dårlig tilstand God Det som gjør kunden tilfreds k Dårlig tilstand God tilstand B Må ha. (selvfølgeligheter) Kunden er svært missfornøyd

Kano-modellen - BKX Basiskvalitet: Det kundene oppfatter som selvfølger - Rent og ordentlig (IK/HMS) - Meny ved bordsetting - Oversiktlig nettside Unngå missnøye Krevende kvalitet: Svar på krevende kunders forventninger - Menydesign med vinkart for ”kjennere” - Utvalg av spesielt sunn mat (”grønn meny”) - Personlig og vennlig service Tilfredshet Kvalitet X: Svar på ikke uttrykte, men latente behov. X – for ukjent. Svar på egenskaper kundene ikke krever Henrykkelse

World Class

Quality Function Deployment TEN KAI HIN SHITSU KI NO Kvalitet Funksjon Innføring Utviklet i begynnelsen av 1970 årene i Japan QFD- Mitsubishi- Kobe Skipsverft- 1972 QFD- i Toyota – i 1977 QFD- introdusert i USA i 1984 QFD- introdusert i Norge i begynnelsen av 1990.

1 2 3 4 5 Kvalitetsplanleggingsprosessen (QFD) Identifisere kundene Primær og Sekundær Identifisere kundene Målgruppe 1 Avdekke behov Utrykt behov, virkelig behov og prioritering av disse Oppfattet behov, Latente behov, Kulturelle behov, Miljø og sikkerhet 2 Design av egenskaper og ytelse Kundens språk-subjektivt og diffuse Oversette til målbare behov samt å etablere prestasjonsmålet for produktet/tjenesten 3 Design av prosessegenskaper Produktspesifikasjon eller funksjonskrav og utvikling av prosessbeskrivelser 4 Produksjon, drift, standardisering Prosessens stemme, Prosessløsninger Prosesspesifikasjon, Prosessbeskrivelse, Krav til prosessmåling 5 Oppsummering, Prosedyre for kapabel prosess (standardisering) og over til kontinuerlig forbedring Kap. 3.2

Proaktiv kvalitetsutvikling Hva du ser og hører Få tak i usynlig eller skjult informasjon

Brukernes stemme (VOC) Mikro nivå: “God kaffe”- hvem- når og hvor? “Jeg vil drikke god kaffe”.  Hvem?  Når?     Hvor? Scene 1: en reisende Frokost På hotellet forretningsmann Scene 2: en lektor ved mottak av studenter På kontoret Scene 3: kvinnelig student kjærestebesøk I leiligheten Forsøk å endre Hvem Ta i betraktning tidspunktet På hvilket sted vil brukeren drikke kaffe?

”En god kopp kaffe” - mikronivå SERVERINGS TEMPARATUR MENGDE KOFFEIN VARM VEKKER MEG SMAKS KOMPONENTER SMAKS INTENSITET SMAKER GODT LUKT KOMPONENT EN GOD KOPP KAFFE GOD LUKT LUKT INTENSITET BILLIG MYE SALGSPRIS HOLDER SEG VARM VOLUM TEMPARATUR ETTER SERVERING

Aanalyse og forbedring NS ISO Kontinuerlig forbedring av systemet for kvalitetsstyring Kunde krav Kunde tilfreds- het Kunde behov Kundens stemme Ledelsens ansvar Aanalyse og forbedring Ressurs- styring Måling ISO krever systematisk innhenting av kundeinformasjon ved planlegging Realisering Produkt/tjeneste Leveranse

Produkter basert på observasjon