INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Krisen i leverandørindustrien rundt tusenårsskiftet - og hva vi lærte..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Fra prøving og feiling til
Totalentreprenørens avtale
Kontraktsoppfølging mv.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Hvorfor mister vi gjester?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Endringer i arbeidsmiljøloven
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
IT-kontrakter Mislighold.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Java sertifisering - testern tester test
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
100 lure ord å lære.
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Levering.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
Brukerundersøkelsen 2011 Bergen. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne i Hordaland.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Brukerundersøkelsen 2010 Bergen. NAV, Side 2 Brukerundersøkelse Bergen uke Respondenter (fjoråret i parentes) Totalt antall besvarelser:
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie
Obligasjonsrett høst 2008 Dag 10 (11
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Krisen i leverandørindustrien rundt tusenårsskiftet - og hva vi lærte.. Jan M. Greve Of Counsel T: +44 (0)

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Innledning  Kostnadsoverskridelser i 10 mrd klassen  Hvem som særlig ble rammet og hvem som bør lære av historien 2

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Kontraktsmodellvalget  Fastpriskontrakter i avanserte teknologiprosjekter uten tilstrekkelig forståelse av arbeidsomfang og kompleksitet på tidspunktene for kontraktsinngåelse  Fraværet av diskusjon om selve kontraktskonseptet og bruken av fastpriskontrakter der regningsarbeid, målekontrakter, underleveranseavtaler etc hadde vært riktig for leverandøren  Paradoks at underleverandørene ofte sikret seg bedre betingelser enn back to back 3

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Prestasjonskravene realistiske  Mekanisk ferdigstillelse og ambisjoner som kunne koste dyrt  Avtaler om bestemte ytelser eller å prestere i henhold til tegninger og spesifikasjoner..  Egenutviklede produkter og produkter utviklet av andre  Ny teknologi og utprøvede løsninger  Verdien av “angrefristene” man fikk med de såkalte verifikasjonsprosessene 4

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Medkontrahenter  Aktører med evne til å oppfylle sine forpliktelser  Medkontrahenter man valgte av politiske grunner (distriktshensyn, nasjonale interesser etc)  Aktører med slett rykte, lav pris, dårlig kvalitet og notorisk forsinkede leveranser 5

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Ekstrabetaling for risiko  Normale fortjenestemarginer var ikke nok til dekke oppfyllelsesrisikoen i de kompliserte prosjektene  ‘Kost pluss’ tankegang ved beregning av faste priser uten egentlig å sette tilstrekkelig pris på den risikoen man var villige til å påta seg  Viljen til å si nei til tapskontraktene (..og å overlate disse til konkurrentene) og eventuelt å akseptere kostnadene ved kapasitetstilpasning 6

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Små prosjekter like farlige som de store jobbene?  Kontrakter for noen hundre tusen kunne ende med søksmål i hundremillionerklassen  Avtaler om tidskritiske oppgaver eller om nøkkelkomponenter som havnet ‘under radaren’ for ledere og jurister  Eksempler på kostbare tvister om hvilke standardbetingelser man var blitt enige om, hvilke lovvalg som gjaldt og f.eks. om man i det hele tatt hadde noen avtale om ansvarsbegrensninger for feil og forsinkelse.. 7

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell At avtalene skal være krystallklare  Tolkningstvil endte som regel med en løsning i kundens favør  Uklare kontraktsbetingelser er dårligst butikk for den ‘svakeste’ parten i kontraktsforholdet (man så paradoksalt nok et skifte i forbindelse med den verste krisen i noen leverandørbedrifter rundt tusenårsskiftet) 8

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Kontraktstermer og oppfyllelsesforpliktelser som blir forretningsmessig ufornuftige  ‘Best efforts’/’endeavours’, ‘time is of the essence’ kan tvinge til å bruke penger helt ufornuftig eller oppfylle på tid omtrent uansett pris  Var det av ren tankeløshet eller et gjennomtenkt utslag av dårlig forhandlingsposisjon når partene ikke isteden valgte kontraktsuttrykk som f.eks. ‘reasonable endeavours’ eller ‘reasonable efforts 9

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Kontraktsbrudd betyr ansvar for alle motpartens tap med mindre man har begrenset ansvar  Så begrens ansvaret!  Frykten for forsettlig kontraktsbrudd og derav følgende tilsidesettelse av ansvarsbegrensningene i kontraktene  (Ansvarsbegrensningene for forsinkelse og mangler og totalansvar fastsatt i prosent av kontraktsverdi fritar likevel ikke for plikten til å levere ‘kontraktsgjenstanden’ uansett hva dette måtte koste) 10

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Om å forfølge legitime kontraktskrav  ‘Banebrytende avanserte teknologiprosjekter’ som likevel gang på gang ble tapsbomber for leverandørindustrien  Underliggende uvilje mot å forfølge kontraktskrav mot kundene for domstolene og tendens til å nedprioritere arbeidet med kontraktsfestede prosedyrer for tilleggsvederlag  Min erfaring at bare omtrent en av tre av de større søksmålene var anlagt av leverandørene og at norsk leverandørindustri var involvert i adskillig færre søksmål enn sine utenlandske konkurrenter 11

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Viktigheten av cash flow og likviditet  ‘Nøytral cash flow’ viste seg som regel i praksis å bety negativ cash flow  Likviditetsbudsjettene og sårbarheten når ‘headroom’ er på sitt laveste  Det var forsinkede innbetalinger i samme tidsrom for flere prosjekter som var nær ved å velte hele Kværner i

INDUSTRIJURISTGRUPPENS VINTERSEMINAR 11. – 14. MARS 2010 Wadahl Høyfjellshotell Oppsummering 1. Ha bevisst forhold til valg av kontraktsmodell 2. Fast pris, totalentreprise, lave fortjenestemarginer bare når sikker kunnskap om kontraktens arbeidsomfang og kompleksitet 3. La være å forplikte seg til urealistiske prestasjonskrav 4. Være villig til å prise risiko i kontraktsforholdet 5. Velge medkontrahenter med omhu 6. Mot til å si nei til det man må forstå blir tapskontrakter 7. Gode prosedyrer også for behandling og oppfølging av de mindre prosjektene 8. Være årvåken ved valg av ord og uttrykk i kontraktene og påse at man ikke tvinges til oppfyllelseshandlinger som ikke er forretningsmessig fornuftige 9. Innse at det er legitimt å forfølge de krav man måtte ha etter kontrakten, om nødvendig også for domstolene 10. Anerkjenne at det kan være i alles interesse å sikre god likviditet i prosjektene 13