Jan-Tore Pedersen: Det tre-hodete trollet i arbeids- og velferdsforvaltningen jtp@arbeidslinja.no
DET TRE-HODEDE TROLLET NAV – Utfordringer og muligheter Etablering av en felles førstelinje - makt og avmakt 3. Avliver NAV trollet – eller dukker det opp i ny drakt? 4. Arbeidslinja er et hovedmål i NAV – arbeid eller tvangsarbeid? Resosialisering av profesjonene - fra portvokter- til portåpner
VELFERDSPOLITIKKENS TO PARADOKSER At de som har mest behov for hjelp - er de hjelpeapparatet er dårligst organisert for å hjelpe. At veksten i antall stønadsmottakere har fortsatt under arbeidslinjen selv i en høykonjunktur
FORSVINNER SEKTORISERINGENS PROBLEMER MED NAV? Klientnivå – Vil folk få den hjelp de trenger for å komme ut av stønadsrollen ? Etatsnivå – Vil de som skal hjelpe få nødvendige virkemidler ? Samfunnsnivå – Blir det færre stønads-mottakere ?
STORTINGETS ØNSKE I UTGANGSPUNKET: ”en felles etat, et velferdskontor, der hele virkemiddelapparatet til arbeidsmarkeds- etaten, trygdeetaten og sosialkontoret tas i bruk i saksbehandlingen overfor den enkelte bruker” (Innst.S.nr.189 (2002-2003).
NAV-reformen Departementsavdelingene samlet under en statsråd Aetat og trygd slås sammen Oppgavedelingen mellom stat og kommune består Felles førstelinje - basert på samarbeid og samlokalisering
NAV VIL KUNNE BETY EN RENESSANSE FOR DET SOSIALFAGLIGE ARBEIDET Blir integrasjonsarbeidet vellykket vil dere kunne få langt større spillerom: i å gi brukerne deres helhetlig hjelp i å fjerne barrierer som begrenser brukergruppers muligheter
Pasienter har behov for et hjelpeapparat som både er: Profesjonelt, ”har et menneskelig ansikt”, er helhetlig, og gir individuelt tilpasset bistand, som innbefatter Oppfølging Økonomiske ytelser Hjelpemidler Arbeid eller annen aktivitet Hjemmetjenester
GOD NAIVISME? HVA ER BESTEMT Samlokalisering mellom likeverdige parter Tydelig ansvarsdeling mellom stat og kommune INTENSJONEN Enhetlig bistand Full integrasjon – fokus på helhet Enhetlig utadrettet virksomhet
Etablering av en felles førstelinje - makt og avmakt
Samlokalisert etatsforvaltning Etatene kan flytte under samme tak; men bo i hver sin "leilighet" og bli styrt av hver sin sjef
Integrert forvaltning Fullt integrerte kontor med: én leder og saksbehandlere som kan anvende alle virkemidler overfor sine målgrupper
Strukturproblemet i NAV – kan det overkommes ? OPPGAVEDIFFERENSIERING For ”større kommuner” Interkommunale løsninger – kompensere for størrelse? Søknadsmulighet INDIVIDUELL Koordinator Plan
Avtalen Fundamentet for samarbeidet vil være lokale samarbeidsavtaler
VIKTIGE PUNKTER Hovedutfordringen er: Å finne samarbeidsformer mellom statsetaten og kommuneetaten Avklaring av den indre organiseringen av NAV-kontoret
Avliver NAV trollet – eller dukker det opp i ny drakt?
OMSTILLINGENS FIENDE I St.meld. nr. 14 (2002-2003): ”det kan være en reell fare for at dagens fragmenterte organisering følger med og sementeres over i en ny organisasjon”.
Motstand mot endring Samordning - trussel mot profesjoner og ansattes domener Forsvar av egen autonomi
Er maktkampen over ? Etatsinteressene Profesjonsinteresser Personlige interesser
”Keiserens nye klær” Det er de samme personene som skal gjøre jobbene i det nye som er der i dag Behov for resosialisering – men er det mulig?
Arbeidslinja er et hovedmål i NAV – arbeid eller tvangsarbeid?
HJELPER DET Å HJELPE ? Arbeidslinjas langtidseffekter Målet var å belyse Har organiseringen av hjelpen betydning for hvordan det går med klientene? Dagliglivets erfaringer – kontrollgruppe Det klassiske spørsmål - Hvem hjelper det å hjelpe?
GIR SAMORDNING EN MER EFFEKTFULL REALISERING AV ARBEIDSLINJA ? Modellene gir hjelpeapparatet vidt forskjellig organisatorisk evne og handlingskapasitet til å møte klientenes behov
Resosialisering av profesjonene - fra portvokter- til portåpner
TAKK FOR MEG. Jan-Tore jan-tore. pedersen@arbeidslinja TAKK FOR MEG ! Jan-Tore jan-tore.pedersen@arbeidslinja.no 23 08 30 28 – 45 02 10 75