DET TRE-HODEDE TROLLET

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Alle menn og kvinner på dekk! Seniorrådgiver Tore Simonsen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) Bergen 1. februar 2011.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
To år inn i NAV-reformen
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
KAMPEN FOR ET MENNESKEVENNLIG ARBEIDS- OG SAMFUNNSLIV ARBEIDSLINJA-
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Kommunen og samhandling - utfordringer
Individuell plan.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
- Samhandlingsreformen –
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
IPS Molde Individual Placement and Support
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
Innlegg på KRDs kollegavurdering i Trondheim
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Strax-huset ”Mobilisering for et bedre liv”. A. Loennechen 28. februar 2008 Hva er Strax-huset? Bydekkende etat i Bergen kommune Tjenestetilbud til stoffavhengige.
Larvik – der det gode liv lever!
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Selv om det er forskjellig hvor langt de ulike kommunene har kommet i VFT satsingen så er mange store utfordringer der samme. Mange ulike fagsystemer.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
ARKIVRUTINER I NAV-KONTOR. Jorunn Holsbøvåg Olsen Arkivansvarlig NAV Møre og Romsdal 22. oktober 2010.
Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»
Utskrift av presentasjonen:

Jan-Tore Pedersen: Det tre-hodete trollet i arbeids- og velferdsforvaltningen jtp@arbeidslinja.no

DET TRE-HODEDE TROLLET NAV – Utfordringer og muligheter Etablering av en felles førstelinje - makt og avmakt 3. Avliver NAV trollet – eller dukker det opp i ny drakt? 4. Arbeidslinja er et hovedmål i NAV – arbeid eller tvangsarbeid? Resosialisering av profesjonene - fra portvokter- til portåpner

VELFERDSPOLITIKKENS TO PARADOKSER At de som har mest behov for hjelp - er de hjelpeapparatet er dårligst organisert for å hjelpe.   At veksten i antall stønadsmottakere har fortsatt under arbeidslinjen selv i en høykonjunktur

FORSVINNER SEKTORISERINGENS PROBLEMER MED NAV? Klientnivå – Vil folk få den hjelp de trenger for å komme ut av stønadsrollen ? Etatsnivå – Vil de som skal hjelpe få nødvendige virkemidler ? Samfunnsnivå – Blir det færre stønads-mottakere ?

STORTINGETS ØNSKE I UTGANGSPUNKET: ”en felles etat, et velferdskontor, der hele virkemiddelapparatet til arbeidsmarkeds- etaten, trygdeetaten og sosialkontoret tas i bruk i saksbehandlingen overfor den enkelte bruker” (Innst.S.nr.189 (2002-2003).

NAV-reformen Departementsavdelingene samlet under en statsråd Aetat og trygd slås sammen Oppgavedelingen mellom stat og kommune består Felles førstelinje - basert på samarbeid og samlokalisering

NAV VIL KUNNE BETY EN RENESSANSE FOR DET SOSIALFAGLIGE ARBEIDET Blir integrasjonsarbeidet vellykket vil dere kunne få langt større spillerom: i å gi brukerne deres helhetlig hjelp i å fjerne barrierer som begrenser brukergruppers muligheter

Pasienter har behov for et hjelpeapparat som både er: Profesjonelt, ”har et menneskelig ansikt”, er helhetlig, og gir individuelt tilpasset bistand, som innbefatter      Oppfølging   Økonomiske ytelser      Hjelpemidler      Arbeid eller annen aktivitet      Hjemmetjenester

GOD NAIVISME? HVA ER BESTEMT Samlokalisering mellom likeverdige parter Tydelig ansvarsdeling mellom stat og kommune INTENSJONEN Enhetlig bistand Full integrasjon – fokus på helhet Enhetlig utadrettet virksomhet

Etablering av en felles førstelinje - makt og avmakt

Samlokalisert etatsforvaltning Etatene kan flytte under samme tak; men bo i hver sin "leilighet" og bli styrt av hver sin sjef  

Integrert forvaltning Fullt integrerte kontor med: én leder og saksbehandlere som kan anvende alle virkemidler overfor sine målgrupper

Strukturproblemet i NAV – kan det overkommes ? OPPGAVEDIFFERENSIERING For ”større kommuner” Interkommunale løsninger – kompensere for størrelse? Søknadsmulighet INDIVIDUELL Koordinator Plan

Avtalen Fundamentet for samarbeidet vil være lokale samarbeidsavtaler

VIKTIGE PUNKTER Hovedutfordringen er: Å finne samarbeidsformer mellom statsetaten og kommuneetaten Avklaring av den indre organiseringen av NAV-kontoret

Avliver NAV trollet – eller dukker det opp i ny drakt?

OMSTILLINGENS FIENDE I St.meld. nr. 14 (2002-2003): ”det kan være en reell fare for at dagens fragmenterte organisering følger med og sementeres over i en ny organisasjon”.  

Motstand mot endring Samordning - trussel mot profesjoner og ansattes domener Forsvar av egen autonomi

Er maktkampen over ? Etatsinteressene Profesjonsinteresser Personlige interesser

       ”Keiserens nye klær” Det er de samme personene som skal gjøre jobbene i det nye som er der i dag Behov for resosialisering – men er det mulig?

Arbeidslinja er et hovedmål i NAV – arbeid eller tvangsarbeid?

HJELPER DET Å HJELPE ? Arbeidslinjas langtidseffekter Målet var å belyse Har organiseringen av hjelpen betydning for hvordan det går med klientene? Dagliglivets erfaringer – kontrollgruppe Det klassiske spørsmål - Hvem hjelper det å hjelpe?

GIR SAMORDNING EN MER EFFEKTFULL REALISERING AV ARBEIDSLINJA ? Modellene gir hjelpeapparatet vidt forskjellig organisatorisk evne og handlingskapasitet til å møte klientenes behov

Resosialisering av profesjonene - fra portvokter- til portåpner

TAKK FOR MEG. Jan-Tore jan-tore. pedersen@arbeidslinja TAKK FOR MEG ! Jan-Tore jan-tore.pedersen@arbeidslinja.no 23 08 30 28 – 45 02 10 75