Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk • Design og håndverk • Elektrofag.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Lærlingordningen Bergen kommune
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Sist gang snakket vi om……
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard.
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
har vi gleden av å invitere til
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hvordan lykkes med yrkesfag
Per Kristian Storstad AVGO
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Videregående opplæring i Follo
Veien videre etter VG2 Elektro.
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Utdanningsvalg 10.klasse
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008

Jane Haave Formell kompetanse - tre typer kvalifikasjoner Studiekompetanse Yrkeskompetanse (fag- svennebrev) Kompetanse på lavere nivå

Jane Haave

Kompetanse på lavere nivå - lærekandidatordningen Lærekandidat inngår opplæringskontrakt En opplæringskontrakt er et virkemiddel som skal gi muligheter for større fleksibilitet og individuelle tilpassninger Ingen krav om bestått teori Tar sikte på kompetanse på et lavere nivå enn fag-/svennebrev

Jane Haave Lærekandidatordningen - målgruppe Elever som ”sliter” i grunnskolen Elever som ikke oppnår alle fagene i vdg skole Klarer å stå i et arbeidsforhold Opplever mestring gjennom praktisk arbeid

Jane Haave Lærekandidatordningen – planlagt prosess Gjennomfører et opplæringsløp som et resultat av en langsiktig planlagt prosess I grunnskolen - informasjon til foreldre og elev om muligheten Vurder mulighetene - Utdanningsvalg (totalt 113 timer) Overgangen til vdg - ikke blanke ark

Jane Haave Elev i vdg skole Planlegge og tilrettelegge et realistisk opplæringsløp - skolens ansvar Opplæringen skal danne grunnlag for en videre yrkesutøvelse Se mulighetene - framfor begrensningene Søke/videreføre samarbeidet med lokalt næringsliv Utarbeide grovplan for opplæringen

Jane Haave Lærekandidat – i bedrift Ansettes i bedrift på lik linje med en lærling Det inngås en formell kontrakt mellom lærekandidaten, lærebedriften og fylkeskommunen Gjennomfører opplæringen innenfor et begrenset antall mål i læreplan Læretiden er som regel to år Konvertere en opplæringskontrakt til lærekontrakt Ved slutten av læretiden avvikles kompetanseprøve

Jane Haave ”Hadde skolen vært mer inkluderende og fleksibel, ville kanskje færre falt av”… Refleksjon og hva kan vi gjøre sammen…..

Jane Haave En ressurs for arbeidslivet… Prosjekt Redusert bortvalg i en lærende organisasjon i Akershus og Oslo % av 231bedrifter innen 12 bransjer fordelt på 9 utdanningsvalg har behov for arbeidskraft med kompetanse under fag-/svennebrev Bedrifter er interessert i å kvalitetssikre skolens opplæringsmodeller

Jane Haave Hvilke egenskaper bedriftene så som viktigst hos medarbeidere med kompetanse på lavere nivå. Ærlighet/til å stole på Samarbeidsdyktig Høflig og utadvent Effektiv i jobbsituasjonen Møter presis på jobben Generelt faglig dyktig Omstillingsdyktig Faglig dyktig innen et spesialfelt Annet (helhetsforståelse, økonomisk sans, vise interesse, tålmodig)

Jane Haave Veien videre etter med kompetansebevis Sluttkompetanse; som gjør at han /hun kan oppnå en tilsetting på nivå under fag- /svennebrev i en offentlig eller privat virksomhet Videre opplæring i skole mot yrkes- eller studiekompetanse

Jane Haave Alternativ fagopplæringsveier Praksisbrev, en forsøksordning i tre fylker Praksisbasert toårig løp med sluttvurdering praksisbrev Egen læreplan I tillegg skal kandidaten ha opplæring i norsk, matematikk og samfunnsfag