FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Kvinne på topp September2008.
Selvfølelse vs selvtillit
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem er Jesus?.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Aggression Replacement Training
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Om å skrive om litterære tekster
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Responsferdigheter & Kartlegging
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
En god skole for alle elever
Kommunikasjon; forutsetninger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC BARNESAMTALEN FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC

Ulike samtaler med barn: Den formelle samtalen Den uformelle samtalen Vi snakker TIL barnet Vi snakker MED barnet Vi snakker OM barnet Samtalen barn i mellom Å få barnet til å fortelle

Den GODE samtalen er preget av: Empati Anerkjennelse Barnet føler seg sett.

ET POSITIVT UTGANGSPUNKT Den GODE samtalen har ALLTID ET POSITIVT UTGANGSPUNKT

hensikt – HANDLING - effekt VERDISYN: hensikt – HANDLING - effekt

Empati – handling = Sympati

ANERKJENNELSE: p = P - h ”Nåværende potensial er mitt fulle og hele potensial uten alle hindringer”

Feedback Feedforward

Det skjer når noen ser den jeg er! ”Å føle seg sett” Det skjer når noen ser den jeg er!

Den ”formelle” samtalen Tidsperspektiv Innkallelse Taushetsplikt Orientering til foreldrene

Hvem skal snakke mest i barnesamtalen? Kommunikasjon: Hvem skal snakke mest i barnesamtalen?

Ulike former for samtaler. Parallell samtalen Overtagelsen Diskusjonen Hvem lytter jeg til i denne type samtale?

Jeg vil ALLTID svare med utgangspunkt i den jeg lytter til Det er forskjell på å HØRE og å LYTTE

En stiller spørsmål En svarer En lytter En samtale: En stiller spørsmål En svarer En lytter

Vi kan stille to ulike spørsmål: Åpne Lukkede

Lukkede spørsmål er avklarende spørsmål: Har du……. Vil du……… Kan du…….

Lukkede spørsmål starter gjerne med et hjelpeverb og har ofte JA eller NEI som svar

Åpne spørsmål starter med: spørreordene HVA, HVEM, HVILKEN, NÅR, HVOR men vi skal helst ikke bruke HVORFOR. Hva er grunnen til det?

HV… ord + verb + DU = SANT

3 ulike måter eller på 3 ulike nivåer Å lytte kan vi gjøre på 3 ulike måter eller på 3 ulike nivåer

Å lytte på nivå 1 Jeg hører hva du sier, men er mest opptatt av de assosiasjoner jeg selv får ved det du sier. Jeg får lyst til å fortelle en tilsvarende historie Jeg får lyst til å gi deg råd Mitt svar inneholder ofte ordet ”jeg”

Å lytte på nivå 2: ”Jeg legger meg selv til side” Jeg tar tak i sentrale ord som den andre sier og utforsker disse Jeg vet at ”barnet alltid svarer rett på det spørsmålet det tror det har fått” (piaguet)

Å lytte på nivå 3: Jeg lytter etter det ”usagte” Jeg leser kroppsspråk, tolker pauser og lignende Jeg bruker min intuisjon

BRUK AV STILLHET

Et barn trenger 7 sek på å svare En voksen klarer å vente i knappe 3

Å holde samtalen på ulike nivåer: Nivå 1 – på det kognitive plan Årsak – Virkning Nivå 2 – det følelsesmessige plan Hvordan ser det ut fra barnets ståsted?

Av barnesamtalen, eksempler VERDIEN Av barnesamtalen, eksempler

Å snakke TIL barn

Virkningen av ordet NEI i rommet Kan jeg ”snakke” til barn uten å bruke ord?

Hva kan vi gjøre når vi ønsker å endre adferd til barn/barnegruppen? Vi vet at det hjelper lite å ”si det til dem”?

Rammebetingelser - en viktig ”pedagog”

Vi vet også om eksempelets makt

Hvordan snakker vi OM barn? Hvordan velger vi å ”italesette” barnet?

Samtalen barn – barn eksempler

I en samtale i barnehagen med foreldre eller barnet er du: Overlegen Underlegen Likeverdig

sentrum Fasilitere og skal være i Den du innkaller til samtale føler seg i sentrum og skal være i

Forslag til litteratur: ”Barnesamtaler” av Emilie Kinge, Gyldendal ISBN 978-82-05-36116-4