ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Når det har skjedd: Varsling
Vernetjenesten i Kristiansund
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Noen valg er viktigere Arbeidslivet etter Stortingsvalget 2013.
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Tillitsvalgtes rolle
Aktuelle lover og forskrifter
Ytringsfrihet og lojalitet
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift.” Henry Louis Mencken Hovedverneombudet.
LEDER-KONFERANSEN 2010 Juss for daglige ledere Quality Airport Hotel Gardermoen 15.april 2010 Advokat Nikolai Norman.
Konflikthåndtering.
Utfordringer på arbeidsplassen
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Hovedavtalen.
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Velkommen til felles opplæring, 2008
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
Oppsigelse - virksomhetens forhold
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Jeg er verneombud i HFK.
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
8. mai 2014 Helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos USIT.
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Vernetjenesten i Kristiansund
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
OSA saker og utfordringer
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Oppsigelse og omstillingsprosesser
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Arbeidsrett En gjennomgang av regelverket. Oversikt over regelverket  Lov om arbeidsmiljø (fra 17. juli 2005)  Forholdet mellom individuell og kollektiv.
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.
Kapittel 6 Verneombud (6) Verneombudet skal gjøre seg kjent med gjeldende verneregler, instrukser, pålegg og henstillinger som er gitt av Arbeidstilsynet.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Tillitsvalgtes rolle under omstilling Individuelle konsekvenser? Sørmarka 2016.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
KONFLIKTER OG JUSS Utfordringer ift vanskelige personalsaker Basisprogram for ledere.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HTV-konferanse februar
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Omstilling, Omorganisering, Nedbemanning Arbeidstilsynets rolle og regelverk
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming Advokatfirmaet Eurojuris Haugesund DA v/advokat(H) Thor Harald Eike

ADVOKATFIRMAET EUROJURIS HAUGESUND DA Haugalandets største advokatfirma Totalleverandør av juridiske tjenester Omfattende prosedyreerfaring. Tilsluttet Eurojuris – nasjonalt og internasjonalt ISO-sertifisert

1. INNLEDNING - PROBLEMSTILLING 1.1. Konflikt ved lokal barnehage 1.2. Typetilfellene a) Ansatt – administrasjon b) Mellom ansatte c) Ansatt – barn d) Barnehage/ansatte - foreldre

2. NÆRMERE OM TYPETILFELLENE 2.1. Ansatt – administrasjon - Alminnelige arbeidsrettslige forhold - Administrative forhold - Personlige forhold 2.2. Mellom ansatte - Konflikter ad arbeidet

2.3. Ansatt – barn - Forhold ved barn - Forhold ved den ansatte 2.4. Barnehage/ansatt - foreldre

SÆRLIGE FORHOLD I BARNEHAGE-SEKTOREN 3.1. Små og/eller lokale forhold 3.2. Tette forhold 3.3. Beslutnings- eller handlingsvegring 3.4. ”Herding cats”

7

4. OVERSIKT OVER DET RETTSLIGE RAMMEVERK 4.1. Arbeidsmiljøloven 4.2. Opplæringsloven 4.3. Grunnskoleloven(opphevet) 4.4. Tariffavtaler 4.5. Annet

ARBEIDSMILJØLOVEN 5.1. Lovens formål - § 1-1   a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet, b) å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, c) å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon, d) å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet, e) å bidra til et inkluderende arbeidsliv.

5.2. Varslingsreglene § 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten (1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. (2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. (3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen. § 2-5. Vern mot gjengjeldelse ved varsling (1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet.

5.3. Krav til arbeidsmiljøet § 4-1. Generelle krav til arbeidsmiljøet (1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet. § 4-2. Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling (2) I utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal: a) det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid, b) arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger, c) det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar, d) arbeidstaker så langt som mulig gis mulighet til variasjon og for å se sammenheng mellom enkeltoppgaver, e) det gis tilstrekkelig informasjon og opplæring slik at arbeidstaker er i stand til å utføre arbeidet når det skjer endringer som berører vedkommendes arbeidssituasjon.

6. DILEMMAENE 6.1. Ivareta kommunens interesser som arbeidsgiver 6.2. Hensynet til den ansatte 6.3. Hensynet til barna

7 GENERELLE HANDLINGSSTRATEGIER 7.1. Ta tak i problemet på et tidligst mulig tidspunkt. 7.2. Vær ikke redd for å ”vekke sovende ulver” 7.3. Unngå konflikthåndtering etter strutseprinsippet 7.4. Sett deg grundig inn i de faktiske forhold rundt konfliktsituasjonen 7.5. Ta de involverte på alvor 7.6. Fremstå som en leder – konsekvent og tydelig 7.7. Vær åpen med din rolle 7.8. Ikke vær redd for å markere standpunkt

7. 9. Ha et åpent sinn – husk at de fleste saker i alle fall har 7.9. Ha et åpent sinn – husk at de fleste saker i alle fall har to sider 7.10. Forsøk å se saken fra de ulike sider (subjektivt) 7.11. Ikke skygg unna konflikten ved å skyve standpunktet foran deg 7.12. Kople inn tillitsvalgte om det er nødvendig 7.13. Verneombud 7.14. Arbeidstilsynet 7.15. Rapporter tjenesteveg – noen ganger må saken løftes til et nivå over styrer

8. VIRKEMIDLER 8.1. Kall inn til nødvendige møter på tidligst mulig tidspunkt 8.2. Muligheten for å bevisstgjøring av arbeidstaker ved tildeling av oppgaver 8.3. Skriftlige advarsler 8.4. Møter med ansatt og tillitsvalgte 8.5. Muligheten for minnelige løsninger

8.6.2. Her må personalavdelingen håndtere saken 8.6. Oppsigelse 8.6.1. Absolutt siste utveg 8.6.2. Her må personalavdelingen håndtere saken 8.6.3. Drøfting før beslutning om oppsigelse § 15-1. Drøfting før beslutning om oppsigelse Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

8.6.4. Det alminnelige saklighetsvern § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. (2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid

8.7.2. De ”uoppsigelige” avtalene 8.7. Avskjed 8.7.1. Meget strenge krav 8.7.2. De ”uoppsigelige” avtalene 8.7.3. Forutsetter grove brudd på ansettelsesavtalen § 15-14. Avskjed (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

8.8. Suspensjon 8.8.1. Et alternativ hvor det er nødvendig å ha arbeidstaker ute av stillingene i en undersøkelsesfase. 8.8.2. Strenge vilkår § 15-13. Suspensjon Dersom det er grunn til å anta at en arbeidstaker har gjort seg skyldig i forhold som kan medføre avskjed etter § 15-14 og virksomhetens behov tilsier det, kan arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å fratre arbeidsforholdet mens saken undersøkes. Det skal vurderes fortløpende om vilkårene etter første ledd er oppfylt. Dersom dette ikke er tilfelle, skal suspensjonen straks oppheves. Suspensjon utover tre måneder må være begrunnet i forholdets særlige art. Arbeidstaker beholder den lønn vedkommende hadde på suspensjonstidspunktet frem til suspensjonen opphører.