ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering fra Kredittilsynet Orientering fra Kredittilsynet Anne Merethe Bellamy Høstkonferansen, Bankenes Sikringsfond 14. september 2004.
Advertisements

Erfaringer fra internrevisjon
AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Anne Merethe Bellamy Kredittilsynets oppgaver i forbindelse med revisorlovgivningen.
Tilsyn og kontroll med regnskap og revisjon – aktuelle temaer
Må revisors rolle endres i Norge? Nødvendige endringer i rammebetingelser Avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Sentralt regelverk om skadedyr - etter matlovgivningen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Byggherreforskriften
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Betydningen av uavhengige bekreftelser i et samfunnsmessig perspektiv
Revisors etikk og uavhengighet - nyheter og erfaringer
Erfaringer fra Kredittilsynets tilsyn med revisorer
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Orientering om Fiskeridirektoratets tilsyn og kontroll Startseminar Rømningskommisjonen 29. september 2006.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Midlertidige ansettelser i usikre tider
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Aktuelt fra Kredittilsynet v/Anne Merethe Bellamy 23. september 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
1 Utviklingstendenser i offentlig revisjon Nasjonal implementering Norske erfaringer Søndag 15. august 2010 Hilton Reykjavik Nordiska Reykjavik Statsautorisert.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
ATV-KURS – alle kommunale Arbeidsmiljøloven: Endringer + lokale dokumenter §§ 14.9 og 14.4a.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kjemikaliehåndtering
Kvalitet, risiko og avvik
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelse i NHO om statlige tilsyn
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Internkontroll Pilotnettverk
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Utskrift av presentasjonen:

ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen 7. juni 2006

Nytt revisjonsdirektiv (8. selskapsrettsdirektiv) Gjelder lovpliktig revisjon av årsregnskap og konsernregnskap Vedtatt av Ministerrådet Signering i løpet av juni 2006 Anses EØS-relevant og må gjennomføres i norsk rett innen juli 2008  endringer i revisorloven med forskrifter  evt. selskapslovgivningen

Nytt revisjonsdirektiv forts… Artikkel 26 (1) første punktum Member States shall require statutory auditors and audit firms to carry out statutory audits in compliance with international auditing standards adopted by the Commission in accordance with the procedure referred to in Article 48 (2).

Nytt revisjonsdirektiv forts… Videre prosess i EU avhengig av IAASB’s ”clarity project” Forordninger eller direktiver? Hvilke deler av standardverket skal godkjennes?

Nytt revisjonsdirektiv forts… Fortsatt noen uklarheter rundt den videre prosess i EU, men det er sannsynlig at EU-godkjente ISA må gjennomføres i norsk rett som forskrifter. Forskriftene vil i utgangspunktet erstatte referansen til den rettslige standarden ”god revisjonsskikk” i revisorloven § 5-2 annet ledd

ISA-ene blir forskrifter – hva er utfordringene? Utfordringer knyttet til rettslig status Utfordringer knyttet til kunnskap om innholdet i og anvendelse av ISA-ene

Utfordringer knyttet til rettslig status Dagens situasjon ”Revisor skal utføre revisjonen etter beste skjønn, …” RL § 5-2, 1. ledd ”Revisor skal utføre sin virksomhet i samsvar med god revisjonsskikk” RL § 5-2, 2. ledd  Krav til god revisjonsskikk en supplerende funksjon til lovens øvrige bestemmelser  Revisjonsstandardene gir et vesentlig bidrag til innholdet i god revisjonsskikk  Anvendelsen av god revisjonsskikk på det konkrete oppdrag avgjøres av revisors beste skjønn (skjønnsrom-brudd på RS ikke nødvendigvis brudd på lov)

Utfordringer knyttet til rettslig status Fra 2008: ”Revisor skal utføre sin virksomhet i samsvar med EU- godkjente revisjonsstandarder (ISA)”  Revisjonsstandardene må leses og anvendes som absolutte forskrifter  Brudd på RS  brudd på lov/forskrift  Dagens skjønnsrom i forhold til anvendelsen forsvinner

Utfordringer knyttet til kunnskap om innholdet i og anvendelse av ISA-ene: Omfattende (3-400 sider nye forskrifter?) I stadig endring og øker i omfang Utvikling i retning av flere regler og mer detaljering Ikke utarbeidet med henblikk på å bli forskrifter. Hva med kravene til klarhet og konsistens?  Krav til dokumentasjon av revisjonsarbeidet øker  Krav til metodikk og verktøy øker  Vil ”revisjonsteknisk” etterlevelse av standardene være tilstrekkelig revisjon i alle sammenhenger?

Anvendelse av RS – erfaringer fra tilsyn Alle tilsyn: brudd på RS kan konstateres. I perioden : 575 tilsynssaker Kredittilsynet vurderer det ikke slik at ethvert brudd på RS er brudd på god revisjonsskikk etter loven  Mindre merknader og påpekninger  Utgangspunktet er: ”Er jobben gjort?”

Anvendelse av RS - erfaringer fra tilsyn Eksempel på standarder med lav grad av etterlevelse: RS 220 – Kvalitetskontroll av revisjonsarbeidet  Merknader RS 300+ – Planlegging m.v.  Merknader av varierende grad/karakter RS 400+ – Risikovurdering og internkontroll  Merknader av varierende grad/karakter RS 520 – Analytiske kontrollhandlinger  Påpekes sjelden/aldri RS 530 – Representativ testing og andre utvalgsbaserte kontrollmetoder  Påpekes sjelden/aldri

Typisk eksempel på merknad ”Det stedlige tilsynet har avdekket en del mangler ved planleggingen og utførelsen av revisjonen i forhold til de krav som følger av revisorloven, herunder god revisjonsskikk. Selv om det ble avdekket mangler ved revisjonsarbeidet som ble vurdert, er likevel det generelle inntrykket etter tilsynet at De i det alt vesenlige planlegger, utfører og dokumenterer revisjonsarbeidet i samsvar med revisorloven, herunder god revisjonskikk. Kredittilsynet finner derfor ikke grunn til å iverksette særlige tiltak etter tilsynet, men forutsetter at De tar hensyn til merknadene i Deres videre arbeid som revisor.” Avsluttende brev sendt i mars 2006

Svaret på utfordringene:  Behov for økt kompetanse og oppmerksomhet om revisjonsstandardene  God metodikk og gode verktøy  Det gode og kritiske revisorskjønnet må opprettholdes

Takk for oppmerksomheten!