Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Fra ord til liv August 2012.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Aurlandskonferansen 19. – 20. oktober Framover … saman
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Salgsteknikker & Sosial media
Motivasjon.
Nettvett.
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Hvorfor mister vi gjester?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Gammel kinesisk visdom
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Hvorfor en Nordic Choice Tour?
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
- Verdsettende ledelse
Posisjonering Kapittel 10.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
3 Jeg og mitt.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Suksesskriterier.
Prestasjonsutvikling
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Verdibasert ledelse gjennom vennskap, kunnskap, klokskap, lidenskap … og litt galskap Foredrag ved hotelldirektør & entusiast – AGNES BERNTSEN – Strand.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
UTDANNINGSVALG 10.KLASSE
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Bokollektivet Målgruppe:
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
SERVICE OG SAMFERDSEL UTDANNINGSVALG 10. KLASSE. På Lier videregående skole gis det opplæring i ordinært løp: ›1 gruppe Vg1 Service og samferdsel ›1 gruppe.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Markedsføring.
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Roede-kurslederen på Facebook
Award-konsept.
Utskrift av presentasjonen:

Markedsføring Redskap til økt verdiskapning og som grunnlag for økt kundelojalitet.

Markedsføring er den veien du må lage til, for å lede kjøperen frem til kjøpstidspunktet. Og den veien må være: - lett å få øye på - lett tilgjengelig - kjekk å gå - rask å gå - en vei det snakkes om - god skilting - gjerne med noen små belønninger underveis

EN MARKEDSFØRINGSVEI ER EN INVESTERING – IKKE EN KOSTNAD Akkurat som ”vanlige” veier er en investering i infrastruktur, så er markedsføring en investering i ”kundeveien”. Det betyr også at når man lager veien så må den være bygget i henhold til bedriftens strategiske mål – og den må vedlikeholdes.

MEN VIL KUNDENE GÅ HELE VEIEN, ELLER RISIKERER DU AT DE SNUR UNDERVEIS? De vil kun gå hele veien, dersom de er overbevist om at de ved enden av veien finner noe de ønsker seg og har lyst på!

Morgendagens kunder ønsker 1. At du er unik og annerledes 2. Lystbetonte opplevelser 3. Nytte- og bruksverdi 4. Personlig service 5. Ekthet og kvalitet 6. Produkter med verdier og omdømme 7. Å få tilfredsstilt sitt ego 8. Å oppleve begeistring og ekte service

AT DU ER UNIK OG ANNERLEDES. - Hva er det du har som ingen andre har AT DU ER UNIK OG ANNERLEDES! - Hva er det du har som ingen andre har? - Hva er det du gjør som ingen andre gjør? - Er konseptet ditt unikt? - Er produktene dine unike? - Er oppfølgingen av kundene unik? - Hold fokus og forsterk din unikhet! - Aldri glem at mesteparten av det du selger som regel også kan kjøpes et annet sted! - Mesteparten av det du selger har vi sannsynligvis heller ikke bruk for – med mindre det er annerledes!

2. LYSTBETONTE OPPLEVELSER 2. LYSTBETONTE OPPLEVELSER! - Kunder kjøper opplevelser – ikke produkter - Appellerer produktet til sansene – til lystene? - Ikke bare hva du gjør for kunden betyr noe – enda mer måten du gjør det på! - Alle er vi på søken etter opplevelser! - Detaljene blir avgjørende! - Gjør reklamasjoner og klager til en hyggelig opplevelse!

3. NYTTE- OG BRUKSVERDI - Sett deg inn i kundens situasjon - Kartlegg kundens bruksopplevelse - Mål brukernytte - Mål brukervennlighet - Tenk design - Tenk logistikk

4. PERSONLIG SERVICE - Kunder forholder seg til mennesker – ikke produkter? - Mennesker kan bry seg! - Det ”lille ekstra” kan kun utføres av mennesker! - Vanlig høflighet og det ekte smilet er fremdeles mangelvare! - Du må være bevisst på hvordan du oppleves i møte med andre, intellektuelt, emosjonelt og sanselig!

5. EKTHET OG KVALITET - Kvalitet er ”in” - Ekthet er ”in” - Økologisk profil er ”in” - Omtanke og trygghet er ”in” - Bruk og kast er ”ut” - Kundene vil ha historien bak produktet

6. VERDIER OG OMDØMME - Hvilke verdier står bedriften for 6. VERDIER OG OMDØMME - Hvilke verdier står bedriften for? - Hvilken etisk plattform har produktene dine? - Lever de ansatte i takt med disse verdiene? - Kunder har nulltoleranse for uærlighet og manglende integritet

7. Å FÅ TILFREDSSTILT SITT EGO - Kunder ønsker komfort og bekvemmelighet - Kunder ønsker å bli skjemt ut og skal skjemmes ut - Du må tilfresstile kundens EGO - Kunder ønsker å bli SETT - Kunder ønsker å bli HØRT - Kunder ønsker din TILSTEDEVÆRELSE - Kunder ønsker å være i FOKUS - Kunder kommer til å bli enda mer kravstore

8. Å OPPLEVE BEGEISTRING OG EKTE SERVICE - Service er ingen atferd hos avsender, men en sanseopplevelse hos mottaker! - Begeistring er den sterkeste smittekilde! - ”Glimt i øyet” – er alltid en vinner! - Bruk kraften i begeistring og mål begeistringen hos kundene

Fanger du opp disse trendene i markedsføringen din?

Hva ønsker vi å oppnå med markedsføringen? ( Markedsføringsstrategier) 1. Bli sett og lagt merke til 2. Skape media oppmerksomhet 3. Utløse kjøpslysten hos målgruppene 4. Skape stolthet og identitet innad i bedriften 5. Få tilbakemeldinger om bruk/nytte/opplevelser 6. Skape kundelojalitet (emosjonelle bånd til kundene

1. BLI SETT OG LAGT MERKE TIL

2. MEDIA OPPMERKSOMHET

3. UTLØSE KJØPSLYSTEN Det er ikke nok å få produktet ditt inn i butikkhyllene, det bør helst befinne seg i handlevognen. Nå frem til kvinnene, det er ofte de som styrer kjøpet, og husk at kvinner elsker gratis ”gaver”

4. SKAPE STOLTHET OG IDENTITET INNAD I BEDRIFTEN

5. FÅ TILBAKEMELDINGER OM BRUK, NYTTE OG OPPLEVELSER

Lojalitetsregnskap® - Data Inc. Relasjonsstyrke ( Kunderelasjon) 6. Skape kundelojalitet Lojalitetsregnskap® - Data Inc. Relasjonsstyrke ( Kunderelasjon) Attraktivitetsstyrke Pris, produkt, kvalitet & leveringsdyktighet 33

Lønnsomhetssegmentering Resultatmargin Lav Middels Høy RISIKO LOJAL AMBASSA- DØR PÅ JAKT TAPT Høy Omsetning Middels RISIKO LOJAL AMBASSA- DØR PÅ JAKT TAPT Lav

HVORFOR FORLATER KUNDER SIN LEVERANDØR? Kunden dør 1 % Kunden flytter 3 % Kunden har kjenninger hos en annen leverandør 5 % Vi er ikke konkurransedyktig på pris 9 % Vi er ikke konkurransedyktig med hensyn til kvalitet 14 % Uakseptable holdninger hos leverandørens ansatte, kombinert med en opplevelse av at leverandøren ikke bryr seg om hvordan han/hun opplever kjøps- og bruks opplevelsen 68 %

FOKUS OG HOLDNINGER

FOKUS OG HOLDNINGER Hold FOKUS på konseptet ditt! - Hold FOKUS på kundens spesielle situasjon og behov! - Hold FOKUS på din egen energi og entusiasme! - Holdninger dreier seg om yrkesstolthet - Holdninger dreier seg om egne ambisjoner - Holdninger dreier seg om at hver ansatt personlig tar ansvar for situasjonen og for at kunden skal få sin livs opplevelse!

TENK KJØP – IKKE SALG Salgsatferd er rasjonell mens kjøpsatferden er irrasjonell! Ikke start med å selge, men vær oppriktig interessert i kunden og på kundens ønsker, lyster og behov.

DAGENS (EGOSENTRISKE) KUNDE ØNSKER Å BLI FORFØRT!

EKTE – SELGENDE SERVICE HAR DU UTFØRT NÅR: Kunden opplever å være i sentrum for din oppmerksomhet - Kunden opplever å bli tatt på alvor - Kunden opplever din energi og begeistring - Kunden opplever at du er opptatt av detaljene - Kunden opplever at du gjør alt for at han/hun skal få en uforglemmelig kjøpsopplevelse

SANNHETENS ØYEBLIKK Hver gang du er i kontakt med en kunde, legger du føringer for det neste salget – enten ved å bygge opp, vedlikeholde eller bryte ned den allerede eksisterende kunderelasjonen. Aldri glem at du får alltid den kundelojaliteten (eller mangel på lojalitet), som du fortjener.

TAKK FOR MEG. Hans Otto Andersen (Siv TAKK FOR MEG! Hans Otto Andersen (Siv.øk NHH 1974) Daglig leder Kunden som Partner AS Loyalty Group International AS SIM Reklamebyrå AS