Anders Walløe Ortopedisk senter -og bedre skal det bli… Hvordan oppnås og dokumenteres kvalitet og sikkerhet i praktisk klinisk arbeid? Anders Walløe Ortopedisk senter
-er vi så sikre på det? Flere gamle pasienter Dårligere kontinuitet på personalet Flere overvektige Økte (urealistiske) forventninger
-og.... Mange pasienter opplever dårlig informasjon og mangel på kontinuitet Legene opplever kapasitetsproblem og et stort forventningpress Media søker sensasjoner og fokuserer på feil
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Profylakse er best og billigst Andelen overvektige bør reduseres Antallet alvorlig skadde i trafikken må reduseres Hva med narkomane? Hva med alkoholbruk ?
Utvikling av overvekt Overvekt er kroppsmasseindeks kg/m2 (KMI) over 25, dvs 12-15 kg overvekt Fedme er KMI over 30 I Oslo er 21% av 8 og 12 åringene overvektige (2004) Overvekt hos 40 årige menn (1999) 65% Overvekt hos 40 årige kvinner (1999) 44%
Trafikkskader Statistisk sentralbyrå Antall drepte: 1997 303 2006 242 Antall skadde: 1997 1341 2006 940
Mange narkomane i Oslo, og… 200 overdosedødsfall i Norge årlig 10.000 narkomane (sprøytebrukere) i Norge
Alkohol Økt alkoholbruk har fjernet helsegevinsten av røykestopp Rus er årsak til 45% av dødsulykkene på veiene
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Ikke operere feil side/sted Pasienten skal merkes med merkepenn av operatøren Anestesi får ikke gis til umerket pasient Sikrer også til viss grad informasjon til pasienten
Ortopedenes kvalitetssikring Ser røntgenbilder av sine og andres operasjoner påfølgende dag
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Fra 1996 til 2007 er det meldt 8983 pasientskader til NPE
Pasientskader meldt til NPE 2006 Totalt 3309 Medhold 34% Ortopedi 1381 Medhold 40% I Norge var det 876.196 døgnopphold og 297.906 dagkirurgiske inngrep (NPR) Ortopedi (muskel/skjelett) hadde trolig 54.800 døgnopphold (6,3%) og 10.960 dagkirurgiske inngrep (3,5%)
Skades ortopediske pasienter mer enn andre ? Pasientskader Ortopedi 42% Onkologi 11% Fødselshjelp 9%
Kun 2% meldte pasientskader Ortopedi Dette er opplagt et for lavt tall Det foreligger usikre tall for ”produksjon” Men det registreres få alvorlige feil i ortopediske NPE saker
Skadesaker etter proteseoperasjon i hoften Totalt 214 saker i 1999, 2000 og 2001 42 pasienter hadde droppfot (20%)
Skadesaker etter lumbale prolapsoperasjoner Totalt 126 saker i 1999, 2000 og 2001 14 pasienter var operert på feil nivå (11%)
Ortopedisaker 1995 – 2001 Fra 84 avdelinger/seksjoner Totalt 4274 saker, medhold i 38% 30 avdelinger/seksjoner hadde over 50 skadesaker, disse er analysert videre Medhold varierte fra 10% til 65% grunnlag for kvalitetsarbeidet i sykehusene
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Proteseregisteret Opprettet av NOF i 1987 Medvirker til kvalitetskontroll av proteser Sparer pasienter for lidelser Sparer samfunnet for kostnader
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Kvalitetsmål for ortopedisk kirurgi Fra foredrag i 1993 under 2% infeksjoner på rene operasjoner under 15% svikt etter lårhalsoperasjon under 6% reoperasjoner for hofteproteser innen 3 år under 24 timers ventetid for lårhalsoperasjon under en halv times ventetid på poliklinikken
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Kvalitetsutvalget (OS,UUS) -registrering av fallskader på inneliggende pasienter Faller første dag eller første postoperative dag Sengehest gir høyere fall og større skade Kan forebygges ved flere på hvert rom med pleiepersonal til sted Kan forebygges med seng som kan senkes til gulvhøyde Foreslår to tiltak, men det koster ......
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Faktorer som påvirker kvalitet i behandlingskjeden God utdannelse Godt arbeidsmiljø Hensiktsmessige lokaler og utstyr korridorpasienter
Ortopedutdannelsen Obligatoriske kurs Definert operasjonsliste Definert tid på små og store avdelinger Ukentlig undervisning noen steder med anbefalt lesestoff Veilederfunksjon
Avdelingsbesøk (on site visit) Spesialitetskomiteen kommer regelmessig Avdelingsledelsen rapporterer Utdannelseskandidatene rapporterer Det utarbeides rapport Avdelingen kan miste utdanningsstatus
Disposisjon Hvorfor det kan være vanskelig å bedre kvaliteten. Andre forhold har stor innvirkning Mitt første kvalitetstiltak Pasientskader brukt i kvalitetsarbeidet Proteseregisteret er et kvalitetsregister Kvalitetsmål? Kvalitetsutvalg (registrering av hendelser) Utdannelsen Konklusjon
Praktiske tiltak Uønskede hendelser må registreres Lokalt initiativ og registrering Oppmerksomhet mot noen forhold om gangen Tiltak må kunne iverksettes mot uheldige forhold som avdekkes Viktig med tilbakemelding til personalet Registreringer som ikke leder til noe er negativt
Kostnadseksplosjonen kan begrense mulighetene for en kvalitetsforbedring Hva er årsaken til kostnadsøkningen? legene? pasientene? byråkratene?
Takk for oppmerksomheten