Vurderingsarbeidet: viktige momenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra idè til ferdig produkt
Advertisements

Vurdering for læring.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Vurdering for læring på Linderud skole
Eksamen i muntlig norsk
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Bokpresentasjon Bergen
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
VURDERINGSKVALITET Kjell Lars Berge.
UTDANNINGSVALG.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
MONA NIKODEMUSSEN – IKT i læring 1 – TEMA 3 –
Forståelsen av skriving i ny norsk læreplan og skriveprøver
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny skriveopplæring og nye nasjonale skriveprøver I Norge: den vitenskapelige bakgrunnen Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
8C Skoleåret
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Vurdering for læring i Fysikk 1
Vurderingsplakat – 1. trinn
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Kommunikasjonsformer
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Sorteringsleken Konkurranse steinstabling
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Vurderingsarbeidet: viktige momenter Kjell Lars Berge

Premisser for vurderingene 1 Tekstene skal vurderes som utkast: vurderingene som gis, skal kunne brukes av skolen, klassen, læreren, eleven… Forventningsnormer og vurderingsskala: forholdet til trinnet?

Premisser for vurderingene 2 Oppgaveteksten som utgangspunkt Skrivehandlingen er primærtrekket

Premisser for vurderingene 3 Vurderingsskjema med vurderingsområder Rekkefølgen av vurderingsområder: start med Kommunikasjon i første økt Forskerne fra Normprosjektet kan brukes som konsulenter

Vurderingsøkter 1 I løpet av hver vurderingssøkt skal det vurderes 9 tekster Tekstene er fordelt i økter i konvoluttene Alle vurderer i par og forhandler seg fram til én felles vurdering for hvert vurderingsområde

Vurderingsøkter 2 Hver vurderingssøkt er på 3 timer Det skal brukes 20 minutter maks. på hver vurdering Alle bytter vurderingskollega etter endt økt

Vurderingsskjema: innlevering De parvise vurderingene – ENDELIG PARVURDERING - skal leveres inn og lærerkode + tekstkode fylles ut Vurderingsskjemaet ENDELIG PARVURDERING for hver økt fra hvert par leveres inn etter økta

Vurderingsskjema: innlevering Tekstene som er vurdert - sortert i konvolutter - leveres inn etter endt vurderingsøkt De individuelle vurderingsskjemaene er arbeidsredskap og skal ikke leveres inn