Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
EU-PROSJEKT VED HiST, ALT
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Energikonferansen SØR 2010 Energikonferansen Sør 2010 Grimstad 21. september Energiøkonomisering i Oljeindustrien – forretningsmuligheter Kjetil M. Stuland.
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Prinsipper for økonomien i et SFF-IV Seminar for søkere til SFF-IV trinn 2, Forskningsrådet, 8. april 2016 Asbjørn Mo, avdelingsdirektør.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
SFF Forum: Holmenkollen Park, 16. – 17. januar 2008 CEES: A Centre of Excellence funded by the Research Council of Norway Centre for Ecological and Evolutionary.
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Utdanningskonferanse Medisin 1.Juni Alta 2016 Innlegg og diskusjon- studiedekanmøte Tromsø 30.oktober 2015 Anita Iversen, 2015.
DAIMON Decision Aid for Marine Munitions
Hvordan påvirkes forskerne av excellence-virkemidler?
Miria Grisot og Margunn Aanestad
UH sektoren i internasjonalt perspektiv
Statssekretær Jens Revold
Forskning og innovasjon
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
NTNU in International University Rankings 2017
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
Hvordan kan akkreditering bidra til færre ulykker i industrien
Miljø for Masteroppgaven?
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Utskrift av presentasjonen:

Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance (44 i 2009), IIT, IIM, IISER Private universiteter (21 i 2009) I tillegg: affiliated colleges (ca )

Reguleringsinstanser University Grants Commission, UGC. - Ansvar for universitets- og collegesektoren. All India Council for Technical Education, AICTE - Ansvar for tekniske fag, ingeniørfag, profesjonsutdanning. I tillegg, flere fagspesifikke instanser: Medical Council of India, Bar Council of India. Nytt vedtak: National Commission on Higher Education and Research (NCHER). Vil denne erstatte UGC og AICTE?

Akkreditering National Assessment and Accreditation Council (NAAC) Har i hovedsak oppsyn med institusjoner som tilhører UGC. National Board of Accredidation (NBA) Har ansvar for institusjoner som tilhører AICTE. Ny overgripende instans? National Accreditation Regulatory Authority (NARA)

Kvalitetsspissing Mellom 30 og 50 nye nasjonale universiteter. Disse skal være tverrfaglige og ha forskningsprogrammer. Flere nye IIT, IIM og IISER. Sistnevnte: Indian Institutes of Science Education and Research skal fokusere på forskningsbasert undervisning. Økte bevilgninger og mer autonomi til: – Universities with potential for excellence. – Colleges with potential for excellence. – Centres of excellence. – Centres of Advanced Studies. Meta University project: utvikling av felles kursportefølje på tvers av institusjoner.

Satsingsområder India er allerede langt fremme innenfor: soft-ware, bil- og motorindustri, farmasi, bioteknologi Prioriterte områder: helse, energi, ernæring, miljø, vann, transport, offentlige tjenester, bioteknologi, nanoteknologi, genetikk.

Norske institusjoner i India Rådføre seg med amerikanske, britiske og tyske institusjoner som har etablert samarbeid med indiske institusjoner. Undersøke de indiske akkrediteringsinstansenes kvalitetsvurderinger. Være bevisst på at indiske myndigheter ikke ønsker samarbeid på alle områder. Koble seg opp mot Indias definerte satsingsområder, særlig i berøringspunktene mellom forskning, innovasjon og teknologiutvikling. Koble seg opp mot den nye kategorien av nasjonale universiteter, Universities with potential for excellence, centres of excellence, centres of advanced studies. Overvåke Meta University Project. Velge institusjoner som har etablerte forskningsprosjekter og doktorgradsutdanning. Dette er tegn på kvalitet.