Nye prøvenemnder Astri Pestalozzi og Ole Kristiansen, Utdanningsetaten
Utdanningsetaten Organisasjonskart utdanning Yrkesopplærings- nemnda Rektorene 1 repr Prioritert sektor 1 repr NHO 2 repr. LO 2 repr. 1 lærling obs: nav, EO, utd.forb. Fylkestinget Fylkesråd for utdanning og helse Avd. vurdering og dokumentasjon Avdeling inntak og opplæring PPT-OT OpplæringskontorEnkeltstående lærebedrift medlemsbedrift prøvenemnder prosjekt- team
Kunnskapsløftet Fra Reform ’94 til Kunnskapsløftet – nye begreper: StudieretningUtdanningsprogram KursProgramområde GrunnkursVideregående trinn 1 (Vg1) VKIVg2 VKIIVg3 Prosj til fordypning (PTF) ”Arbeidsuke”Programfag til valg (PFV)
Kunnskapsløftet Kompetanseplattformer i alle lærefag Litt endring i fag (- + ) Nye læreplaner – gjennomgående Prosjekt til fordypning i vg1 og vg2 Grunnleggende kunnskaper Forskrifter om fag og svenneprøven
Oppnevning fylkeskommunen innhenter forslag til medlemmer fra partene i arbeidslivet medlem i prøvenemnda representerer fylkeskommunen nemnda representerer den faglige kontrollen av opplæringa i bedrift funksjonstid ut 2011 fritak fra verv må søkes
Nemndas sammensetning består av minst 2 personer, en leder og et medlem kan ikke bare trekke inn andre i vurderinga – settemedlem ol. må godkjennes antall prøver i et fag bestemmer hvor mange medlemmer som oppnevnes og hvor
Taushetsplikt forvaltningslovens kap. III §13 om taushetsplikt gjelder for prøvenemnder hindre at andre får adgang eller kjennskap til –personlige forhold –tekniske innretninger og framgangsmåter, drifts- eller forretningsforhold av konkurransemessig betydning
Inhabilitet forvaltningslovens kap. II § 6 om habilitet gjelder for prøvenemnder prøvenemnda må selv vurdere sin habilitet –slektskap –ikke fra den lærebedriften/skolen der kandidaten har fått opplæring –om en føler seg inhabil
Leders ansvar tar avgjørelse ved uenighet utdanningsetatens kontaktperson fordeler arbeidsansvar fører protokoll og ser til at den blir undertegnet av de i nemnda som er tilstede på prøven
Prøvenemndas ansvar utarbeide prøve utarbeide vurderingskriterier avtale prøvedato påse at kandidaten er kjent med retningslinjene være tilstede ved prøvestart og slutt
Miljø rundt prøven hvordan bør nemnda opptre? –presentasjon –takle nervøse kandidater –er prøvestedet tilrettelagt –Tilsynsperson/ kontaktperson i bedriften
Styringsdokumenter Opplæringsloven m/forskrifter Generell læreplan Prinsipper for opplæringen - læringsplakaten (Kunnskapsløftet) Læreplaner Retningslinje for fag-/svenneprøve (bare reform 94)
Oppmeldingsskjema/protokoll Fag-/svenneprøve Kompetanseprøve Lærling Praksiskandidat Elever Lærekandidat
Oppmeldingsskjema/protokoll Krav –teori –praksis Når prøvenemnda mottar oppmeldingsskjema er både teori- og praksiskravet oppfylt
Prøvenemndas ansvar - behandling av oppmelding og arrangering av prøve Hva skjer i behandlinga Prøvenemnda må ta kontakt og avtale prøve (tid, sted osv) når oppmelding er mottatt
Tidspunkt for prøveavleggelse Forskr. § 4-52: ”Fag-/sveineprøva skal som hovudregel avviklast ved slutten av læretida eller skoletida, og skal normalt være avslutta serinast innan to månader etter dette tidspunktet”
Spesielt tilrettelagt prøve avtalt ved søknad før prøven starter kan f.eks. gå på –forlenget tid –muntlig prøve –bruk av ekstra hjelpemidler skal ikke ha innflytelse på vurdering av prøven
Fag-/svenneprøve / kompetanseprøve planlegging gjennomføring dokumentasjon (med egenvurdering) 3-delt karakterskala; Bestått meget godt, Bestått og Ikke bestått
Dokumentasjon og klage Prøveprotokoll – begrunnelse for karakter Klage – formell og faglig –Til prøvenemnda for uttalelse –Omgjøres eller sendes til klagenemnd (formell) eller Utdanningsdirektoratet (faglig) Begrunnelsen er grunnlag for klagebehandling
Noen aktuelle nettadresser Avdeling for vurdering og dokumentasjon Astri Pestalozzifagsjef Ragnhild BertheussenAnsvar prøvenemnder Trond-Åge TrulssenOppmeldinger, fag Ole KristiansenOppmeldinger, fag Ann-Tove AlbrigtsenReiseregninger Kontaktpersoner Utdanningsetaten fag- og yrkesopplæring nettavis om fagopplæring