Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
KomRev Trøndelag IKS Diverse regnskapspørsmål Temadager Desember 2013.
Spillemiddelkonferanse Levanger september 2011
BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Årsoppgjør Notat vedr. frister/rutiner årsoppgjør sendt
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Rådmannen i formannskapet Regnskap 2006 Foreløpig rapport til formannskapet
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Momskompensasjon Budsjettene er beregnet på at beløp som belastes koststedet er fakturabeløp ekskl. mva. Viktig å påføre kode, slik at man ikke blir belastet.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Hvorfor et godt regnskap?
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Høringsutkast: KRS nr. 3 Lån – Opptak, avdrag og refinansiering (GKRS)
Div. regnskapsspørsmål
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
ØKONOMIARBEIDET I RØDT
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
MVA i statsforvaltningen
Regnskap.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
NORGES IDRETTSFORBUND OG OLYMPISKE KOMITE Momskompensasjoner.
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
ÅFJORD KOMMUNE Sentraladministrasjonen Perioderapport pr
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Budsjett-justeringer Kildesorteringsprosjektet Jorulf Brøvig Silde.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Tertialrapport RD Budsjett 2014 Art Overført (IB) Bevilgning
Budsjett som politisk styringsinstrument
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Søre Sunnmøre kommunerevisjon IKS
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Økonomirapport til fakultetsstyremøte
ÅRSREGNSKAP 2017.
Formål/Målgruppe Styrke det økonomiske grunnlaget for regionale frivillige organisasjoner i Rogaland. Ordningen gjelder frivillige lag og organisasjoner.
Oppsummering Terrasaken
Finanskomite Eiendomsskatt
Resultat levert til revisjonen
Kort om organisasjonens økonomi
Attestasjon og anvisning
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Fellesnemnda for Nye Narvik
Årsregnskap 2018.
Årsberetning 2018 OG REGNSKAPSRAPPORT 1/2019
Årsberetning og Regnskap 2017
Utskrift av presentasjonen:

Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005

Myndighet til å justere budsjettet Vedtatt ifm budsjettet i Fylkestinget at Fylkestinget vedtar budsjettet på sektornivå, dvs. som ett beløp pr. sektor Vedtatt i Fylkesrådets sak 37/05 hvem som vedtar budsjettet på lavere nivå Myndighet til å justere budsjettet følger samme inndeling, dersom ikke myndighet videredelegeres av Fylkesrådet eller den enkelte fylkesråd

Myndighet til å justere budsjettet Etatsjef/virksomhetsleder: Kan flytte midler mellom poster innenfor samme tjeneste. Den enkelte fylkesråd: Kan flytte midler mellom tjenester innenfor samme Kostra-funksjon (og sektor). Fylkesrådet: Kan flytte midler mellom forskjellige Kostra-funksjoner innenfor samme sektor.

Myndighet til å justere budsjettet Fylkestinget: Skal behandle flytting av midler mellom sektorer og evt. justeringer av budsjett- poster innenfor sektor 9 - Fylkestingets enekompetanse, samt alle justeringer av investeringsbudsjettet. Økonomisenteret: Følge opp justeringer som ligger implisitt i budsjettvedtaket, for eksempel fordele midler som følge av lønnsforhandlinger, reguleringspremie pensjon og andre ”fordelingsposter” som ligger i budsjettet. (ikke nevnt i vedtaket i F.rådets sak 37/05)

Når skal/bør budsjettet justeres og hvem har ansvaret? Politiske vedtak som innebærer økonomiske konsekvenser: –Skal utføres. –Ansvar: Økonomisenteret. Kontaktpersonene i ØKS går gjennom alle protokoller fra Fylkesrådet og Fylkestinget for å plukke ut vedtak som må følges opp med justering av budsjettet. Men etatene må også kontrollere at justering faktisk er/blir utført.

Justeringer - fortsettelse Kompensasjon lønnsøkning, regulerings- premie pensjon og evt. andre fordelings- poster budsjettert under Fylkestingets enekompetanse –Skal utføres. –Ansvar: Økonomisenteret Ligger som oftest implisitt i budsjettvedtaket for senere oppfølging etter hvert som beregningsgrunnlagene blir ferdige.

Justeringer - fortsettelse Overføring av midler fra drift til investering vedr. anskaffelse av varige driftsmidler: –Skal utføres. –Ansvar: Etaten/virksomheten Etaten må ta kontakt med sin kontaktperson så snart det anskaffes varige driftsmidler (som skal utgiftsføres i invester- ingsregnskapet) og så vil kontaktpersonen bistå med utarbeiding av nødvendig budsjettjustering.

Justeringer - fortsettelse Bruk av midler budsjettert på 149-poster (ufordelte midler) –Skal utføres. –Ansvar: Etaten/virksomheten 149-poster er midler som det i budsjetterings­ øyeblikket ennå ikke er bestemt hvordan skal fordeles på de enkelte konti. Etter hvert som midlene brukes/tildeles gjennom året skal budsjettet justeres tilsvarende og evt. mva. skal beregnes både på utgifts- og inntektssiden.

Justeringer - fortsettelse Prosjekter finansiert av eksterne midler: –Bør absolutt utføres. –Ansvar: Etaten/virksomheten. Økonomisenteret har ikke oversikt over de forskjellige prosjektene som pågår til enhver tid. Etaten må derfor kontakte sin kontaktperson og ta initiativ til justering av budsjettet for prosjektet (ØKS vil selvfølgelig kunne være behjelpelig med beregninger og fordeling av midlene på aktuelle poster).

Justeringer - fortsettelse Bruk av fondsmidler/avsetninger til fond: –Skal/bør absolutt utføres. –Ansvar: Etaten/virksomheten. Bruk av eller avsetning til fond skal i utgangs-punktet være budsjettert, men en vil likevel ikke la være å avsette evt. rest eksterne midler selv om det ikke er budsjettert med avsetning. Avsetninger til disposisjonsfond skal imidlertid være budsjettert og vedtatt før avsetning finner sted.

Justeringer - fortsettelse Budsjettoppfølging generelt (tilpasning til regnskap og lignende) –Bør utføres (til en viss grad) –Ansvar: Etaten/virksomheten. Budsjettet skal ikke gjenspeile regnskapet, men der større merutgifter/ mindreinntekter må dekkes opp ved å redusere på andre poster bør det av hensyn til økonomistyringen foretas justeringer. Det samme hvis det skulle oppstå større innsparinger/ merinntekter som en ønsker å bruke til bestemte formål.

Justeringer - fortsettelse Kontaktpersonene i ØKS bistår gjerne etatene med rådgiving om hva som bør gjøres, men det er etatene selv som må ta beslutningene om regulering ut over det som ØKS har ansvaret for Teknisk innlegging av alle budsjett- justering i Agresso (med unntak for skolene og tannhelse) utføres av Økonomisenteret.

Kompensasjon merverdiavgift Innføring av ordningen skal ikke føre til endret kjøpekraft/handlingsrom for den enkelte etat. All inntekt som følge av kompensasjon merverdiavgift skal gå til dekning av trekk i rammetilskuddet på ca 70 mill kr I budsjettet for 2005 har vi en underdekning på ca 17 mill. kr i komp. mva. Dvs. at vi er avhengige av å få inn tilsvarende beløp i merinntekt for ikke å komme ut med underskudd i forhold til trekket.

Prosjekter og lignende som refunderes av andre All refusjon av mva. ”tilhører” fylkeskommunen og skal ikke gå til fradrag i kostnader Har laget egne rapporter til bruk for uttak av prosjektregnskap som kan brukes som dokumentasjon på kostnadene, der refusjon mva ikke er fratrukket. Ved regnskap som skal attesteres av revisjonen klargjøres dette bl.a. i evt. revisjonsuttalelser som følger regnskapet.

Avsetning til fond/bruk av fond Ved beregning av evt. restmidler som skal avsettes på fond brukes de samme rapportene, da det er bruttoutgiften uten ref. mva. som skal beregnes som kostnad. Det samme gjelder utgifter som skal dekkes av tidligere avsatte fondsmidler.

Mva ifm budsjettjusteringer Ved budsjettjusteringer skal også postene for mva. justeres. Det vises i den forbindelse til vårt brev av ”Håndtering av momskompensasjonsordningen i budsjett 2004 og ifm fremtidige budsjettreguleringer” Pkt. 1 – 4 vedr. dette er fortsatt gyldig

Mva ifm budsjettjusteringer 1.Ved tilleggsbevilgninger / nye bevilgninger og reduksjoner vedtatt av Fylkestinget eller Fylkesrådet er alle beløp å betrakte som bruttobeløp (inkl. mva.) og evt. uttrekk av mva. og momskompensasjon skal beregnes. 2.Alle 149-poster (poster reservert til tilleggsbevilgninger og andre ufordelte midler) er å betrakte som bruttobeløp. Ved fordeling av beløp herfra til poster som danner grunnlag for uttrekk skal det beregnes mva. og momskompensasjon.

Mva ifm budsjettjusteringer 3.Ved flytting av midler innenfor sektorenes driftsbudsjett beregnes det ikke noen konsekvenser (dvs. nettobeløpet blir uforandret), men dersom beløp flyttes mellom tjenester / ansvar må et beløp for mva. og momskompensasjon som står i forhold til beløpet på utgiftsposten flyttes med til nytt ansvar / ny tjeneste. 4.Ved regulering av investeringstiltak, enten de finansieres av driftsmidler i etaten/ virksomheten eller ved andre bevilgninger, skal det alltid foretas beregning av utgift mva. og momskompensasjon. Osv dette punktet.