Statens Vegvesen som byggherre Statens Vegvesen er en attraktiv byggherre for MEFs medlemsbedrifter
Statens Vegvesen som byggherre Hva er bra? Positivt at SVV konsekvent benytter anbud/tilbud uten rett til å forhandle Positivt at SVV for framtiden vil benytte NS 8406 – Forenklet Norsk Bygg- og anleggskontrakt Prosjektdokumentene er som regel utfyllende for de arbeider som skal utføres. Dokumentene er faglig gode
Statens Vegvesen som byggherre Normalt en ryddig og dyktig oppdragsgiver – også i forbindelse med anbudsfasen – stiller tøffe krav. Praktiserer regelverket for offentlige anskaffelser på en god og profesjonell måte Dyktige fagfolk som kjenner anleggsbransjens behov
Statens Vegvesen som byggherre Positivt at man jobber med tildelingskriteriene når det gjelder funksjonskontraktene innenfor drift og vedlikehold Egenkapital-kravet mykes opp – det tilrettelegges bedre for arbeidsfellesskap
Statens Vegvesen som byggherre Forbedringsområder Et noe rigid og tungt system – bærer preg av å være en offentlig byggherre Private byggherrer kan være mer fleksible Dårlig på konfliktløsning Stiller kvalifikasjonskrav i anbudsfasen som ikke er hensiktsmessige eller nødvendige i forhold til prosjektets størrelse
Statens Vegvesen som byggherre Påstand fra SVV: ”Vi er opptatt av kvalitet – dere er kun opptatt av profitt”
Statens Vegvesen som byggherre Forbedringsområder: Uheldig at SVV har egne prosjektbeskrivelser (håndbok 025 og 026) mens byggherrer for øvrig baserer seg på NS 3420 Størrelsen på funksjonskontraktene innenfor drift og vedlikehold – noen flere burde deles opp Et lite gjennomtenkt trekksystem i forbindelse med funksjonskontrakter – ingen grenser – ingen enhetlig praksis. Utvalg er satt ned.