2003 1 Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Krav til dokumentasjon i kap
Advertisements

Læring på arbeidsplassen
Fylkesmannen i Buskerud Study trip Estonian municipalities Hvordan arbeider vi med universell utforming hos Fylkesmannen i Buskerud? Ved rådgiver.
Offentlig – privat samarbeid (OPS) Utfordringer og muligheter
Kontraktsoppfølging mv.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Buofl § 41: Vederlagstyper (1) (2) (3) Regningsarbeid
OPS – en fornuftig modell?
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Litt om Statens vegvesen
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
OPS - hype eller levedyktig modell? NSP - Temadag
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
September 2004.
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Buofl § 41: Vederlagstyper (1) (2) (3) Regningsarbeid
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
Styresak 23/14 Strategiske mål Røyken Eiendomsutvikling AS Slemmestad, den 12. september 2014.
OPS-modellen i praksis - målsettinger og erfaringer Innspill til orientering NVF-møte Sjefingeniør Kjersti Billehaug Vegdirektoratet.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Renholdstjenester Tilbyderkonferanse 21. april 2015 Innkjøpsansvarlig: Per Kolseth Renholdsleder: Nina Marit Gaustad.
Rekommunalisering eller en entreprise?
«NyeVeier – Ny giv for vei-Norge»
Hvordan sikre etterlevelsen av regelverket?
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Møte i Vegdirektoratet 9
HMN Orientering om HMN LAB
OPS (PPP/PFI)- er det løsningen for en kommune?
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Offentlige anskaffelser
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige prøveprosjekter av privat finansiering, bygging og drift av vegprosjekter ” St.meld. nr.46 ( ) Nasjonal Transportplan 2002 – 2011: ”Hovedformålet er å prøve ut om modellen kan gi økt effektivitet ved gjennomføring av denne type prosjekt, samtidig som det offentlige beholder kontrollen og muligheten for politiske valg.”

Norsk OPS-program for vegprosjekter E 39 Klett –Bårdshaug, Sør-Trøndelag Kontrakt inngått, under bygging E 39 Lyngdal- Flekkefjord, Vest-Agder Fire tilbud mottatt Allfarveg valgt som foretrukket tilbyder E 18 Kristiansand – Grimstad, Aust-Agder Reguleringsplaner vedtatt 2003, innsigelse på en av disse Standardvalg, avgrensing og finansiering avklares i 2004 Prekvalifisering antas høsten 2004

2003 3

4 OPS-modellen for vegprosjekter Et privat selskap får etter konkurranse ansvaret for å levere en veg i år. Før driftsperioden starter skal selskapet prosjektere, bygge og finansiere en del av vegen. Vederlag gis årlig gjennom hele driftsperioden basert på kriterier for leveransens funksjon og kvalitet for trafikantene Basert på Stortingsvedtaket om effektivitet og politisk kontroll Inspirert av å teste ut hypotesene i New Public Management Modellen utviklet i Vegdirektoratet sammen med norske og internasjonale finansielle rådgivere og ekstern juridisk bistand

Prosjektavgrensing Fysisk avgrensing –OPS-prosjekt –Byggedel Tidsavgrensing –Byggeperiode år driftsperiode –SVV overtar deretter driftsansvar og ansvar for feil og mangler Planprosess: –Etter reguleringsplan er vedtatt Tredjepart –Trafikanter, naboer og andre myndigheter

Tradisjonell gjennomføring Prosjektledelse 2 3 Funksjonsk. Dekkelegging Prosj.kProsj.k En tre pri se 1 Bruvedl.

Kontraktsstruktur DBFO Vegdirektoratet OPS - selskap Eiere Banker - låneavtale Entreprenør Totalentreprise Driftsoperatør DV- kontrakt OPS-kontrakt

Identifiserte drivere for bedre effektivitet ved OPS - gjennomføring : Offentlig sektors dyktighet i prosjektutvikling Langtidskontrakter, livsløpsbetraktninger ”Output” - baserte spesifikasjon, funksjonskrav Risikooverføring Konkurranse Vederlag basert på incentiver og måling av ytelse, (funksjonskrav) Privat sektors dyktighet i gjennomføring Felles mål for offentlig og privat sektor

”Output” - spesifikasjoner Overordnede mål i vegprosjekter: -fremkommelighet, sikkerhet, estetikk, miljø og service Funksjons – spesifikasjoner for å ivareta målene: -Krav til friksjon, dekkejevnhet, synlighet av skilt, forurensingsnivå i tunneler osv. Tekniske standardkrav -Vegnormaler, Norsk Standard, EN-standarder osv.

Risiko Mål: Optimal risikooverføring til privat sektor –Dvs. risikoen bæres av den som best kan kontrollere og/eller bære risikoen (kostnader, finanser, politisk m.m.) Identifisering og forståelse av risikoelementene på både privat og offentlig side En del risiko videreføres til forsikringsmarkedet – krever utvikling av markedet

Vederlag og betalingsmekanisme Ingen betaling før vegen åpner Årlig vederlag i hele driftsperioden basert på fire betalingselementer: –Betaling for at vegen er åpen og tilgjengelig –Betaling for driftsstandard –Kompensasjon for økte utgifter ut over prognosene –Trafikksikkerhetsbonus

Betalingsmekanismen Betalingsmekanismen beregner justeringer i det avtalte årlige beløpet med trekk eller bonus ut fra det som er oppnådd. Justeringenes størrelse og utforming er en avveining mellom ønsket om å knytte betaling til måloppnåelse og långiveres behov for sikkerhet. Ved prosjektfinansiering ytes lån med sikkerhet i fremtidig inntekt. Basisbetaling: –Betaling for tilgjengelighet knyttet til at vegen er åpen –Betaling for driftsstandard er knyttet til at vegen holder vedlikeholdsstandarden for riksvegnettet

Kontrakt Vesentlig med en balansert kontrakt som dekker alle forhold Nyutviklet kontrakt- ikke klipp og lim – basert på norsk lov og kontraktstradisjon –internasjonal erfaring med OPS/PPP/PFI OPS-kontrakt må inneholde : –Nye definisjoner, grensesnitt, leveransen, beskrivelse av partenes forpliktelser, risikodeling, betalingsmekanisme, hevingsbestemmelser og oppgjørsformer ved uforutsette endringer og hendelser

Konkurranse og marked E 39 Klett-Bårdshaug –Fem søkte prekvalifisering, fire prekvalifisert, tre tilbud mottatt E 39 Lyngdal - Flekkefjord –Fem søkte prekvalifisering, fire prekvalifisert, fire tilbud mottatt Entreprenører er avgjørende i byggeprosjekter, men: like viktig er sponsorer, banker, forsikringsselskaper, rådgivere, drift- og vedlikeholdsoperatører for å få en god løsning, et tilbud og en kontrakt

Erfaringer før det tredje prosjektet Mener at vi har funnet en riktig hovedmodell Positive tilbakemeldinger fra tilbydere, men det er dyrt å gi tilbud Justering av risikodeling og betalingsmekanismen i hvert enkelt prosjekt Byggetiden går ned Marked og tilbydere er i utvikling Utenlandske aktører kommer sammen med norske Anskaffelsesprosessen er i ferd med å finne sin form Tilstrekkelig konkurranse med fire som satser på å gi tilbud Modellen skal evalueres fortløpende Info på se under prosjekter og OPSwww.vegvesen.no