Å gå over brennende bruer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Skjønnlitterær fortelling
Fra tegning til fortelling

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Hvordan intervjue en forsker?
Hønefoss politistasjon
Sett inn riktig tid/form av verbet
Godt verktøy er halve jobben
Å skrive en god innledning
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
- Verdsettende ledelse
Noen ganger tror jeg på Gud, men …
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Mestring og forebygging av depresjon
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Om å forstå ungdom.
Om å forstå ungdom i teoretisk og empirisk Undervisningsopplegg for LUT Høgskolen i Vestfold.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Gang.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Sinne Film:
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

Å gå over brennende bruer Jan Storø Konferansen Gatenær 2006 15.mars 2006

Overgangen – ”gangen over” Overgang skal forstås i flertallsform

Betraktinger om overgang van Gennep (1909):…sveve mellom to verdener… Lundstøl (1970): …overgangen er for den den-gående, ikke for den-stående… Lister (1998): Overgangen til medborgerskapet Jones (1995): Det private prosjektet som samfunnsbidrag Wyn & White (1997): Fra ” å bli voksen” til ”å bli akkurat det du vil” Buchman (1989): Konstruere personlige biografier Frønes (2001): Skam knyttet til å ikke kunne fortelle ”den rette” historien om seg selv

Marginalisering som eksklusjon Marginalisering som valgt strategi – som fortellingen om seg selv Når den marginale posisjonen gir status (Wyn og White 1997) Når den marginale posisjonen gir identitet (Storø 2001).

Ulike bilder Studien ”Å gå over brennende bruer”. (Hovedfagsrapport nr. 14/2005, Høgskolen i Oslo) Problemstilling: På hvilke måter beskriver et utvalg unge voksne som har vært under barneverntiltak som ungdom, sin egen overgang til en selvstendig tilværelse? Iglehart (1994): De voksne var redd for å gjøre de unge avhengige De unge mente det var ansvarlig å be om hjelp

Positive og negative flyttinger Seks av åtte erfarte en positiv flytting Positiv flytting: ledsaget av voksenstøtte med en rimelig grad av enighet om de ulike forholdene rundt flyttingen Negativ flytting: forsert flytting i en situasjon preget av manglende voksenstøtte, flytting i konflikt

”Jeg visste jo altså at jeg måtte jo flytte ut en eller annen gang og det er en viss alder man flytter ut, altså jeg har jo sett mange som har flyttet før meg, så når man kommer i en viss alder, så sitter man og venter på at; nå skal også jeg ut. Jeg vet egentlig ikke, jeg. Men vi hadde prata veldig mye om det”

”Det var heller dårlig, for det at med min egenvilje og motstand mot systemet og følelsen av å være, hva skal jeg si, oversett, misforstått, feiloppfatta, jeg kan liksom ikke få satt ord på hva det var, for vi gikk stort sett alltid i tottene på hverandre. Så det var dager da vi holdt oss unna hverandre, vi holdt oss så langt unna hverandre vi kunne, men vi måtte sove i samme hus, så det var mentalt krevende”

”Nei, jeg husker jo at jeg følte det veldig deilig … ”Nei, jeg husker jo at jeg følte det veldig deilig …. at nå, nå begynner jeg på en ny fase av livet mitt, det mer selvstendige, husker jeg var veldig stolt, he, he, … det var litt skremmende og, men det var ikke så skremmende. Jeg visste at jeg hadde masse folk rundt meg. Eh, nei, jeg hadde det veldig bra, veldig stolt, hadde venninner på besøk, så det, he, he, det var litt sånn; du må komme på besøk til meg..”

”… fikk sparken fra jobben, og så drakk jeg meg full på sprit, og begynte å skjære armen min og sånne greier, det er sånne ting jeg kan. Hvis jeg faller ned der igjen…..det er det jeg er mest redd for, at jeg kan plutselig tørne helt, sånn falle tilbake ”

”… da hadde jeg store tvil på at jeg ville komme videre i livet mitt, jeg følte at alt jeg gjorde var nytteløst, det jeg gjorde var sikkert ingenting, men det så jeg ikke da, og det var en av de periodene i livet da man kunne tenke seg og legge seg ned og dø, istedenfor å finne det positive”

Å brenne bruer – ugjenkallelig og irreversibelt?

Van Gennep: Overgang Tre faser Separasjon Overgang Reintegrasjon Durrant (1993): Å hjelpe klienter fra èn status til en annen

Strategier for selvstendighetskonstruksjon Forankring og frigjøring

De har hatt et negativt bilde for seg sjøl, av meg, men jeg vil forandre på det bildet, jeg. Som for eksempel det med utdannelse, å sette et mål, at du skal bli ferdig med det. Så skal jeg gå videre, mer, mer. Jeg skal bevise for dem at har tatt feil av meg … kanskje om ti år, ikke sant (…) de har alltid sagt at ah, du er dum og dum ….. jeg trur jeg er på vei til å bli bedre og bedre, håper jeg …. håper bare at jeg ikke får en knekk. (…) Så for meg nå, det er å kjøpe leilighet og bevise at de har tatt feil, at jeg er bedre enn de har trudd at jeg er, det er ikke for min egen skyld, men at for dem, for å bevise at jeg ikke er den de alltid har trudd

Strategier for selvstendighetskonstruksjon Overgang og brudd

Det må jeg innrømme var et veldig vanskelig spørsmål, for i dag, så ville jeg, skulle jeg gjort det på nytt, så ville jeg bare holdt kjeft og åpna, tatt i mot all den informasjon og all den støtten jeg kunne få, men pga at situasjonen var som den var, at jeg hata fosterforeldra mine, at barnevernet var en byrde, at jeg var annerledes, at jeg måtte ha hjelp til ting, at jeg ikke kunne være selvstendig og sånn, så trur jeg egentlig at jeg brant, satte fyr på bruer uten å vite det sjøl.

Strategier for selvstendighetskonstruksjon Virksomme fortellinger

Det første jeg gjorde da var å gå på bybrua og hive bagen min over, den bagen hadde jeg fått av barnevernet, klær og sånn. Da tenkte jeg at hvis dem ikke har tenkt å hjelpe meg så skal dem ikke få lov heller, så da heiv jeg den og da hadde jeg det jeg sto og gikk i.

Jeg må si at jeg har prøvd alt jeg kan for å gjøre mitt beste, hele veien, jeg har aldri egentlig vært noe annet enn en helt vanlig ungdom, som bor i et vanlig hjem, jeg har aldri vært noe utprega voldelig, ingenting

…..ettersom jeg vet åssen det er på den andre sida…da lærer du mye mer om å ta ansvar og gjøre ting på en riktig måte. (…) Jeg merker når jeg ser på vennene mine at jeg egentlig er mye sterkere psykisk enn dem

Hva er gode strategier? Å ikke brenne bruer Å delta i hendelsene underveis

……så trur jeg egentlig at jeg brant, satte fyr på broer uten å vite det sjøl, og det er noe jeg angrer bittert på i etterkant, men sånn som livet er så drar du med deg en god del erfaringer av bedre og dårligere sort, så det er … den støtta der var liten, og det var det jeg sjøl som ordna til.