Høring om baseskoler 13.11.08 NSLF v/Petter Tresselt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Åsmund Sollien Schau og
Noen utfordringer for skolene
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
Vitensentre i Norge.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Øyer ungdomsskole.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Velkommen til Varden skole
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Nasjonale prøver.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Oppfølging av nasjonale prøver
Velkommen Folkemøte – skole
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Velkommen til førskoledag
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Nasjonale prøver Sandved skole
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Utskrift av presentasjonen:

Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt

”Baseskoler” Utbygging rundt /14 skoler nybygg/ombygging En viss grad av åpenhet Litt ulike erfaringer

Bygningsmessige forutsetninger for et godt resultat Nok plass – jobben må gjøres ferdig Grupperom/stillerom/formidlingsrom/ spesialrom Ikke for store rom - elevtallet i basene mellom 50 og 60 God akustikk,utstyr til fleksibel bruk

Positivt med ”baseskoler” Elevtrivsel Team: Kvalitetssikring av undervisningen Fordele oppgaver etter sterke og mindre sterke sider Fellesskap - styrke Behovet for å bli sett blir stettet God styringsstruktur

Positivt med ”baseskoler” Fleksibel bruk av ressursene (store grupper når det er hensiktsmessig) Lettere å nå målet om tilpasset opplæring (stordriftsmodell gir bedre utg.pkt. for homogene grupper) Positivt med forandring

Mindre positivt Uro – må jobbe mye med atferd/struktur/disiplin Mer tid til samarbeid

Læringsutbyttet Medieomtale etter PISA og nasjonale prøver Medlemmer har tatt kontakt: - medias fokus er preget av manglende kunnskap (aksjonsgrupper, leserinnlegg m.m.) - det ble hevdet at ”baseskolene” må ta skylden for de dårlige resultatene

Nasjonale prøver høsten trinn 70 barneskoler i Bergen 13 har en viss grad av åpenhet Vet ikke hvordan arealene blir brukt – motstand 13/70 = ca 18,5 % 5. trinn på Garnes 1/3 av tiden i åpne areal

Hvordan har elevene på de 13 skolene prestert i norsk lesing ? Mestringsnivå Gjennomsnitt for de 13: 75,4 Gjennomsnitt for hele kommunen: 75,4

Ellers: Motiverte lærere Kjennskap til pedagogikken/begrunnelsen for ”baseskoletanken” Oppfølging Evaluering