Smilende roboter og varme hender Per Hasvold Administrativ leder Tromsø Telemedicine Laboratory
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning
...varme hender Omsorg handler blant annet om kunnskap og tillit Menneske til menneske Nærhet...
Om det bare var så enkelt...
Utfordringer som følge av endringer i demografi Andelen i befolkningen >60 øker Færre yrkesaktive i forhold til totalen Flere med aldersrelaterte sykdommer Antall kronikere øker Antall personer med komplisert sykdomsbilde øker Livsstilsrelaterte sykdommer øker
Utfordringer som følge av endringer i demografi Differensierte behov! Krav til spennvidde i løsninger øker Kostnadene for samfunnet blir mer krevende
Fundamentale utfordringer Kan bruk av teknologi gi like gode eller bedre tjenester for framtiden? Hvilken rolle skal teknologien ha i helse- og omsorgstjenester? Hvem tar valgene og når?
Utfordringer i forhold til innovasjon i helsevesenet Helsetjenstene er komplekse organisasjoner Fragmenterte og uklare beslutningsprosesser Hvert foretak og hver fastlege er ansvarlig for å godkjenne sikkerhet i nye systemer – ingen felles krav, ulike strategier, og ulike vurderinger i forhold til sikkerhet IKT-systemer for helse er langsiktige investeringer og må være basert på teknologi som er tilgjengelig om 10 og 20 år
Ressursutfordringene Det blir færre hender tilgjengelig Det er grenser for hvor mye et samfunn kan bruke på helsetjenester
Prioriteringer Samfunnet vil bli nødt til å se på hva det skal prioritere Hvem og hvordan?
Teknologi for omsorg Smarthus - trygghet Videokonferanse - sosialt nettverk og kontakt med familie Trygghetsalarmer Kroppsbårne sensorer - fallsensorer, temperatur, osv.
Smilende roboter
Emosjonelle roboter
“Selskapsroboter”
Vil vi ha dette i norske omsorgstjenester? De enkle svarene er: “NEI, dette passer ikke her!” “Jeg håper jeg er død før jeg blir nødt til å oppleve det der!” “Du kan ikke erstatte de varme hendene med roboter! Det er uetisk og forkastelig!”
Men...
Så hva kan vi gjøre og hva bør vi gjøre? Hvem skal lede ann og hvem skal styre valgene? Når må vi ta valgene?
Scenarie 1 Vi gjør ingenting Industrien vil pushe løsningene på sektoren, vil argumentere med effektivisering og gevinster Helse og omsorg har liten basis for å stille krav og ingen erfaring som kan peke ut de gode og akseptable løsningene
Scenarie 2 Vi tar føringen og finner ut hva som passer for oss Vi kan stille krav til industri og leverandører (Betyr ikke at vi ikke setter grenser!) Vi skaffer oss erfaring som gjør at vi vet noe om hva som kan være gode løsninger for oss
Omsorgsrobotforskning De bør ikke være for menneskelik Det må være tydelig hva de er og hva de kan gjøre De kan lære seg mønster i brukerens hverdag Hvor lenge sover Jonas vanligvis? Hvor lenge på do? Når skal Jonas ta medisin?
Uncanny valley – ubehags gapet
Andre teknologier for omsorgssektoren Tjenester gjennom TV Sosiale nettverk Tilgang på kulturopplevelser Trening Informasjon
Josefine 65 år KOLS; trenger oksygen Kommer seg ikke ut Hun brukte å spille i et hard-core rocke band Interesser: teater, kunst og musikk Er flink med data
Josefines pHealth System Mobile og stasjonære enheter Kommunen har tilrettelagt for virtuell deltakelse på kulturelle innslag via nettet Fastlegen får et sammendrag av måledata og Josefines egenjournal – dette har forbedret dialogen mellom Jo og legen
Josefines pHealth System Fysiske data sendes fra det intelligente baderommet til egenjournalen – hun kan selv velge hva hun vil dele For Jo er det viktig å kunne slå av alle smarte systemer og ha kontroll – spesielt når hun har venner på besøk
Josefines pHealth System Hun holder kontakt med barnebarn via VK på mobilen Hun lager musikk og spiller sammen med venner over nettet Hun deltar i trening og råd i forhold til sykdommen over nettet
Josefines pHealth System Husroboten tørker støv og minner Jo på om å ta medisiner og varsler søsteren til Jo med den innebygde mobiltelefonen om det er noe som tyder på at noe er galt Jo har et helt klart elsk/hat forhold til husroboten
Kunnskap Tillit En hjelpende hånd Teknologi
TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! Per Hasvold per.hasvold@telemed.no http://www.telemed.no/ttl TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!