Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
VURDERING.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Ny GIV i Akershusskolen
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hvordan skape og opprettholde læringstrykket i organisasjonen? Vårsymposium Drammen 21.april 2009 Jarl Inge Wærness
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Vurdering – hva og hvorfor?
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ny PORTAL for fylkeskommunene Agenda
Overgangsprosjektet – NY GIV
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Organisasjons-struktur
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Elevundersøkelsen 2016 Færder vgs
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Spredningskonferanse Vurdering for læring
Ved fylkeslege Petter Schou
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012 Jarl Inge Wærness og Anders Ruud Fosnes www.conexus.no https://puls.conexus.no/fylke/

Mål for dagen Alle skal vite hva PULS er og hva det kan brukes til Alle skal kunne logge seg på og finne informasjon om egen skole Alle skal kunne hente ut en samlerapport med et definert utvalg fra egen skole Alle skal vite hvordan en oppretter brukere og fordeler rettigheter Alle skal kunne opprette og vurdere et tiltak Alle skal kunne legge til og fjerne deltakere på et tiltak Alle skal vite hvordan en oppretter og vurderer et kvalitetskjennetegn

PULS PULS: Pedagogisk utviklings- og læringsspeil En fylkeskommunal portal for vurdering og utvikling av kvalitet. PULS er et verktøy som skal bidra til at skoleeier og den enkelte skole fokuserer på det som skal ha høy kvalitet i opplæringen. PULS skal bidra til at en ikke henger seg opp i enkeltresultater og på den måten mister helheten av synet.

PULS er et samarbeidsprosjekt mellom flere fylkeskommuner: Rogaland Sør-Trøndelag Telemark Troms Vest-Agder Vestfold Østfold Akershus Aust-Agder Buskerud Møre og Romsdal Nordland Nord-Trøndelag Oppland Datagruppe Innholdsgruppe

St. meld. nr.16 (2006-2007) …og ingen sto igjen Tidlig innsats – ikke vente og se

(tilpasset opplæring) Ny GIV i Akershusskolen Ny GIV og IKO-modellen Spesialundervisning Tredelt elevgruppe Normal oppfølging (tilpasset opplæring) Tett oppfølging (i perioder) Identifisert når: Mønster i fravær 3-5 dager fravær per halvår IV eller 1. Mistrivsel Urealistiske yrkes/studieplaner Kritiske grunnleggende ferdigheter (lese, skrive, regne)

Statistikkprosjektet i Ny GIV Endelige tall lages av SSB og publiseres i Skoleporten: høyere kvalitet – lavere aktualitet Foreløpige tall gir mulighet til å komme tettere på resultatene i fylkeskommunene: lavere kvalitet – høyere aktualitet

Hvilke funksjoner er det i løsningen Brukerorganisering - administrasjon Kvalitetskjennetegn – egenvurdering Resultater på ulike indikatorer fra ulike kilder Tiltak – progresjon og konkretisering

Opprette brukere -rettigheter -brukertyper

Organisert etter Nordland fylkeskommunes fokusområder Samlerapport Organisert etter Nordland fylkeskommunes fokusområder

Nordland fylkeskommune: 1: Bedre faglig nivå 2: Økt gjennomføring 3: Lærer-/lederrollen 4: Elevrollen 5. Utvidet læringsarena 6. Vurdering

(knyttes til fokusområdene) Indikatorer (knyttes til fokusområdene)

Hva er et godt resultat? INPUT OUTPUT Nivå1 Nivå 2 Nivå 3 Nivå 4 Added value INPUT OUTPUT

Forutsetninger og karakterer   Enkel kompetanse (i faresonen) Rød Under 30 poeng Grunnleggende kompetanse Gul - 30- 40 poeng God kompetanse Gul+ 40-50 poeng Høy kompetanse Grønn 50-60 poeng

Hovedresultat Hovedresultatet er nå tenkt på følgende måte: 1. Karakterutvikling fra ungdomsskolen (Vg1resultatet minus ungdomstrinnresultatet, Vg2 resultatet minus ungdomstrinnresultatet, Vg3 resultatet minus ungdomstrinnresultatet) 2. Sluttere 3. Fullført og bestått 4. Seks indikatorer fra Elevundersøkelsen (Kunnskap om mål og krav, underveisvurdering, faglig støtte, trivsel med lærere, tilpasset opplæring, forholdet lærer-elev)

Hovedresultat Samleindeksen blir (1+2+3+4)/4. Vi tenker at indikatoren skal gå fra 0-100 uttrykt i %, der best resultat er 100. En fordel med denne måten å framstille det på, er at ingen skoler kan få negativt resultat. Vi benytter variasjonsbredde for å gjøre om skalaene.

Oppgave 1. Logg inn i PULS med ditt brukernavn og passord Lenke: https://puls.conexus.no/fylke/ 2. Sett opp en samlerapport med følgende utvalg: - 2 utdanningsprogrammer fra din skole - Gjennomsnittet for fylket - Skoleåret 2010/2011 - Lagre utvalget 3. Gjør en eksport av samlerapporten til Excel

Lokal vurdering av kvalitet (kvalitetskjennetegn)

Mål for kvalitet (?) Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetansebevis som blir anerkjent for videre studium eller i arbeidslivet Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring Vs Elevene skal ha et karaktersnitt på 3,5 Andelen sluttere skal ikke overstige 4 % Andelen med fullført og bestått i alle fag skal være 95 %

(Skolene vurderer progresjon på sine egne tiltak) Lokale tiltak (Skolene vurderer progresjon på sine egne tiltak)

Ta utgangspunkt i målene Vurder kvalitet Analyser situasjon 5 steg: Ta utgangspunkt i målene Vurder kvalitet Analyser situasjon Formuler tiltak Følg opp tiltak

Hvor er vi? Oppnådd kompetanse Hvor skal vi? Neste kompetansenivå Hva gjør vi? Tiltaksbeskrivelse Har vi felles begreper? Har vi riktig kompetanse? INDIVIDUELLE HANDLINGER

Mulige spørsmål som kan stilles Definert: Hvordan skal vi sørge for at de involverte vet hva tiltaket går ut på? Hvem skal gjøre hva for å realisere tiltaket? Igangsatt: Hva skal vi gjøre for å skape engasjement rundt tiltaket? Hvordan skal vi sørge for at de involverte tilegner seg nødvendig kompetanse? Hvordan skal vi finne tid til å trene på tiltaket?  Underveis: Hvordan skal vi skaffe oss nødvendig informasjon om hvordan det går med tiltaket? Er det nødvendig å justere kurs? Gjennomført: Hva skal være gjort når tiltaket er gjennomført? Er resultatet av tiltaket i tråd med hensikten?

Legg til egne tiltak

Kontaktdata Conexus Grønland 32B 3045 Drammen Kontaktpersoner: Rannveig Andresen rannveig@laeringslaben.no Jarl Inge Wærness jarl.inge@laeringslaben.no Tlf. 02182