Næringspolitisk avdeling Helseforetakene - forretningsmessig drevne foretak i en større reform LO Stats Landskonferanse 11. september 2008 Fanny Voldnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Når sykehus blir butikk – 1
Finansieringsordninger
Norge – reformstaten? Lunchseminarium for Timbro Tirsdag Per-Kristian Foss.
Fornying av fylkeskommunal forvaltning- og samhandlingspraksis for bærekraftig havbruk. FornyMar
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Helse eller forretning?
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
PKO I Norge Forankring Status og veien videre Kirkenes 3. juni 2010.
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Handlingsplan strategisk HR
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Etablering av aksjeselskap (AS)
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Elektronisk faktura i offentlig sektor - slik det ser ut akkurat nå e2b Forum Ole Willy Sandbekk Avdeling for IKT og fornying, FAD.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Økonomistyringsreformer - ledd i nedbyggingen av offentlig sektor ? Presentasjon for Forening NTL oktober 2006 Fanny Voldnes Registrert revisor.
Pensjon – sikkerhet eller spekulasjon? Regnskapsreglenes betydning for pensjonen Forsvar Offentlig Tjenestepensjon Oslo, 8. september 2014 Fanny Voldnes.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
19. Juni 2009 Ny helsereform Samhandlingsreformen sett i en større sammenheng Er samhandlingsreformen svaret på helsesektorens utfordring? Er god samhandling.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. «Jeg har ingenting imot private. Jeg vil ikke legge meg opp i om kommunene velger offentlige eller private tilbydere,
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. 1.Hvor står vi? 2.Hva vil vi? 3.Hva gjør vi?
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Representantskapsmøte Fagforbundet Troms, 1. nov.2011
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Utskrift av presentasjonen:

Næringspolitisk avdeling Helseforetakene - forretningsmessig drevne foretak i en større reform LO Stats Landskonferanse 11. september 2008 Fanny Voldnes Registrert revisor og cand.philol LO

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 2 Internasjonalt økonomistyringssystem Overordnet drivkraft: Bedre kontroll med offentlige utgifter Skal gi: Bedre oversikt over kostnader Bedre oversikt over offentlig eiendeler og forpliktelser Bedre styringsverktøy Reformen promoteres av OECD, Det internasjonale pengefondet (IMP), Verdensbanken og Den internasjonale Revisorforeningen (IFAC). I Norge: NOU 2003:6 Hva koster det? Bedre budsjettering og regnskapsføring i staten. - ”fra forvaltning til forretning” -

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 3 Økonomistyringssystemet – operasjonelle tiltak Administrative/ Finansielle/ organisatoriske tiltak (NPM) økonomiske tiltak (NPFM Utskilling/oppsplitting av Underlagt aksjelov, SF eller særlov forvaltningen i AS/foretak+ regnskapslov Delegert beslutningsmyndighet AS/foretak eller enhet får resultatansvar (inntjeningsfokus) Delt bestiller/utfører funksjonKrav om selvkost (alle kostnader,inkl. Felleskostnader, internfakturering) Mål & resultatstyring Nøkkeltall + resultatansvar Nytt finansieringssystem og insentivordninger (resultatlønn) VirksomhetsstyringBudsjett og årsregnskap ut fra regnskapsregler fra privat sektor. (kapitalkostnad) Statsbudsjett/Statsregnskaper avlegges ut fra regnskapsregler fra privat sektor (for Norge AS) TILTAKENE MÅ SES I SAMMENHENG

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 4 Helse sør 2002 / 2003 Forskjell =

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 5 ØKONOMISTYRING OG ORGANISERING statsråden Regionalt Helse Helse Helse Helse SørØst Vest Midt Nord RHF RHF Lokalt Riks- UllevålAkerSørlandet hospitalet Univ.sykeh.Sykeh. Sykehus HF HF HF HF

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 6 Noen formelle endringer i Norge Fra ; Utskilling fra forvaltningen og etablering av flere statlige selskaper samt flere kommunale og interkommunale AS (regnskapsloven) 2002: Helseforetaksreformen (regnskapsloven) :NOU:2003:6 ”Hva koster det? Bedre budsjettering og regnskapsføring i staten” (statsbudsjettutvalget) : Flere endringer i Kommuneloven. bl.a. Kommunale og interkommunale aksjeselskaper, kommune stiftelser, legater kan revideres av privat revisor. Revisorutdanningen endres 2004: Opprettelse av Senter for statlig økonomistyring (SSØ) :Revidert reglement for økonomistyring og nytt bevilgningsreglement (delegert beslutningsmyndighet og resultatansvar) 2005: ”Periodiseringsprosjektet”: Pilotprosjekt i 10 statlige virksomheter med utprøving av nye regnskapsregler (SRS) 2005: Arbeidsgruppe vurderer etter innspill fra revisorforeningen, NHO og KS om kommuner bør bruke regnskapsregler fra privat sektor. KRD har så langt avvist prøveprosjekt 2006: 9 Statlige RegnskapsStandarder (SRS) basert på regnskapsregler fra privat sektor 2006-: SSØ avholder kurs i risikostyring og mål & resultatstyring, BI er engasjert for å drive økonomi- og lederopplæring

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 7 Nye regnskapsregler – Hvilke regler er det snakk om? Internasjonale regler for offentlig sektor, IPSAS IPSAS bygger på IFRS, regnskapsregler for børsnoterte private selskaper. Norsk regnskapslov er tilpasset IFRS fra 2005 Ikke historisk rapportering, men beregninger basert på framtidig inntjeningspotensiale gjennom bruk av markedsverdier (gjenanskaffelsesverdi) Kortsiktig perspektiv Målemetodene har store manipulasjonsmuligheter Reglene er ikke nøytrale Reglene er rent bedriftsøkonomiske, basert på forrentning av kapital

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 8 Hvem utarbeider reglene? Internasjonalt: IPSAS, internasjonale regnskapsregler for offentlig sektor utarbeides av Den internasjonale revisorforeningen IFAC, uten offentlig deltakelse (fram til 2006). To norske revisorer deltar Finansieres av IFAC, IMF, Verdensbanken og to amerikanske banker Nasjonalt: SSØ utarbeider SRS (Statlige regnskapsstandarder) som bygger på IPSAS og norsk regnskapslov Godkjennes av Finansdepartementet Den norske revisorforening og de 4 store revisjonsselskapene har en sentral rolle i norsk regnskapsrett

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 9

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 10 LOs forskningsoppdrag funn Høgskolen i Hedmark: Ikke underskudd for helseforetakene hvis de hadde ført regnskaper som før helseforetaksreformen Forretningsbasert økonomistyringssystem lite egnet for offentlig sektor. Må etablere regler for ”god offentlig økonomistyring”. Fafo: Tillitsvalgte er mer skeptisk til bruken av forretningsbasert system enn ledere. Mer fokus på økonomi og mindre på tjenestene.

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 11 Internasjonal kritikk mot systemet Systemet har ført til nedbygging av offentlig sektor og har svekket den parlamentariske kontrollen over skattebetalernes penger fordi systemet: Tilrettelegger for privatisering Fremmer offentlig-private løsninger Krever nye lover som begrenser offentlig innsyn Ingen land har så langt kunnet påvise besparelse for skattebetalerne.

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 12 Oppsummering Mange utfordringer i helsesektoren, men dette økonomistyringssystemet løser ingen av dem. LO etterlyste i 2007 hva det innebærer at helseforetakene er underlagt forretningsmessige prinsipper (regnskapsloven). Alternativ finnes: Sterkere politisk styring Erstatte konsernmodellen med forvaltningsstyring Erstatte regnskapsloven med regler for kommunal regnskapsføring All revisjon av sykehusene må utføres av Riksrevisjonen.

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 13 LOs høringsuttalelse fra 22.juni 2007: ”I tillegg til den gjennomførte vurderingen av finansieringssystemet etterlyser LO en analyse av hva det innebærer at helseforetakene er underlagt forretningsmessige prinsipper (regnskapslovens bestemmelser). En slik analyse bør særlig omfatte hvordan lokalsykehusenes situasjon påvirkes av de regionale helseforetakenes (morselskapenes) strategiske og forretningsmessige tilpasninger og krav om å gå i balanse. I den forbindelse bør det besvares om det er noen sammenheng mellom salg av bygninger, planer om salg av enheter (som for eksempel psykiatriske sykehus), forslag om nedlegging av lokalsykehus og bruken av regnskapslovens bestemmelser.”

Næringspolitisk avdeling LO Stats Landskonferanse14. jul. 2014side 14 Kilder: Ellwood Sheila and Newberry Susan; Public sector accrual accounting: institutionalising neo-liberal principles? Accounting, Auduting & Accountability Journal Vol. 20 No Guthrie James and Humphrey Christopher, J.R.Jones, Olov Olson; International Public Financial Management Reform. Progress, contradictions and challenges, IAP 2005 Howard Mellett, Louise Macniven, Neil Marriott; NHS Resource Accounting in Wales: Problems of Implementation, The Institute of Chartered Accountants of Scotland 2007 Jensen Bjarne og Bollingmo Magnar, Helsereform- utfordringer og løsninger, Høgskolen i Hedmark 2007 rapport nr. 15 Jensen Bjarne; Offentlige velferdsgoder. Økonomistyring, regnskapsprinsipper og New Public Management. Høgskolen i Hedmark 2007 rapport nr. 12 Newberry Susan M.; New Zealand’s Public Sector Financial Management System: Financial Resource Erosion in Government Department, University og Canterbury Newberry Susan and Pallot June; New Zealand Public Sector Management and Accounting reforms. The Hidden agenda, International Public Financial Management Reform, Progress, contradictions and challenges, Guthrie, Humphrey, Jones, Olson, Information Age Publishing, Connecticut 2005 Newberry Susan, Kostnadssammenligninger og konstitusjonell kontroll, Stat & Styring 04/2006 Paulsson Gert: Accrual Accounting in the Public Sector: Experiences from the Central Government in Sweden, Financial Accountability & Management 22 (1) February 2006 Savas E.S.; Privatizing the Public Sector. How to Schrink Government, Chatham House Publishers 1982 Savas E.S.; Privatization. The Key to Better Government, Chatham House Publishers 1987 Statskonsult; Oppsummering og vurdering av erfaringer med periodiseringsprosjektet, juni2006 The Legacy of June Pallot. Ed Susan Newberry, 2006 Voldnes Fanny; Helseforetakene – forretningsmessige foretak i en større reform, Alternativ evaluering av helseforetaksreformen, Folkebevegelsen for lokalsykehusene Østre, Stein; Analyse av prinsipper for budsjettering og regnskapsføring i offentlig forvaltning, Høgskolen i Hedmark 2007 rapport nr. 14 NOU 2003:6 Hva koster det? Bedre budsjettering og regnskapsføring i staten