Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008 Helge Halvorsen, seniorrådgiver NHO, avdeling arbeidsliv
Enkelt fortalt ….. er forskjellen i perspektiv: at skolen er opptatt av hva studenten ikke kan, mens næringslivet er opptatt av hva studenten kan.
Hvorfor kommer dette nå? To drivere : globalisering ” life long learning ” Og to tiltak: dokumentasjon av realkompetanse kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverk i høyere utdanning.. Det betyr utviklingen av et felles språk for kvalifikasjoner…. Bruk av læringsutbytte vil kunne gi vesentlige bidrag til å realisere Bologna-prosessen Det vil fungere som en felles valuta…
Skolen er bedriftenes viktigste leverandør, men det forutsetter at vi er i stand til å ” bestille ”.
Hvilke fordeler ser vi? et verktøy for å forene teoretisk og praktisk kunnskap referansepunkter for aksept og styrket mobilitet bedre innsyn i og dermed påvirkningsmulighet riktigere evalueringsmetoder grunnlaget for anerkjennelse av realkompetanse en forutsetning for livslang læring (sektorovergripende)
Utbytte og innbytte det er utbyttet av læringen, dvs. at du kan omsette den til handling som skal verdsettes det er verdien av læringsinnsatsen og læringsinnholdet som skal byttes inn i arbeid