Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Etikkutvalg for fagskolen
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Om skole og næringslivssamarbeid
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Konferanse om fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Livet som fagskolestudent
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Har det markedsliberalistiske prosjektet inntatt utdanningssystemet i Norge? JA! På alle nivå: Barnehagene:resultatenheter Grunnopplæringa:nasjonale og.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Status for Kunnskapsløftet
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Fagforbundet Vest-Agder
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Kontaktutvalget 19.november 2015
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Kompetanseutvalget (2017- )
Utskrift av presentasjonen:

Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009

2 Kunnskapsdepartementet Klimakrise og finanskrise Vi mangler kunnskap Vi bruker kunnskapen feil Kunnskap viktigste medisin mot både klimakrise og finanskrise – for samfunnet og den enkelte Utviklingen i Norge går også i den retning

3 Kunnskapsdepartementet Utviklingen i Norge: Økt behov for høyere utdanning Kilde: Fremskriving av etterspørsel etter arbeidskraft (SSB).

4 Kunnskapsdepartementet Flere i tertiær utdanning – framtidig utvikling antall åringer

5 Kunnskapsdepartementet Utviklingen i Norge: Mindre behov for lavt utdannede Kilde: OECD, EAG 2008 Andel av sysselsatte

6 Kunnskapsdepartementet Hva vet vi om framtida? Prognosene (fremskrivingene) tar alltid feil! Økt behov for kunnskap –Men vet ikke helt i hvilke områder Økte krav til fleksibilitet –Individets evne til omstilling –Samfunnets evne til omstilling Politiske valg avgjør framtidas kompetansebehov

7 Kunnskapsdepartementet Konsekvens: Fleksibelt utdanningssystem Behov for doktorer Behov for mastere Behov for Bachelor’er Behov for fagutdannete I en situasjon der halvparten av befolkningen skal ta utdanning utover grunnopplæringen er kravene andre enn i gamle dagers eliteuniversiteter.

8 Kunnskapsdepartementet En av regjeringens strategier: Ny kompetansemelding Flere veier skal gås samtidig: Kvalifisere gjennom videregående Styrke arbeidet med kortere kvalifiseringsløp Stimulere til at flere velger høyere utdanning Foreslå tiltak som bidrar til å vedlikeholde kompetansen gjennom arbeid og livet Arbeide for å gjøre utdanningen så relevante som mulig, både i forhold til arbeidslivet og for neste nivå Her passer fagskolene naturlig inn

9 Kunnskapsdepartementet Fagskolene viktige for morgendagens kompetansesamfunn Økt behov for korte, yrkesrettede utdanninger Kompetanse som er sterkt etterspurt Gode videreutdanningsmuligheter Rettet mot arbeidsmarkedets behov for utdanning I stand til å legge om tilbudene etter samfunnet behov raskere enn UH-sektoren

10 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes utvikling: Sikre fleksibiliteten NOKUTs akkrediteringssystem må være effektivt Samarbeid med UH-sektor Skape muligheter for internasjonalisering

11 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes utvikling: Sikre kvaliteten Fagskoleloven: Sikre kvalitet og studentenes rettigheter Krav om tilfredsstillende kvalitetssikringssystem for å bli godkjent

12 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes utvikling: Finansieringssystemet Fra tre tradisjoner med tre forskjellige finansieringer: –Tekniske fagskoler (fullfinansiering) –§6a-skolene (forskjellige finansieringer) –Private (ingen finansiering) Viktig endring fra regjeringen: Finansiering av fagskoleutdanning innen helsefag –Viktig kjønnsdimensjon –Viktig skritt for å møte kompetansebehov i helsesektoren

13 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes utvikling: Ny styring – overgang til fylkene Forvaltningsreformen Utfordringer Muligheter

14 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes utvikling: Oppfølging av Karlsen-utvalget Viktige forslag: –Behov for mer praktisk og yrkesrettet kompetanse. –Mulighet for faglig utvikling etter endt fag- eller svennebrev. –Fagskolene må gjøre tilbudet bedre kjent

15 Kunnskapsdepartementet Fagskolenes utvikling: Kvalifikasjonsrammeverket Utgangspunkt: Kvalifikasjonsrammeverket innen høyere utdanning Skal sikre at –fagskolene forblir et alternativ til høyere utdanning –læringsutbyttet beskrives viktig både for elev og arbeidsgiver Studiepoeng og overgang til UH

16 Kunnskapsdepartementet Barack Obamas budskap