Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

KVALITET I FJERNUNDERVISNING
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Internship høsten Internship høsten 2014.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Seksjonsleder/hygienesykepleier
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Samordna Opptak Mål: Fordele studenter på studier.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
Masterstudiet i Farmasi
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Studentevaluering av undervisningen ved NVH. Følgende aktiviteter evalueres av studentene: 2.1 og 2.2 Opptak og mottak: Gjennomføre rekrutterings- og.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
Hva er utdanningskvalitet?
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Nothing that is worth knowing can be taught - Oscar Wilde You’ve got to fight for your right to party - Beastie Boys.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Fronters nye romoppsett og anbefalt bruk av det PULS – kurstilbud våren 2016 Hanne S. Røising Seminar på IR 21. januar 2016.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Gjennomføring av tilsynet
Studenters kjennskap til kvalitetssikringssystem
Karin Helle og Gro Beate Vige
IKT for læring Mattias Øhra.
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Kvalitet i fleksible studier
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
- digitalisering av pensum
Seksjon for digitale medier i læring
To bee or not to be Realfagskonferansen
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Avdeling for studieadministrasjon
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO

 Kvalitetsbegrepet  Læringsprosessen  Originalitet og relevans

 «4. Studiets mål må være klart formulert. Av målene skal det fremgå hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger studentene skal ha ved sluttført studium, samt hva slags kompetanse studiet gir i forhold videre studier og/eller yrkesutøvelse.»  Og «6. Pensum og undervisning skal være egnet til å sikre kandidatenes kompetanse i relasjon til studiets mål.»

 ” Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted”  - Albert Einstein

 «Til studier som tilbys med fleksibel undervisning må søker redegjøre for den faglige og didaktiske begrunnelsen for valg av medier/teknologi, også i forhold til medienes/teknologiens muligheter og begrensninger, mål for studiet, studiets egenart, målgruppens forutsetninger, studiets organisering og eksamens- og vurderingsordninger. »

 Studiekvalitet er verken hva som kom inn eller hva som kom ut, men alt inn i midten.  Det som telles teller. Så tell det som teller. Undervisningsopplegg, pedagogisk kompetanse og tilbakemelding bør være fokus for rapporteringer.

 Originalitet ◦ I fagområde ◦ I utdanning  Relevans ◦ Nasjonalt ◦ Regionalt

 Prosess, prosess, prosess  Vi slipper ikke unna telling, tell riktig.  Originalitet sikrer bredde – bredde gir mangfold av muligheter