Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO
Kvalitetsbegrepet Læringsprosessen Originalitet og relevans
«4. Studiets mål må være klart formulert. Av målene skal det fremgå hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger studentene skal ha ved sluttført studium, samt hva slags kompetanse studiet gir i forhold videre studier og/eller yrkesutøvelse.» Og «6. Pensum og undervisning skal være egnet til å sikre kandidatenes kompetanse i relasjon til studiets mål.»
” Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted” - Albert Einstein
«Til studier som tilbys med fleksibel undervisning må søker redegjøre for den faglige og didaktiske begrunnelsen for valg av medier/teknologi, også i forhold til medienes/teknologiens muligheter og begrensninger, mål for studiet, studiets egenart, målgruppens forutsetninger, studiets organisering og eksamens- og vurderingsordninger. »
Studiekvalitet er verken hva som kom inn eller hva som kom ut, men alt inn i midten. Det som telles teller. Så tell det som teller. Undervisningsopplegg, pedagogisk kompetanse og tilbakemelding bør være fokus for rapporteringer.
Originalitet ◦ I fagområde ◦ I utdanning Relevans ◦ Nasjonalt ◦ Regionalt
Prosess, prosess, prosess Vi slipper ikke unna telling, tell riktig. Originalitet sikrer bredde – bredde gir mangfold av muligheter